|
24 hodin Le Mans 2010: Engeho Aston přibrzdila ve čtvrté hodině prasklá poloosa 12.6.2010 19:48 - tisková zpráva
Plány týmu Young Driver AMR o útoku na vítězství v závodě 24 hodin Le Mans ve třídě LMGT1 zhatila prasklá poloosa. Po třech hodinách a pětačtyřicetiminutách musel bílo-červený Aston Martin DBR9 zajet do boxu k mechanikům, kteří se pustili do výměny. Ztráta na čelo třídy ale začala rychle naskakovat.
Zatímco Českou republiku trápila v posledních dnech vedra, v Le Mans panovalo před startem letošního ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky velmi proměnlivé počasí. V noci před závodem přišel vydatný déšť, ale během dopoledne dráha oschla a v 15 hodin závod odstartoval na suchu. Skrz mraky nad okruhem se místy prodraly i sluneční paprsky, přesto meteorologové upozorňovali na možnost deště v nočních hodinách.
Za tým Young Driver AMR rozjížděl závod z prvního místa ve třídě LMGT1 Peter Kox. Společně s Basem Leindersem (Ford #70 Marc VDS Racing Team) začal ujíždět zbytku pole LMGT1. V pátém kole na na trať vyjel safety car. Zatímco Ford #70 zamířil do boxu, bílo-červený Aston pokračoval v závodě a s přehledem se usadil na čele hodnocení své třídy. Safety cary vydržely na trati třicet minut. Naplno závodit se znovu začalo přibližně 12 minut před vypršením první hodiny závodu. Peter Kox vedoucí pozici neudržel a klesl na druhou příčku s odstupem necelých pěti sekund od vedoucího Thomase Mutche (#70 Ford). Po 63 minutách závodu zamířil Peter Kox do boxů a krátce po něm zajeli ke svým mechanikům i jeho soupeři. Když se všechny vedoucí vozy v boxech vystřídaly a vrátily se na trať (po 16 kolech a 80 minutách závodu), patřila bílo-červenému Astonu čtvrtá příčka s odstupem 42 sekund od vedoucího Fordu #60 a 12 sekund od průběžně třetí Corvette #73.
Po hodině a 40 minutách se pořadí ve třídě LMGT1 měnilo znovu. Do boxů zamířil podruhé Ford se startovním číslem 70 a Peter Kox se tak posunul na třetí pozici. Po dvou hodinách došlo u týmu Young Driver AMR ke střídání jezdců a za volant Aston Martinu DBR9 se startovním číslem 52 usedl Tomáš Enge, který se na trať vrátil na třetí pozici se ztrátou 24 sekund na průběžně druhé Corvette #73. Tento vůz po několika kolech zamířil potřetí do boxu a tým Young Driver AMR se tak posunul na druhou příčku v hodnocení třídy se ztrátou 23 sekund na vedoucí Ford #60.
Po třech hodinách přišla na řadu další zastávka v boxech. Enge zajel k mechanikům dřív než vedoucí Hirschi, který do pit lane zamířil o kolo později. Pit stop měla za sebou už i Corvette #73, takže Tomáš Enge klesl na třetí pozici. Od vedoucího Fordu jej nyní dělilo 49 sekund, na druhou Corvette ztrácel 34 sekund. Český jezdec začal zajíždět jedno rychlé kolo za druhým a rychle umazával z náskoku svých soupeřů. Po 49 kolech jej od leadera třídy dělilo už jen 39 sekund, náskok průběžně druhé Corvette snížil na 27 sekund. Po třech hodinách a pětačtyřiceti minutách ale bílo-červený Aston zamířil znovu do boxu. Na vině byla prasklá poloosa, kterou musel tým vyměnit. Přibližně po hodině se vůz vrátil na trať, ovšem se ztrátou 15 kol na čelo třídy.
Tomáš Enge: „Na začátku závodu Peter vedl, ale zajel neplánovaně do boxu, protože si myslel, že má defekt. Auto se totiž začalo chovat trochu nevyzpytatelně v rychlých zatáčkách. Preventivně jsme kola vyměnili, takže jsme úplně rozhodili systém, kdy měl každý jezdec dostat na dva stinty své pneumatiky. Zjistili jsme, že to pneumatikami nebylo. Mysleli jsme si, že to bylo tratí, protože soupeři také nebyli nijak extrémně rychlí. Každopádně jsme ztratili nějaký čas a přišli o vedení.“
„Problémy ale přetrvávaly. Když jsem byl za volantem já, cítil jsem, že při akceleraci začalo auto prokluzovat, protože zabírala jen jedna poloosa. Museli jsme zajet do boxu a tým ji mění. Uvidíme, jak to půjde dál. Chceme pokračovat, ale ztráta bude veliká.“
Cílem 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans projede jeho vítěz v neděli 13. června 2010 v 15 hodin. Livetiming můžete sledovat na internetové adrese www.lemans.org/en/courses/24h-chrono-en-direct-2010.html.
PR
Neprošlo jazykovou korekturou
|
Fotogalerie: Jan Charouz poprvé v F1 týmu Renault, foto týmu P. Frýba
|
|