Tým Peugeot Sport zahajuje ofenzívu s cílem potvrdit své předchozí úspěchy. 25.2.2010 09:34 - Pavel Jelínek
ROK 2010 – POTVRZENÍ ÚSPĚCHŮ
Peugeot jen o něco více než před měsícem odhalil svou novou identitu, v níž se jedinečným způsobem snoubí vysoké nároky a emoce, dvě hodnoty, které platí i pro automobilový sport.
Peugeot Sport, oficiální poskytovatel zážitků
Tým Peugeot Sport zahajuje ofenzívu, stejně jako značka Peugeot jako celek. Peugeot Sport je vizitkou značky, a to jak z hlediska technologií, tak image, neboť se v ní odráží nová identita soustřeďující se na pohyb a emoce. Peugeot Sport připravuje svoji budoucnost s cílem potvrdit své předchozí úspěchy.
Rok 2009 byl z hlediska automobilového sportu velice úspěšný. Největším vítězstvím byly první dvě místa v závodě 24 hodin Le Mans, dále obsazení všech tří medailových pozic v Rally Monte Carlo vozy 207 Super 2000, ale také třetí titul v řadě v Poháru konstruktéru a Poháru jezdců v seriálu Intercontinental Rally Challenge, což je úspěch, na němž se podílela řada poboček Peugeot, a konečně přetrvávající oblíbenost závodů určených pro zákazníky Peugeot. To vše je výsledkem odhodlání všech účastníků, odhodlání, které v roce 2010 nepoleví a mělo by přinést další stupně vítězů a velké emoce. Program pro sezónu 2010: opět zvítězit v závodě Le Mans!
Peugeot, který v červnu loňského roku obsadil dvě první místa v závodě 24 hodin Le Mans, chce své umístění zopakovat i v roce 2010. Tým Peugeot Total upnul své snahy na vůz 908 HDi FAP, který se zúčastní již počtvrté a naposledy. Ihned po zmíněném historickém vítězství se tým opět pustil do práce na vývoji tohoto vozu, aby ho ještě více vylepšil.
Byly naplánovány testovací jízdy a závody na různých okruzích s cílem vůz na 78. ročník závodu 24 hodin Le Mans ještě lépe připravil. Le Mans však i nadále zůstává závodem se všemi obtížemi, nejistotami a vrtkavým štěstím, které vytváří jeho legendární pověst. Ani nejpečlivější příprava neumožní vystihnout specifika tohoto závodu, jenž má vždy v rukávu překvapení, která pak rozhodují o vítězi. Od onoho historického 14. června 2009 bude mít tým Peugeot Total za sebou celkem 11 vytrvalostních testů, práci na úpravách a seřizováních a také dva přípravné závody v rámci skutečných soutěží.
Barvy Peugeotu bude hájit jedenáct vybraných pilotů, kteří budou závodit s čísly 1, 2 a 3, jež řadu let držel jeho velmi uznávaný protivník. Závodní číslo 1 ponesou vítězové z roku 2009: Marc Gené (Španělsko), Alexander Wurz (Rakousko) a nováček v týmu Peugeot Sport Anthony Davidson (Velká Británie). Marc a Alexander se na start závodu Le Mans postaví počtvrté, přičemž Rakušan Alexander má za sebou 2 úspěchy (1996 a 2009). Anthony, který se Le Mans zúčastnil dvakrát (2002, 2009), si vůz 908 osobně vyzkoušel koncem roku 2008 na zkušebním okruhu v Le Castellet.
Posádku vozu 908 HDi FAP s číslem 2 budou tvořit tři Francouzi Nicolas Minassian, Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, kteří se již společně sešli v roce 2002 v rámci týmu Oreca. Loni v listopadu se také střídali za volantem vozu 207 Relais v nezapomenutelném štafetovém závodě v Le Mans ve finále série Rencontres Peugeot Sport. Připomeňme, že Stéphane získal v posledních třech letech v Le Mans s vozem 908 HDi FAP pole position.
Třetí posádku bude tvořit místní závodník Sébastien Bourdais, který se sejde se svým krajanem žijícím v USA Simonem Pagenaudem. Třetím v týmu bude Portugalec Pedro Lamy. Sébastien a Pedro se již závodu v Le Mans spolu zúčastnili v roce 2007 s vozem Peugeot č. 08. Rezervním pilotem týmu Peugeot Total bude Christian Klien. Zkušebním jezdcem se stal Grégory Guilvert, který byl za své vítězství v THP Spider Cup 2009 odměněn testovací jízdou ve voze 908 a přesvědčil o svých kvalitách.
Pokud jde o další závody sezóny, již ten první bude svou délkou 12 hodin, obtížným terénem a horkem, ve kterém probíhá, znamenat pro Peugeot náročný test. V Sebringu na Floridě se poprvé objeví dva vozy Peugeot 908 HDi FAP s posádkami Davidson/Gené/Wurz (07) a Bourdais/Lamy/ Minassian (08). Při této příležitosti provede francouzský tým testy během víkendu před závodem a bude v nich pokračovat i dva dny po závodu. Druhý závod ve Spa-Francorchamps v rámci série Le Mans bude generálkou pro celý tým Peugeot Sport, neboť se do něj zapojí všechny 3 vozy. Jedenáct testů a oba tyto závody by měly týmu umožnit se na 24 hodin Le Mans důkladně připravit.
Druhá část sezóny 2010 s nabitým programem
Peugeot Sport se připravuje i na období po závodu v Le Mans. Vozy 908 HDi FAP mají prozatím na programu dva další závody, a to v září v rámci Le Mans Series v Silverstone v Anglii a – pokud to potvrdí Automobile Club de l’Ouest – také závod Šanghaji v rámci Intercontinental Le Mans Cup. Pro Peugeot Sport je tato druhá polovina roku také obdobím, kde je nutné přemýšlet o budoucnosti a především o blízké budoucnosti a o nových předpisech, které začnou platit v roce 2011 a budou představovat začátek nové éry vytrvalostních závodů. Část pravidel již bylo zveřejněna, což znamená, že je již možné začít pracovat na novém voze.
Otázky pro Oliviera Quesnela (ředitele Peugeot Sport) a Bruno Famina (technického ředitele): Vozy Peugeot 908 HDi FAP nastupují do čtvrté a poslední sezóny. Jaká nová technická vylepšení bylo možné provést? Bruno Famin: „Bylo jich hodně! Nejprve jsme se soustředili na karoserii a motor, abychom vyhověli předpisům pro rok 2010. Pokud jde o karoserii, udělali jsme následující změny: - zesílení zadních hran na „prodloužené“ části předního difuzéru (hrany jsou na obou stranách skořepinové konstrukce na úrovni začátku pontonu); - úprava zadní kapoty, odkud zmizely mřížky chránící před částečky pneumatik za koly (horní část). Byly nahrazeny rovnou plochou. Na motoru jsme podle nových pravidel pro rok 2010 museli provést následující úpravy: - zmenšení průměru příruby přívodu vzduchu: 37,8 mm v roce 2010 oproti 38,3 mm v roce 2009; - snížení maximálního tlaku turbokompresoru z 2750 mbar v roce 2009 na 2590 mbar v roce 2010 . Tyto dva zásahy měly za důsledek snížení výkonnosti o přibližně 40 koní. Dál jsme pokračovali společně s odborníky ze skupiny PSA na dalším vývoji motoru. Zaměřili jsem se především na: - snížení ztrát, kdy jsme se společně s firmou Total soustředili na vylepšení používaných maziv; - zlepšení propustnosti na přívodním a výfukovém potrubí; - zlepšení spalování, na čemž úzce spolupracujeme s firmou Bosch. Ve všech oblastech jsme se dále snažili dosáhnout snížení hmotnosti. Cílem bylo nezvyšovat ji oproti roku 2009, a to i přes úpravy, které byly provedeny za účelem zajištění vyšší spolehlivosti a splnění požadavků nových předpisů pro rok 2010 týkajících se vlastností karoserie. Spolehlivost hraje v rozvoji a modernizaci klíčovou roli, i když z osmi vozů 908 HDi FAP, které se od roku 2007 zúčastnily závodu 24 hodin Le Mans, odstoupil jen jediný. Jinými slovy, dokončili jsme 191 z možných 192 hodin závodu. Musíme tuto tradici udržet, takže začneme tím, že se výrazně zaměříme na prvky, které nám v roce 2009 dělaly problémy: převodovku, spojku a převodní systém, opotřebení brzd, montáž kol a klimatizaci. A konečně úzce spolupracujeme s Michelinem na zcela nové řadě pneumatik pro suché, běžné a mokré podmínky.“
Jaké má vůz 908 HDi FAP naděje na vítězství? Bruno Famin: „Je zřejné, že je to jeho 4. sezóna, ale stále má velký potenciál. V loňském roce jsme se domnívali, že za svým hlavním konkurentem nepatrně zaostáváme, pokud jde o výkonnost, ale ve skutečnosti to bylo naopak. 908 měla ještě lepší úroveň než její soupeř. Je však jasné, že konkurenti zareagovali a víme, že na svém voze, který je jen dva roky starý, udělali hodně práce. Z hlediska čisté výkonnosti by mě nepřekvapilo, kdybychom byli nepatrně pod úrovní soupeře, takže nás čeká v Le Mans skutečně 24 hodinový sprint.“
Na startu 24 hodin Le Mans budou čtyři vozy 908 HDi FAP? Olivier Quesnel: „Budou zde tři oficiální vozy a s jedním pojede v celé sezóně série Le Mans i v závodě 24 hodin Le Mans tým Oreca - Hugues de Chaunac. Chceme mít 4 možnosti vyhrát. Bude to výjimečný ročník a musíme udělat vše proto, abychom se dokázali postavit silnému protivníkovi, který touží po odvetě. 908, kterou dostane Oreca, bude v konfiguraci 2010 a je nedílnou součástí naší strategie pro závod 24 hodin Le Mans.“
Jak jste dávali dohromady složeni tří oficiálních posádek pro 24 hodin Le Mans? Olivier Quesnel: „Neudělal jsem nic revolučního, protože základy jsou jasně dané. Letošní závod 24 hodin Le Mans bude nesmírně náročný a za sebemenší chybu, problém nebo zpoždění v boxech nebo na dráze se draze zaplatí. Všechny vozy jsou opět o něco kvalitnější a rozdíly mezi nimi jsou opět o něco menší, takže boj bude náročný. Vypadá to, že to bude ještě tvrdší než v Sebringu 2009, kdy vítězné vozy dělilo po 12 hodinách závodu jen 22 vteřin. Potřebovali jsme proto dvě posádky sprinterů a jednu sprintersko-vytrvalostní, a současně jsme museli při jejich sestavování přihlížet k tomu, jak jsou spolu jezdci sehraní. Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud spolu závodili ve Spojených státech a Pedro Lamy je pilíř týmu Peugeot. Franck Montagny, Nicolas Minassian a Stéphane Sarrazin si spolu dokonale ve všech směrech rozumí a pracují spolu s velkým nadšením. A konečně pokud jde o vítěznou posádku z Le Mans, Marca Gené a Alexandera Wurze, které doplňuje Anthony Davidson, pro tento vůz jsme měli několik možností, mezi nimiž byl i Sébastien Loeb. Ten dosáhl požadované úrovně, aby mohl být do týmu začleněn a s rozhodnutím jsme čekali na švédskou rally. Každý závodník se musí zapojit na 100 % a ukázalo se, že Sébastienův program je příliš napjatý. Anthony Davidson byl k dispozici – je rychlý, nadšený a velmi šťastný, že může být součástí týmu Peugeot Total. Domnívám se proto, že máme 3 posádky schopné Le Mans vyhrát.“
Co můžete říct o vozu pro rok 2011? Olivier Quesnel: „Prozatímně jsme mi dali jméno 90X a zatím nemůžeme říct nic konkrétnějšího. Naší prioritou je Le Mans, na který zaměříme veškeré úsilí,“ Bruno Famin: „Po technické stránce jsme v řadě věcí pokročili, ale podrobnosti si necháme zatím pro sebe. Technická pravidla se stále dokončují a ještě se musí vyjasnit mnoho věcí. Doufáme, že se to podaří rychle, protože v ideálním případě by měl vůz vyjet do konce roku. Mezitím nás čeká s přípravou Le Mans 2010 a vývojem vozu pro rok 2011 spousta práce …“
Přehled závodů v roce 2010
18.-20. března 12 hodin v Sebringu (americká Le Mans Series) 7.-9. května 1000 km Spa- Francorchamps (Le Mans Series) 6.-13. června 24 hodin Le Mans 10.-12. září 1000 km Silverstone (Le Mans Series / Intercontinental Le Mans Cup) 12.-14. listopadu Šanghaj (Intercontinental Le Mans Cup) – TBC
Posádky: 12 hodin v Sebringu 908 HDi FAP č. 7: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz 908 HDi FAP č. 8: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Nicolas Minassian
24 hodin Le Mans: 908 HDi FAP č.1: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz 908 HDi FAP č. 2: Nicolas Minassian – Franck Montagny – Stéphane Sarrazin 908 HDi FAP č. 3: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Simon Pagenaud Rezervní pilot: Christian Klien
Narozen ve Waidhofenu (Rakousko), 15. února 1974 Bydliště: Monako Ženatý – 3 děti
69 x Grand-Prix Formule 1 (3 x medailové umístění) 3 x účast na 24 hodin Le Mans (2 vítězství)
1986 Mistr Světa BMX Vicemistr Evropy BMX
1989 2. místo na mistrovství Rakouska v motokárách 1991 2. místo na evropském mistrovství a rakouském mistrovství Formule Ford 1992 mistr Evropy, Rakouska a Německa ve Formuli Ford 1993 2. místo na mistrovství Rakouska Formule 3 1994 2. místo na mistrovství Německa Formule 3 1996 vítěz závodu 24 hodin Le Mans (TWR Porsche Joest) nejmladší vítěz 1997 první start ve Formuli 1 (Benetton-Renault): 1 x medailové umístění GT FIA: 1 vítězství 1998 - 2000 mistrovství světa Formule F1 2001 - 2006 3. pilot Mc Laren Mercedes (1 x medailové umístění v San Marinu 2005) 2008 - 2009 pilot vozu Peugeot 908 HDi FAP (5. místo v Le Mans 2008 – posádka Wurz/Sarrazin/Lamy) 2009 vítěz závodu 24 hodin Le Mans (Alexander Wurz/David Brabham/Marc Gené)
Narozen v Sabadell (Španělsko) ,29. března 1974 Bydliště: Barcelona Ženatý – 2 děti 36 x Grand-Prix Formule 1 3 x účast na 24 hodin Le Mans – 1 vítězství
1988 mistr Španělska v motokárách 1990 mistr Španělska v motokárách v kategorii seniorů 1993 2. místo ve Formula Ford World Cup and Festival 1994 mistrovství Anglie F3: první sezóna mezi profesionály 1996 vítěz Golden Cup FISA Superformula 1998 vítěz Open Fortuna by Nissan se šesti vítězstvími 1999 - 2001 mistrovství světa F1 2001 -2004 zkušební pilot BMW-Williams 2005 - 2008 zkušební pilot Ferrari 2007 3. místo v Le Mans Series (Peugeot 908 HDi FAP – 3 x vítězství) odstoupení v závodě 24 hodin v Le Mans (Gené/Minassian/Villeneuve) 2008 2. místo v Mans Series (Peugeot 908 HDi FAP – 2 x vítězství) 2. v závodě 24 hodin Le Mans (Gené/Minassin/Villeneuve) 2009 vítěz závodu 24 hodin Le Mans (Gené/Wurz/Brabham)
Narozen v Hemel Hempstead (Velká Británie), 18. dubna 1979 Bydliště: Northamptonshire (Velká Británie) Ženatý 24 x Grand-Prix Formule 1 2 x účast na 24 hodin Le Mans
1987 první starty v závodech motokár 1994 - 1999 oficiální pilot různých týmů v závodech motokár 1999 vítěz Formule Ford Festival (1 600 cm3) 2000 vítěz Formule Ford World Cup titul „McLaren Autosport Young Driver of the year“ 2001 druhé místo v mistrovství Anglie F3 vítěz v Pau F3 vítěz série F3 Eurocup Series (2 x vítězství, 4 x medailové umístění) 3. místo v Marlboro Masters v Zandvoortu 2002 -2006 zkušební pilot BAR-Honda F1 první start v GP v týmu Minardi 2002 první účast v závodu 24 hodin Le Mans ve Ferrari 550 (Ab) 2007/08 pilot Super Aguri-Honda F1 2009 zkušební pilot Brawn GP pilot Aston Martin LMP1 v závodu 24 hodin Le Mans (13. místo) a v závodu 24 hodin Spa-Francorchamps / GT1
Narozen v Marseille 28. února 1973 Bydliště: West Chiltington (Velká Británie) Ženatý – 1 dítě 10 x účast v závodu 24 hodin Le Mans
1992 juniorský mistr v Poháru Renault Clio 1993 2. místo v mistrovství Francie Formule Renault 1995 2. místo v mistrovství Francie Formule 3 (3 x vítězství, 7 x medailové umístění, 4 x pole position) 1997 2. místo v mistrovství Anglie Formule 3 (7 x vítězství, 9 x medailové umístění, 6 x pole position) test F1 s Williams Renault 2000 2. místo v F3000 s týmem D2 Super Nova, 3x vítězství, 5 x medailové umístění 2001 mistrovství CART s týmem Target Chip Ganassi Racing účast v závodu 500 mil v Indianapolisu 2002 vítěz mistrovství Evropy ASCAR s týmem Ray Mallock 2004 – 2006 mistrovství LMES a ALMS 2007 3. místo v Le Mans Series (Peugeot 908 HDi FAP – 3 x vítězství) odstoupení v závodu 24 hodin Le Mans (posádka Gené/Minassian/Villeneuve) 2008 2. místo v Le Mans Series (Peugeot 908 HDi FAP – 2 x vítězství) 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (posádka Gené/Minassian/Villeneuve) 2009 vítěz závodu 1000 km ve Spa (KlienMinassian/Pagenauc) Peugeot 908 HDi FAP 6. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Lamy/Minassian/Klein) Pole position a 2. místo v závodu Petit Le Mans (Lamy/Minassian)
Narozen ve Feuda (Francie) 5. ledna 1978 Bydliště: Švýcarsko Svobodný 7 x Grand – Prix Formule 1 9 x účast na 24 hodin Le Mans (3 x medailové umístění) 1992 mistr Francie v mistrovství motokár kategorie kadet 1993 mistr Francie v mistrovství motokár třídy National 1 1994 mistr Francie Formule Campus 1995 - 1996 mistrovství Francie Formule Renault 1997 - 1998 mistrovství Francie Formule Formule 3 (2. místo v roce 1998) 1999 - 2000 mistrovství Formule 3000 2001 vítěz mistrovství Open International Nissan Telefonica 2002 2. místo ve World Series by Nissan (3 x vítězství) testovací jezdec ve Formuli 1: tým Minardi a Renault F1 2003 mistr světa ve Word Series by Nissan (9 x vítězství) 2003 - 2005 3. pilot týmu Renault F1 2006 7 závodů na mistrovství světa F1 (Super Aguri F1 Team) 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Helary/Loeb/Montagny – tým Pescarolo) 2007 3. pilot Toyota F1 2008 Camp Car (2. místo v Long Beach), ALMS (tým Andretti Green/Acura – 2x vítězství) 3. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Montagny/Klien/Zonta) – Peugeot 908 HDi FAP 2009 2. místo v závodu 12 hodin v Sebringu (Montagny/Sarrazin/Bourdais) – Peugeot 908 HDi FAP 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Montagny/Sarrazin/Bourdais) vítěz závodu Petit Le Mans (Montagny/Sarrazin)
Narozen v Alès (Francie), 2. listopadu 1975 Bydliště: Alès (Francie) Svobodný, žije s družkou – 2 děti 8 x účast na 24 hodin Le Mans 1 x Grand-Prix Formule 1 15 závodů WRC 1988 - 1992 Počátky na motokárách, juniorský mistr Francie a mistr třídy National 1 v roce 1991 1994 mistr Francie Formule Renault 1997 2. místo v mistrovství Francie Formule 3: 3 x vítězství a 2 x pole position 1998 zkušební pilot Prost Grand Prix 1999 - 2001 3. pilot Prost Grand Prix. Účast na Velké ceně Brazílie s týmem Minardi. mistrovství Formule 3000: 1 x vítězství a 3 x medailové umístění 2002 testovací pilot v týmu Toyota Racing Team F1 2003 World Series by Nissan: 2 x vítězství a 8 x medailové umístění 2004 mistr Francie v rallye (Subaru): 3 x vítězství a 5 x medailové umístění 2005 - 2006 mistrovství světa rallye (Subaru WRC) 2007 pole position v závodu 24 hodin Le Mans vítěz Le Mans Series (posádka Peugeot Total: Lamy/Sarazzin) 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (posádka Peugeot Total: Bourdais/Lamy/ Sarazzin) 2008 pole position v závodu 24 hodin Le Mans 4. místo v Le Mans Series (posádka Peugeot Total: Lamy/Sarrazin) 5. místo v závodu 24 hodin Le Mans (posádka Peugeot Total: Wurz/Lamy/Sarrazin) 2009 3. místo v Rallye Monte Carlo (Peugeot France): 207 Super 2000 pole position v závodu 24 hodin Le Mans (Peugeot 908 HDi FAP) 2. místo v závodu 12 hodin v Sébringu 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Montagny/Sarrazin/Bourdais) vítěz závodu Le Petit Mans (ALMS) (Montagny/Sarrazin) 2010 4. místo v Rally Monte Carlo (Peugeot France): 207 Super 2000
Narozen v Le Mans 28. února 1979 Bydliště: Le Mans Ženatý – 2 děti
27 x Grand-Prix Formule 1 7 x účast na 24 hodin Le Mans 1996 vítěz závodu 24 hodin Le Mans v motokárách 1997 2. místo ve Formule Renault 1999 mistr Francie F3 – 8 x vítězství a 3 x pole position 2002 vítěz F 3000/Super Nova – 3x vítězství a 6 x pole position 2003 Champ Car World Series – stáj Newman-Haas 4. místo se 3 vítězstvími a 5 pole position. Trofej pro nejlepšího začátečníka. 2004 vítěz Champ Car World Series – stáj Newman-Haas 2005 vítěz Champ Car World Series – stáj Newman-Haas 2006 vítěz Champ Car World Series – stáj Newman-Haas vítěz závodu 12 hodin v Sebringu ve voze Panoz 2007 vítěz Champ Car World Series – stáj Newman-Haas 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans – Peugeot 908 HDi FAP (Lamy/Sarrazin/Bourdais) 2008 17. místo na mistrovství světa Formule 1 (Toro Rosso) 2009 2. místo v závodu 12 hodin v Sébringu (Montagny/Sarrazin/Bourdais) – Peugeot 908 HDi FAP 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Montagny/Sarrazin/Bourdais) 19. místo na mistrovství světa Formule 1 (Toro Rosso) – 9 GP
Narozen v Aldeia (Portugalsko) 20. března 1972 Bydliště: Lisabon (Portugalsko) Ženatý – 2 děti 32 x Grand-Prix Formule 1 10 x účast v závodu 24 hodin Le Mans Motocyklový sport: Několik titulů v mino-motokrosu v letech 1978 – 1985 Začátky na motokárách v letech 1985 – 1988 (mistr Portugalska v roce 1988) 1989 mistr Portugalska ve Formule Ford, 3 x vítězství 1990 vítěz Poháru národů – Opel Lotus 1991 vítěz mistrovství Euroseries – Opel Lotus, 4 x vítězství vítěz Poháru národů – Opel Lotus 1991 mistr Německa F3, 11 x vítězství vítěz Marlboro Masters v Zandvoortu 2. místo ve Velké ceně Macaa 1992 2. místo F3000, 1 x vítězství a 1 x pole position 1993 -1996 mistrovství světa F1 (94: Lotus – 95/96: Minardi, 1 bod) (nehoda v Silverstone, kde si zlomil nohy při soukromém testování) 1998 vítěz mistrovství světa FIA GT2 (Viper Oreca), 2. místo v kategorii GT2 v závodu 24 h. Le Mans 2001 – 2002 vítěz závodu 24 hodin v Nürburgringu 2003 vítěz mistrovství V8 Star 2004 vítěz v kategorii GT1 na mistrovství LMS 2007 vítěz LMS (tým Peugeot Total: Lamy/Sarrazin) 2. místo v závodu 24 hodin Le Mans (tým Peugeot Total: Bourdais/Lamy/Sarrazin) 2008 4. místo v mistrovství LMS (tým Peugeot Total: Lamy/Sarrazin) 5. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Lamy/Wurz/Sarrazin) 2009 6. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Lamy/Minassian/Klien) Peugeot 908 HDi FAP 2. místo v závodu Petit Le Mans (Lamy/Minassian)
Narozen v Poitiers 18. května 1984 Bydliště: Indianopolis Svobodný 2 x účast na 24 hodin Le Mans 1994 zahájení sportovní kariéry: motokáry 2001 2. místo na mistrovství Francie Formule Campus 2002 3. místo na mistrovství Francie Formule Renault 2000 - začátečník 2003 3. místo na mistrovství Francie Formule Renault 2000 2004 2. místo v Eurocup Formule Renault 2005 World Series by Renault 2006 vítěz Champ Car Atlantic – nováček (1 x vítězství, 1 x pole position) 2007 8. místo v Champ Car World Series – 3. místo mezi nováčky 2008 ALMS – tým Acura De Ferran Motorsports (1 x pole position, 3 x medailové umístění) 2009 ALMS – tým Acura De Ferran Motorsports - 2. místo Rezervní pilot týmu Peugeot Sport 24 hodin Le Mans (Pescarolo Sport – Peugeot 908 HDi FAP) odstoupení Pole position a vítěz závodu Spa-Francorchamps LMS Peugeot 908 HDi FAP (Minassian/Klien/Pagenaud)
Narozen v Hohenems (Rakousko) 7. února 1983 Bydliště: Rakousko Svobodný
46 x Grand-Prix Formule 1 2 x účast na 24 hodin Le Mans
1996 vítěz švýcarského mistrovství v minimotokárách 1997 2. místo v závodu 24 hodin na motokárách v Dorbirnu a Saalfeldenu 1998 4. místo v německém mistrovství juniorů Formule BMW (4 x vítězství) 1999 10. místo na německém mistrovství Formule BMW 2000 3. místo na německém mistrovství Formule BMW (5 x vítězství) 2001 mistr Německa Formule Renault (5 x vítězství) 2002 2. místo v F3 Euro Series (4 x vítězství) vítěz Marlboro Masters v Zandvoortu 2004 pilot Jaguaru na F1. 16. místo na mistrovství světa se 3 body 2005 pilot Red Bull F1. 15. místo s 9 body (5. místo v Číně, nejlepší výsledek v F1) 2006 pilot Red Bull F1. 18. místo na mistrovství se 2 body 2008 - 2009 pilot Peugeot 908 HDi FAP (3. místo v Le Mans 2008 – Montagny/Zonta/Klien) 2009 vítěz závodu 1000 km ve Spa (Minassian/Pagenaud/Klien) 6. místo v závodu 24 hodin Le Mans (Minassian/Lamy/Klien)
Narozen v Melun (Francie), 8. května 1982 Bydliště: Saint Fargeau Ponthierry (Francie) Ženatý 5 x účast na 24 hodin Le Mans v motokárách – 4 x vítězství 1997 začátky v motokárách 2000 3 x pole position v 5 závodech v mistrovství Francie 125 cm3 – 1 x medailové umístění účast na mistrovství světa Rotax Max v Malajsii (15. místo) 2002 pohár Coupe Peugeot 206 CC vítěz závodu 24 hodin Le Mans v motokárách 2003 15. místo v poháru Coupe Peugeot 206 CC vítěz závodu 24 hodin Le Mans v motokárách 2004 2. místo v mistrovství Francie v motokárách 125 cm3 vítěz ligy departementu Ile de France v motokárách 125 cm3 vítěz závodu 24 hodin Le Mans v motokárách 2. místo ve francouzském poháru Coupe Peugeot 206 CC (nejlepší junior) 2005 oficiální pilot týmu Peugeot Sport na mistrovství Francie kategorie Super touring (409 Coupé Silhouette – Gémo Sport + 1 závod v týmu Pescarolo Sport ve voze 407 Silhouette) – 3. místo na mistrovství (1 vítězství) mistr Francie ve vytrvalostních závodech motokár 2006 4. místo ve francouzském poháru Coupe Peugeot 206 RCC 2. místo poháru Peugeot RC Cup 2007 3. místo v poháru Peugeot THP Spider Cup vítěz závodu 24 hodin Le Mans v motokárách 2008 2. místo v poháru Peugeot THP Spider Cup 2009 vítěz poháru Peugeot THP Spider Cup
PODVOZEK Typ Struktura Karoserie Čelní sklo Le Mans Prototype LMP 1 Samonosná karbonová Karbonové vlákno Polykarbon PŘEVODY Převodovka Skříň převodovky Řízení Spojka Diferenciál Olej Šestistupňová, podélně uložená + zpětný chod Hliníkový odlitek Sekvenční, hydraulické Keramicko-kovová vícekotoučová lamelová Samosvorný Maziva Total ODPRUŽENÍ / ŘÍZENÍ / BRZDY Odpružení
Pružiny Tlumiče Torzní stabilizátor Řízení Brzdy Disky Zavěšení se 2 příčnými rameny, s tlačnou tyčí a ramenem závěsu ve všech 4 rozích Torzní tyče Tlakové Přední a zadní „blade type“ S elektrickým posilovačem Dvojitý hydraulický okruh, jednodílné třmeny z lehké slitiny Ventilované karbonové disky Průměr předních disků: 380 mm Průměr zadních disků: 355 mm Nastavitelné rozložení brzdných sil dle požadavků řidiče KOLA Ráfky Přední kola Zadní kola Pneumatiky Magnéziové 13,5 x 18 palců 14,5 x 18 palců Michelin, radiální, přední: 33/68-18 / zadní: 37/71-18 ROZMĚRY Délka Šířka Výška Rozvor náprav Přesah vpředu Přesah vzadu Objem nádrže Hmotnost 4610 mm 2000 mm 1030 mm 2950 mm 910 mm 750 mm 81 litrů nad 900 kg MOTOR Umístění Blok motoru Písty Válce Zdvihový objem Vstřikování Turbo Filtr pevných částic Řízení motoru Výkon Točivý moment Olej Celohliníkový, umístěn podélně před zadní nápravou Hliníkový mechanicky opracovaný Mahle Vidlicový dvanáctiválec s úhlem rozevření 100° 5,5 l; 4 ventily na válec Přímé, systém Common-rail firmy Bosch Bi-turbo, obě turba s restriktorem o průměru 37,8 mm 2 filtry Dow Automotive Bosch MS17 700 koní 1200 Nm Maziva Total
Jean Claudie LEFEBVRE Radka MATTHEY
PR
Neprošlo jazykovou korekturou
|