www.car.cz
 

Stanislav Šelmát měl v Blovicích po náladě. Končí
     tisková zpráva


Proč měl v Blovicích Stanislav Šelmát po náladě a proč nepojede Michal Hora Barum rallye?
 
Stanislav Šelmát absolvoval v Blovicích svou poslední automobilovou soutěž. Loučení se závodním volantem si však představoval úplně jinak. Rozhodnutím u zeleného stolu přišel o třetí místo ve skupině A a také nedůstojný průběh kontroly nehořlavého prádla mu náladu nezlepšil. Zvláště když tato „kontrola“ proběhla až v závěrečné fázi soutěže.
 
Dlouhých třicet let se Stanislav Šelmát pohyboval po tratích nejen českých rychlostních zkoušek. Svou bohatou a mnohdy i vavříny vyzdobenou kariéru se symbolicky rozhodl zakončit tam, kde před lety začínal, v Blovicích. Téměř po roce oprášil závodní kombinézu a spolu se svou spolujezdkyní Marií Švíkovou vyrazili k rozlučkové jízdě. Zpočátku si museli opět na silný kitový dvoulitr Peugeot 306 Maxi, který ve velkých soutěžích krotí Marián Šín, ještě trochu zvykat, ale v závěru blovické Rallyšou již dokázali zajet jeden druhý a jeden třetí čas ve skupině A. Až potud probíhalo loučení důstojně a také na předběžné výsledky v cíli byl příjemný pohled, když ve skupině i ve třídě figurovali na třetím místě. Tímto však příjemné pocity končily.
 
 „Ve stopce po šesté rychlostní zkoušce, v době kdy posádka má na hlavě přilbu a běží, nikterak tichý motor, přistoupili k našemu autu techničtí komisaři a hned se nám hrnuli do auta. Něco na nás mluvili, ale v tom hluku jsme je neslyšeli. Chtěli nám pohmatem zkontrolovat zda máme nehořlavé prádlo. Odmítl jsem, aby na nás někdo sahal a řekl jsem, že prádlo oblečené mám. Spolujezdkyně přiznala, že nemá. Přesto jsme měli zapsáno, že chybí u obou členů posádky a komisaři to změnili až mém důrazném požadavku na opravu. Vím, že řády prádlo předepisují, ale neumím si představit, jak to chtějí kontrolovat. Musíme si opravdu nechat líbit, aby nás ohmatávali cizí lidé? A proč se tato kontrola provádí po šesté z devíti rychlostních zkoušek?“ Táže se jezdec, který se v minulých letech zúčastňoval podniků zařazených do poháru Mitropa a tam mohl sledovat, jak podobnou situaci řeší v zahraničí.
 
 „Například v Německu posádky předkládají čestné prohlášení, ale sám jsem v minulém roce, kdy jsme startovali na soutěži MS na Rallye Deutschland viděl posádky, které nastupovaly do vozů v bavlněných tričkách a také v polobotkách. Ale budiž, naše řády hovoří tak, že je prádlo povinné a proti tomu neprotestuji. Vadí mi skutečně způsob kontroly. Když jsem to sděloval hlavnímu sportovnímu komisaři Milanu Pospíšilovi, tak mi odpověděl, že když se dříve jezdilo na západ, tak nás také na hranicích prohlíželi. Tomu patnáct let po revoluci opravdu říkám přirovnání.
 
Ostatně i tenkrát při prohlídce ženu směla prohlížet opět jen žena. Zřejmě pánům uniklo, že zde platí nějaké zákony a vzhledem k tomu, že chtěli hmatem kontrolovat i ženu, mohl by se na ně vztahovat i zákon o sexuálním obtěžování. Když už je nějaké pravidlo, musí existovat i způsob, jak důstojně kontrolovat jeho dodržování, ten současný za důstojný rozhodně nepovažujeme. Nabízí se i další otázka, když tedy tolik dbáme na bezpečnost, proč musíme závodit na rychlostních zkouškách, kde na šesti z devíti je překročena průměrná rychlost 120 km/h? Nám za nedodržení řádů hrozí pokuty a vyloučení, co hrozí komisařům a pořadatelům za jejich práci?“
 
Další věcí která se podepsala na špatné náladě Stanislava Šelmáta byla změna času Michala Fialy. Tímto rozhodnutím sportovních komisařů klesla posádka Šelmát – Švíková na ve skupině A na čtvrté místo. „Mně nejde ani tak o ty poháry, máme jich doma dost, ale hodně mne zajímá, jak dospěli komisaři zrovna k takové korekci času a proč nikde nezveřejňují důvody a vysvětlení svého rozhodnutí. Prostě se ve sjetině výsledků změní čas a nikdo se již nedozví, který čas byl měněn a proč. Určitě by pomohlo přehlednosti soutěže, kdyby bylo včas známo, že se s nějakým časem bude hýbat a poté bych asi nejen já uvítal vysvětlení, proč se tak stalo. Takhle se můžeme jenom domnívat, nebo vycházet z toho, co jsme se kde doslechli,“ řekl rozmrzelý veterán našich soutěží, který si svou oficiálně poslední soutěž asi představoval trošku jinak.
 
Účinkování Stanislava Šelmáta v české rallye však startem v Blovicích nekončí. Již druhým rokem startuje pod jeho křídly a pod hlavičkou KBS Motorsport nadějný jezdec Michal Hora s pohárovou Škoda Fabia, kterému se v loňském roce podařilo premiérový ročník Škoda Fabia Rallye Cup vyhrát. Rovněž letos patří Michal k nejrychlejším jezdcům tohoto poháru. Spolu se Stanislavem Viktorou zvítězili na Rallye Šumava. Na Valašce byli druzí a v Krumlově i na Bohemii odstupovali z vedoucí pozice. Přesto to s jejich letošní obhajobou nevypadá dobře, protože nebudou startovat na následující soutěži, kterou je Barum Rallye ve Zlíně.
 
Důvod vysvětluje Stanislav Šelmát: V minulém roce nám bylo z uzavřeného parkoviště, kam po dokončení soutěže musí všichni předat své závodní stroje, naše fabia odcizena. Policie vůz nalezla až po několika dnech a ve značně poškozeném stavu. Promotér Škoda Fabia Rallye Cupu nám přikázal provést celkovou repasi. Důvodem bylo to, že několik dní byl vůz mimo kontrolu naší i jeho a v zájmu dodržení objektivity soutěže a bezpečnosti posádky bylo třeba zjistit a zajistit technický stav odpovídající předpisům poháru. Tato oprava nás vyšla na 140 000,- Kč a tuto částku jsem schopen do haléře doložit doklady od dodavatelů.
 
Mimo jiné jsme museli repasovat motor, brzdy, tlumiče, ale poškozen byl i bezpečnostní ochranný rám, bezpečnostní pasy a také polep auta.  Z televizních novin jsem znal vyjádření ředitele soutěže pana Regnera, který do kamery tvrdil, že škodu nahradí. Faktura se nám však vrátila s dopisem, kde pan Regner označil částku za neadekvátní a odkázal mne na pojišťovnu.
 
Opakuji, že každou korunu jsem schopen doložit, ale problém je jinde. Na pojišťovnu se totiž musí obrátit ten, kdo byl pojištěný a pojištěný měl být pořadatel soutěže, protože on byl zřizovatelem uzavřeného parkoviště a měl zajistit ostrahu desítek drahých soutěžních vozů. Ani po roce není tato záležitost uzavřena a proto jsem také rozhodl, že jezdec KBS Motorsport Michal Hora na Barum Rallye startovat nebude.“
 
Milan Hauer
Motorsport-review
 
TISKOVÁ INFORMACE KBS MOTORSPORT

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose