Autosalon § Autotec Brno 2010 : Předběžná závěrečná zpráva 12.6.2010 22:22 - tisková zpráva
Veletrh AUTOTEC & AUTOSALON Brno 2010 mimořádně spojil do jednoho termínu prezentaci užitkových i osobních vozů, servisní a garážové techniky, komponentů i doplňků. Účast výrobců automobilů byla negativně ovlivněna ekonomickou recesí, ale v ostatních branžích měl veletrh velmi kvalitní zastoupení. „Je dobře, že se veletrh letos konal.
Automobilový průmysl ve světě vykazuje známky oživení a jsem přesvědčen, že v příštím roce už pojede naplno a výstava v Brně bude znovu v plné parádě,“ konstatoval při návštěvě brněnského výstaviště Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR a generální ředitel Volkswagen Group v Rusku.
Letošní ročník probíhal v šesti největších pavilonech a na volných plochách, včetně doprovodného programu obsadil plochu 42.031 m2. V tradičních oborech se prezentovalo 357 vystavujících firem ze čtrnácti zemí a desítky dalších společností se zapojily do premiérových projektů Classic Show a Motorsport Expo zaměřených na veterány a závodní speciály.
Celková návštěvnost veletrhu překročí 78 tisíc osob. Během prvních šesti dnů se na pokladnách zaregistrovali zahraniční návštěvníci ze 41 zemí, přijeli především ze Slovenska, Polska, Itálie, Německa a Maďarska. V Press centru se akreditovalo 413 novinářů z devíti zemí.
Novinky v expozicích Největší pozornost přitahovaly premiéry vystavujících automobilek. Z nákladních vozů měla světovou premiéru Tatra 810 v civilní verzi, Iveco přivezlo mimo jiné bezemisní Daily Electric a Avia představila nový model Smith Newton, první nákladní vůz v kategorii 6 až 12 tun na elektrický pohon. Z autobusů zaujaly novinky společnosti Iveco Irisbus - třínápravový dálkový autokar Magelys HDH s prosklenými střešními panely a nový městský plně nízkopodlažní autobus Citelis s CNG pohonem. SOR Libchavy se pochlubil dvěma prototypy: městským elektrobusem EBN 10,5 určeným pro Dopravní podnik Ostrava a kloubovým autobusem s hybridním pohonem NBH 18, který vyjede do ulic Prahy. Polská společnost Solaris Bus & Coach v premiéře vystavila plně nízkopodlažní autobus Solaris 12 Urbino s paralelním diesel-elektrickým pohonem a meziměstský autobus InterUrbino, který bude uveden na trh za půl roku.
Řadu zajímavostí mohli návštěvníci objevit mezi doplňky a příslušenstvím pro automobily, u dodavatelů náhradních dílů, servisní a garážové techniky. Ty nejlepší soutěžily o tradiční ceny AUTOTEC PRIX, které letos odborná hodnotitelská komise udělila celkem čtyřikrát. Vítěznými exponáty jsou již zmíněný elektrobus EBN (SOR Libchavy), multimediální systém Funtoro (Molpir Group CZ), soustruh PRO – CUT 9.0/9.1 (AD Technik) a výdejní stojan pro čerpací stanice Adast Major Eco 2010 (Adast Systems). Novinky nechyběly ani v kategorii osobních vozů. Škoda Auto představila v české premiéře sportovní Fabii RS a speciální edici Yeti Champion. V expozici Hyundai zaujaly nové generace modelů i30 a Santa Fe stejně jako premiéra konceptu i-flow s hybridním diesel-elektrickým pohonem. Renault prezentoval nový sportovní coupé-roadster Wind, sedan Fluence a vylepšenou dodávku Master Furgon. Z prodejního hlediska měl největší úspěch nový terénní vůz Dacia Duster, na který se přímo na veletrhu uzavřelo přes patnáct objednávek.
Výsledky automobilového průmyslu Sdružení automobilového průmyslu ČR na veletrhu prezentovalo loňské výsledky odvětví a výhled pro letošní rok. Čeští finální výrobci v roce 2009 navzdory krizi vyprodukovali rekordní počet 983 992 motorových vozidel a milionovou hranici by měli pokořit letos, kdy plánují další navýšení. Úspěšní byli zejména domácí výrobci osobních vozů, kteří loni dokázali zvýšit produkci o čtyři procenta na rekordních 979 085 kusů. Česká republika se tak stala pátým největším evropským výrobcem automobilů po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii a zároveň po Slovinsku druhým největším výrobcem osobních vozů na světě v přepočtu na počet obyvatel.
Zatímco výrobcům osobních vozů se relativně dařilo, nesrovnatelně tvrději dopadla recese na výrobce užitkových vozů. I oni však věří ve zlepšení a například letňanská Avia chce v letošním roce vyrobit přes tisíc nákladních automobilů. Pozitivní obrat zaznamenaly rovněž dodavatelské firmy, třeba Brano Group znovu navyšuje výrobu a nabírá nové zaměstnance.
Tržby celého domácího automobilového průmyslu v roce 2009 klesly o 14,7 procenta na 606,3 mld. Kč, ale jeho podíl na celkových tržbách z průmyslové činnosti ČR a na českém exportu mírně vzrostl. Krizový rok tak ještě upevnil dominantní postavení automobilového průmyslu v české ekonomice.
Doprovodný program pro laiky i odborníky Velmi příznivý ohlas měl první český veletrh historických automobilů, motocyklů, náhradních dílů a renovačních dílen Classic Show 2010. Jeho expozice o víkendu zaplnily celý pavilon A2 a na výstaviště navíc dorazilo přes 200 mladších veteránů, které soutěžily v tzv. hvězdicové jízdě, soutěži elegance apod. K dalším atrakcím pro veřejnost patřily programy Žena a auto a Bezpečnost a auto, ukázky protipovodňových opatření, testovací jízdy, národní finále soutěže Formule 1 ve školách aj. V rámci odborného doprovodného programu proběhly například mezinárodní konference o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY 2010, konference AUTOSYMPO 2010 na téma Automobil a příroda – memento budoucnosti, konference o moderních motorových palivech AUTOTEC PETROL 2010, Mezinárodní konference znalců – analytiků dopravních nehod a tři Oborové dny v servisní technice.
Řekli o veletrhu Martin Sejpal, marketing a strategie pro český trh, společnost Škoda Auto: Z pohledu návštěvnosti se letošní AUTOSALON docela vydařil. Víkend byl i nad očekávání, měli jsme pořád plno jak v expozici, tak na testovacích jízdách., a ani v dalších dnech stánek nezel prázdnotou. Přijeli jsme hlavně s cílem prezentovat národní premiéru Fabie RS, nové motory TSI a další novinky a v tomto ohledu veletrh splnil svůj účel. Z pohledu společnosti Škoda Auto letošní ročník hodnotíme kladně, ale je velká škoda, že účast importérů byla tak nízká.
Zdeněk Fořt, generální ředitel Hyundai Motor Czech: Stále si myslíme, že AUTOTEC & AUTOSALON Brno je největší česká výstava a příležitost pro české zákazníky vybrat si nové auto. Máme tu výrobní závod, cítíme se být českou značkou, a proto jsme se rozhodli zúčastnit i letošního ročníku. V prodeji v České republice je Hyundai číslem 5 a tuto pozici si chceme dále upevnit. Expozice měla u návštěvníků dobrý ohlas, o víkendu jich přišlo i více, než jsme očekávali.
Marcel Šulek, generální ředitel Iveco Czech Republic: Letošní AUTOTEC jsme nechtěli vynechat, protože cítíme odpovědnost vůči našim zákazníkům. Chceme jim být blízko, a to nejen na veletrhu, ale i naší servisní sítí. Pro IVECO TRUCKS je AUTOTEC nejvýznamnější událostí letošního roku, ale vzhledem k celkové náladě na trhu jsme na tento veletrh nešli s žádným extrémně vysokým očekáváním. Pozitivně hodnotíme novinářský den, také o víkendu přišlo poměrně dost lidí, ale celková návštěvnost je slabá. Máme tu zástupce z celé naší prodejní sítě, kteří si sem pozvali zákazníky a předvedli jim naše novinky. Na českém trhu letos máme 14% podíl a daří se nám zejména v kategorii menších vozů šetrných k životnímu prostředí.
Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy spol. s r. o.: Představili jsme novinky, které jsme chtěli, ale zákazníci k nám přišli jen v novinářský den, v úterý a ve středu. Tisková konference splnila svůj účel a ukázali jsme naše prototypy, které vzbudily zájem. O víkendu hodně chodila veřejnost, ale ta si autobusy nekoupí, takže to mělo význam jen z hlediska propagace značky. Je dobře, že tady jsme, ale veletrh vzhledem k rozsahu hodnotíme trochu s rozpaky.
Samuel Poloha, manažer prodeje společnosti Turbo-Tec CZ s. r. o.: Zklamala nás nízká účast automobilek, i když na druhé straně je fakt,že necílíme na zákazníky, kteří se chodí dívat na auta, ale na zástupce autoservisů, a ti tady byli. Po obchodní stránce jsme poměrně spokojeni, měli jsme tu řadu dobrých jednání. Vítáme i možnost oťukat si konkurenci.
Luděk Schneider, jednatel společnosti HTS spol. s r. o.: Jsme tady už potřetí a snažíme se alternativám prošlapat cestu místo velkých společností, které to nedělají. Chceme vstoupit do povědomí veřejnosti jako celá skupina zaměřená na alternativní plynné pohony, proto máme jako spoluvystavovatele firmy realizující přestavby jak na LPG, tak na CNG. Prezentace v Brně nám pomáhá zviditelnit se na trhu přestaveb a mohu říci, že příští rok tady budeme zase.
Veletrh AUTOSALON Brno se uskuteční v termínu 3. – 9. 6. 2011, příští veletrh AUTOTEC proběhne v červnu 2012.
Zveřejněné informace jsou předběžné. Konečná závěrečná zpráva bude akciovou společností Veletrhy Brno vydána po vyhodnocení všech statistických údajů. Uváděné statistické hodnoty vycházejí ze zásad zveřejňování statistických dat veletrhů a výstav sdružených v UFI (The Global Association of the Exhibition Industry) Paris.
BVV
Neprošlo jazykovou korekturou
|