Čtyři světové rekordy Buggyry už brzy 2.4.2010 10:47 - tisková zpráva
Čtyři jednou ranou!
Vedle stavby prakticky nového závodního speciálu (letošní změna technických pravidel se dotkla pouze Buggyry) ohlásilo vedení týmu překonání hned čtyř světových rekordů v jízdě závodním tahačem. Má se tak stát v úterý 13. dubna 2010 na okruhu Lausitzring nedaleko Drážďan.
Smělé cíle
David Vršecký je dnes držitelem dvou světových rychlostních rekordů na letmý (2004 Dubaj) a pevný kilometr (2008, Panenský Týnec). Na Lausitzringu, tedy na okruhu, na kterém slavila Buggyra na konci sezóny 2002 historicky první titul mistra Evropy se v polovině dubna pokusí překonat hned čtyři světové rekordy v „balíku“, a to na 100 km, v hodinovce, na 100 mil a 500 km! To vše v závodním speciálu až na dílčí úpravy totožném s tím, ve kterém se David letos chystá k obhajobě titulů mistra Evropy z předchozích dvou sezón.
„Nová závodní sezóna začíná až na konci května v Misanu. Stavba nového závodního speciálu pokračuje podle plánu a Davida je nutno udržovat ve správné provozní teplotě,“ shrnuje důvody pokusu o překonání světových rekordů týmový manažer Jan Kalivoda. „Pokud všechno dopadne podle našich záměrů, zapíše se David do historie motoristického sportu. Nevíme o nikom, kdo by dokázal překonat jak rychlostní, tak vytrvalostní světové rekordy. Stejně tak neznáme nikoho, kdo by dokázal překonat šest světových rekordů, z toho čtyři během jediného dne.“
Těžká práce
Ačkoli se David brání srovnání náročnosti rychlostních a vytrvalostních rekordů, ví, že ho na Lausitzu čeká doposud nepoznaná práce v podobě dvou a půl hodin strávených v kabině při průměrné rychlosti blížící se 200 km/h. Z tohoto důvodu zatím odmítá jakékoli prognózy. „Chytřejší budeme po testování. Potřebuji zajet několik rychlých kol, na základě výsledků budeme určovat strategii,“ tvrdí s tím, že o výsledku rozhodne rychlost průjezdu zatáčkami a stav pneumatik. „Okruh se jede doleva, je prakticky jisté, že pneumatiky na pravé straně auta budou rychle odcházet. Vůbec nevylučuji, že budeme přezouvat. Pak nás čeká hodně akční záležitost. Už proto, že případnou časovou ztrátu budu muset někde na okruhu nahnat.“
Vedle fyzické kondice pracuje dvojnásobný mistr Evropy především na psychice. „Před časem jsme testovali v zimě na vyhřívaném okruhu v Německu. Jezdil jsem 45 minut pořád dokola a říkal si, jaký je to blázinec. Pokud věci půjdou dobře, čeká mě pět pohárových závodů v kuse. Na druhou stranu se uklidňuji tím, že mě těžko někdo předjede, takže se nebudu muset pořád dívat do zpětných zrcátek.“
Nevídaný skok
Na první pohled je zřejmé, že se rekordní závodní speciál bude od toho, se kterým David vyrazí na konci května do boje za mistrovskými body poněkud odlišovat. Jezdce nebude omezovat v rychlosti speedlimiter, pojede se na za tímto účelem speciálně vyrobených pneumatikách. Rozdílný bude rovněž diferenciál a velikost nádrže. Aktuální propočty spotřeby se pohybují v hodnotách jeden kilometr = litr nafty. „Tady bych ale byl hodně opatrný, jedná se skutečně o hrubé propočty. Motor pojede v režimu, se kterým nemáme žádné zkušenosti. Po speciálním testování získáme data a budeme chytřejší,“ říká závodní inženýr Robin Dolejš.
David s Robinem se shodnou na tom, že pokus o překonání čtyř světových rychlostních rekordů přinese velké poznatky v oblasti životní spolehlivosti a funkčnosti všech nových součástí motoru. „V případě 500 kilometrů se jedná o obrovský skok. V závodě je motor v absolutním výkonu několik sekund, pak jdou otáčky dolů. V dubnu to bude na Lausitzu o něčem jiném,“ vysvětluje David. „Po testování budeme určitě dělat nějaké úpravy na hardware i software motoru, jsem si prakticky jist tím, že většinu „rekordního“ nastavení budeme moci použít i v závodech evropského šampionátu,“ doplňuje jezdce závodní inženýr.
Po celou dobu rekordu bude David dostávat z depa aktuální informace ohledně průběhu rekordních pokusů. „Máme nějakou strategii, ale ta se bude pružně upravovat podle vývoje situace. Hlavě nám David nesmí usnout,“ dodává Robin se smíchem.
Lausitzring ideální volbou
Přestože je to na Lausitzring z Česka co by kamenem dohodil, naskýtá se otázka, proč management Buggyry nezvolil raději Most? Odpověď je jednoduchá. Mostecký okruh nedisponuje potřebným profilem. „Potřebuji držet průměrnou rychlost kolem 200 km/h. Okruh na Lausitzringu je takřka ovál, takže lze dosáhnout mnohem vyšších rychlostí jak na běžném okruhu,“ vysvětluje David, s jehož názorem se Robin Dolejš prakticky ztotožňuje.“ Vedeme s Davidem polemiky o tom, jestli bude nutné přezouvat pneumatiky. On tvrdí, že ano, já, že by pneumatiky mohly na Lausiztzu 500 km vydržet. Nicméně i tak Lausitzring představuje ideální volbu.“
Hodně důležitý krok
Konec března trávil tým prvním letošním oficiálním testováním, které proběhlo na okruhu v Mostě. David Vršecký se tak mohl poprvé přesvědčit o kvalitách závodního speciálu, na jehož vývoji měl na rozdíl od předchozích let zásadní podíl. Po prvním testovacím dni nešetřil slovy chvály. „Jeho“ Buggyra totiž dosahovala lepších časů, než loňský závodní speciál se dvěma turbodmychadly, do jehož kabiny usedl německý jezdec Uwe Nittel. „Pochopitelně, že velkou roli sehrály kvality obou jezdců. Veškerá data ale ukazují na to, že jsme přechod na jedno turbo zvládli bez větších obtíží,“ říkal mistr Evropy se smíchem.
Přestože testování v Mostě nelze považovat za stoprocentní generálku na předpokládaný den plný světových rekordů, cítí se David podstatně jistěji. „Most byl v první řadě o pneumatikách, podvozku a přechodových režimech, zatímco na Lausitzringu bude motor v jednom tahu. Na druhou stranu každý závodník potvrdí, jak moc důležitý je pocit, se kterým usedá do auta. Most mě přesvědčil o tom, že jdeme správnou cestou. Motor reagoval podle původních předpokladů. Před Lausitzem jsme udělali hodně důležitý krok.“
FOTO: testování na mosteckém Autodromu 31.03.2010
-- vlastníkem přiložených fotografií je společnost Power Sports Enterprises, s.r.o., která tímto uděluje souhlas k dalšímu použití
Power Sports Enterprises, s.r.o. European marketing branch Klimentská 1246/1 110 00 Praha 1
PR
Neprošlo jazykovou korekturou
|