www.car.cz
 

Vrchaři opět zavítali na jih Česka do Prachatic
     15.6.2010 10:57 - tisková zpráva


Seriál českého mistrovství ZAV opět zavítal do Prachatic

Prachatice, 12. - 13. 6. 2010, komentář

Po roce karavana závodníků českého mistrovství ZAV opět zavítala do Prachatic. Po loňském ročníku, kdy Karel Švec nasadil laťku velmi vysoko, se do Prachatic všichni těšili. Velmi rychlá trať, nejrychlejší v našem seriálu, s dobrým povrchem, nabízí koňskou dávku adrenalinu, ovšem na oplátku vyžaduje naprostý respekt a dokáže i malé zaváhání tvrdě a bolestivě potrestat. Na přejímkách se prezentovala necelá stovka natěšených závodníků. Ti se v sobotu ráno probudili do jasného slunečného rána, předpověď slibovala tropický den a tentokrát vyšla na 100%.

Na trati byly zbudovány tři retardéry. Bohužel stále někteří nechtějí pochopit smysl retardéru. Rozhodně to není nějaká schválnost pořadatele. Retardér má za úkol, jak vyplývá už z názvu, zpomalit závodní auto. Proto jsem nevěřil svým uším, když jsem slyšel jednoho jezdce nadávat na retardér, že tam musí brzdit. Samozřejmě, že nikdo z těch, co na retardéry nadávají, nepřijde a neřekne, OK, beru to na svou zodpovědnost, podepíšu bezpečnostní plán tratě bez retardérů a zodpovědnost beru na sebe. Jak prosté.
V sobotním tréninku, kdy nehrozí penalizace za sražení, hodně jezdců začalo hrát hru „Sestřel si svůj retardér“. Program vinou neustálého přerušování jízd tak začal nabírat zpoždění a jezdcům i traťovým pořadatelům to na klidných nervech nepřidávalo. Nejhůř to vše asi snášel bezpečnostní ředitel Václav Jeřábek, který i přes třicetileté zkušenosti z rally, zjišťoval, že ho stále ještě vrchaři dovedou překvapovat. Nakonec vše s přehledem zvládl, ale bylo jasné, že v neděli se musí něco změnit. Na neděli bylo proto vyhlášeno stanné právo. V závodě za poražení retardéru penalizace 30 vteřin a povinná dechová zkouška u každého, kdo i v tréninku retardér trefí.

A najednou v neděli, jako mávnutím kouzelnou hůlkou (tady spíš detekční trubičkou), pouhé tři kontakty s retardérem, v závodě dva. Hned musím doplnit, že všechny dechové zkoušky dopadly tak jak mají. A to jsem myslel, že si je uděláme, jen tak, sami mezi sebou. Ale kpt. Martin Grožaj z prachatické Policie, mne opravil a důrazně si vymínil, že dechové testy provede sám a podle všech pravidel i s případnými důsledky. To, že nakonec nic řešit nemusel, slouží ke cti našemu seriálu a jeho jezdců. Jinak kapitánu Grožajovi patří díky. Je velký fanda našich závodů, ředitel K. Švec v něm má velkou oporu. O tom, že si ve svém městě dovede zjednat pořádek, se přesvědčilo i pár jezdců, kteří si v pátek neuvědomili, že ještě nejsou na závodech na uzavřené trati. Jestliže chceme, aby nás v Prachaticích příští rok přivítali s otevřenou náručí a ne s kameny a narovnanými kosami, nedá se nic dělat.
V sobotu večer se slibovaný raut neuskutečnil tak, jak K. Švec zamýšlel. Nebyla to jeho vina, ale přesto z toho byl velmi nešťastný. Tak snad mu spravila náladu improvizovaná zábava v depu u narychlo otevřeného stánku, kterou si všichni zúčastnění od srdce užili. V noci sprchlo a tak začalo být jasné, že i předpověď na neděli, totiž přeháňky a výrazné ochlazení, se vyplní. Našlo se i pár závodníků, kteří se na mokrý povrch vyloženě těšili.

V neděli ráno se v horní partii tratě vytvořila mlha, ale do devíti hodin, kdy se startovalo do téninku se zvedla. Trénink proběhal bez větších zádrhelů a tak v jednu hodinu odstartoval první jezdec do závodní jízdy. Program opět probíhal bez větších prodlev až do doby, kdy v horní části tratě havaroval letošní smolař Honza Semlbauer. Jeho havárie si vyžádala asistenci lékaře a následný převoz do nemocnice na podrobnější vyšetření. Ještě před vyhlášením se Honza vrátil. Z Prachatic si tedy odvezl poškozenou Integru, dvě zlomená žebra a naštíplé obratle. Jak známe Honzu, tohle není nic, co by nedokázal s podporou tatínka a přítelkyně překonat. Další havárie připadla na konto Dominiky Benešové, jejíž velkou snahu zastavila svodidla. Tato nehoda se naštěstí obešla bez zranění. Pak už nic nezabránilo zdárnému dokončení závodů, vyhlášení výsledků a dekorování nejlepších.
Na prachatickém kopci pořadatelé představili novinku. Radio Race vysílalo na vlně 92,9 FM po celé oba dny živé informace. Byli tak informováni nejen diváci, ale i týmy v depu a dokonce i ti jezdci, kteří mají v autech startujících v sériových třídách rádio.

Hodnocení pohárů
Dámský pohár
Po oba dny zvítězila ing. Eva Kleintová na Peugeotu. V sobotu se na druhém místě umístila Katarína Rozsívalová před třetí Dominikou Benešovou. V neděli už body do dámského poháru sbírala jen Eva.
Juniorský pohár
Dvojité vítězství si zajistil David Patera s Visou. V sobotu byl druhý Tomáš Mészáros, třetí Petr Balík, tito dva si v neděli své pozice vyměnili. Čtvrté místo po oba dny obsadil Jiří Krob.
Pohár Diesel
Do Prachatic přijeli jen dva zástupci říše vznětových motorů a jednou byl lepší Jan Vávra, jednou Miroslav Mašek.
Pohár Youngtimer
Již tradičně dvojité vítězství pro Audi Quattro Ondřeje Lorenze a stříbrná pozice pro Pavla Baumgartnera. Taktéž dvakrát získal bronzovou příčku Jiří Kohoutek.
Hodnocení tříd
SE 1400
Třída nejslabších sériovek prožila návrat velkého jména. Na start se po delší pauze postavil Tomáš Mach. I když rok pauzíroval, nic nestihl zapomenout, a dvakrát s luxusním náskokem vyhrál. Zajímavé bude, jestli dojde k přímému souboji se Sukovými. Tomáš ještě nějaké závody letos v plánu má a tak se máme na co těšit. V sobotu druhý a v neděli třetí skončil Tomášův střídač Radek Jakubský, který si prohazoval umístění s Tomášem Mészárosem.
SE 1600
Všem po tréninku spadla brada (možná i samotnému Františkovi), když zjistili, že nejlepší čas patří Františku Kouřimskému na Peugeotu 106. Soupeři se ještě chvíli mohli utěšovat, že v samotném závodě to bude jinak. Ale František měl o víkendu superformu a nikoho před sebe v sobotu nepustil a oslavil premiérové vítězství v našem seriálu. V sobotu skončil druhý Petr Crhák na Saxu a třetí Antonín Široký. V neděli byl šťastnější Petr, když zvítězil před Františkem, Tonda Široký v první závodní jízdě trefil retardér a s penalizací 30 sekund byl pro něj boj o bednu ztracený, tak ani k druhé jízdě nenastoupil. Třetí místo tak vybojoval také premiérově Vladimír Kvasnička, otec letošního krále nejsilnějších sériových aut.
SE 2000
Sériové dvoulitry měly na kontě jediné dva zraněné víkendu. Smolař non plus ultra Michal Slováček dostal defekt při svozu, v depu si při snaze o rychlou výměnu kola, neboť Michal je sám sobě jezdcem i mechanikem, rozsekl hlavu o třetí dveře. Krve teklo jak z chlapa, po prvotním ošetření lékařem závodu, ozdobili Michalovu hlavu v nemocnici pěti stehy, Michal se ještě stihl vrátit, vybojovat druhé místo a večer ještě vyprávět těžko uvěřitelné historky se zdravotními sestřičkami. Jen bych dodal, že stihl píchnout během soboty ještě jednou, ale to už si nic nerozbil. V sobotu zvítězil Jan Semlbauer, kterému v neděli závodní sport ukázal tu ošklivější tvář. Po zablokování zadního kola se jeho Integra roztočila a skončila mimo trať. Bohužel i tentokrát musel jezdec do nemocnice, kde zjistili zlomená žebra a naštíplé obratle. V nemocnici se mezitím zřejmě vyměnili služby, protože Honza žádné příhody se sestřičkami nevyprávěl. Honzo, rychle se uzdrav! V sobotu třetí skončil Martin Čábela. Ten v neděli zvítězil před Jiřím Pilchem. Ve druhé nedělní jízdě pořádně zatáhl Roman Hovorka a skočil ze šestého místa na třetí. Smůlu měl po oba dny Láďa Klokočka, po první jízdě vždy na bedně a po druhé těsně pod ní. Asi poprvé jsme viděli Láďu sjíždět z cíle bez úsměvu.
SE +2000
Identické pořadí po oba dny vzešlo ze souboje nejsilnějších sériových aut. Opět dvakrát zvítězil Jan Kvasnička na Lanceru, druhé vždy skončilo černé Subaru pilotované Martinem Lvem a třetí skončil na dalším Lanceru Jiří Hák. Na své bývalé soupeře a stálé kamarády se přijela podívat loňská královna Daniela Komárková. Danče to moc jako nastávající mamince slušelo a ještě měsíc slušet bude.
E1 1400
Radim Mach opravil, nebo znovu postavil svou raketu, a tvrdá práce se vyplatila. S jasným náskokem dvakrát svého, tentokrát červeného, Swifta přivezl pro zlato. Také dvakrát skončil druhý Jan Holeček s Favoritem. V sobotu skončil třetí Milan Andruchovič s „embéčkem“, v neděli jej překonal Jiří Krob na Peugeotu.
E1 1600
V sobotu zvítězil Radek Chamola, v neděli mu v zopakování triumfu zabránila porucha spojky. Na uvolněné první místo v neděli vystoupal, v sobotu stříbrný, Vítek Novotný. Jaroslav Fikota jr. Získal jedno třetí místo a jedno druhé umístění. V neděli skončil třetí Petr Krejza. Ve třídě se objevil nový závodník, Radek Hajtol s Fabií, až se jezdec s autem zžije a podaří se vyřešit problémy s převodovým ústrojím, může patřit ke špičce.
E1 2000
Petr Mužík si nenechal vzít dvojité vítězství a své špičkově připravené Clio vždy bezpečně dovezl do cíle nejrychleji. V sobotu za ním skončil druhý, host seriálu, Ondřej Havlík na Peugeotu. Třetí místo patřilo na naftové Fabii startujícímu Miroslavu Maškovi. Ten v si v neděli polepšil na stříbrnou příčku, když třetí skončil David Dolínek.
E1 +2000
Favorit třídy Eda Patera potvrdil svou roli jen v sobotu, kdy zvítězil. V neděli příliš věřil pneumatikám, ty byly studenější, než bylo třeba a hodiny znamenaly velkou časovou ztrátu. Přesto Edovi patřil v neděli za nejrychlejší čas pohár starosty Prachatic. Rekord tratě z loňska držel Aleš Komárek, který byl také mezi diváky. Letošní časy se s loňskými nedají srovnávat, protože tratě nebyly totožné. V sobotu i v neděli skončil druhý Jan Vávra na naftové Fabii 4x4. Pozornost budil Honza i v depu, kde se blahobytně pohyboval na motorovém čalouněném křesle. Třetí místo v sobotu vybojoval Vladimír Liška. Bronzový stupínek se mu zřejmě zalíbil a tak si jej pro sebe rezervoval i v neděli. V neděli zvítězil bratr známého soutěžáka Zdeněk Kožmín, který začínal v sobotu čtvrtým místem. To v neděli obsadil hodinář Eda Patera.
H 1300
Josef Srnský jr. na Škodě 130 LR před sebe nikoho ze soupeřů nepustil a získal dva zlaté poháry. Druhý byl vždy Luboš Krameš s Rapidem. V sobotu třetí místo vybojoval třetí místo Tomáš Cmíral s krasavicí Alpine A 110, ten už v neděli nestartoval, a tak třetí skončil další škodovák Jaroslav Mašek se sériovou Škodou Rapid.
H 1600
Do Prachatic zavítal loni v této třídě nepřemožitelný Jiljí Chmelař s Mini Cooperema zjistil, že mu v nepřítomnosti vyrostl tvrdý soupeř. Po oba dny se musel sklonit před vítězným Davidem Paterou, který nechyboval, a po výkonu na technické trati ve Kdyni prokázal, že umí i na rychlé trati.
H 2000
Další návrat ztraceného syna se odehrál v této třídě. Po startu ve Kdyni na Saxu, se Ivo Král rozhodl a tvrdě zapracoval na svém Golfu, moc se nevyspal, ale do Prachatic přijel stoprocentně připraven a po právu získal dvě první místa. Eda Patera jen poznamenal, že teď teprve mu dává smysl věta, že i prodělek může být dobrý obchod. Ivoš totiž ve Kdyni startoval na Saxu jen za odvoz, Eda tam nemohl dostat sám všechna auta, která nasazuje, Ivoš se chytil, zjistil, že koukání ho zas tak nebaví, a Eda tak získal na start této zatím chuději obsazované třídy dalšího kvalitního jezdce. Druhá místa po oba dny obsadil Martin Slezák před dvakrát třetím Jiřím Šarochou, oba startovali na BMW.
H +2000
Audi Quattro dvakrát dovezlo Ondřeje Lorenze pro pohár za první místo. Jaroslav Rejka brzo zapoměl na nepříjemné pocity, které mu přinášely vzpomínky na loňskou velkou ránu na zdejší trati a dojel vždy s dvanáctiválcovým Jaguarem druhý. Dvě třetí umístění vybojoval Pavel Baumgartner na BMW.
Závody v Prachaticích se vcelku povedly. Proti loňsku se zdál poněkud ležérnější přístup některých traťových pořadatelů, což bylo ve velkém kontrastu s úžasným nasazením Karla Ševce a jeho spolupracovníků z Rally klubu Prachatice. Doufáme, že seberou síly a příští rok nás pozvou zase. Karle a Dášo, Pavle, Vašku, Radku díky a za rok nashle!
Nyní nastává v původním kalendáři seriálu změna. Původně vypsaný Bečov byl z administrativních důvodů přesunut na pozdější termín. Nejbližší akce je nově promotérem vypsaný závod na autodromu ve Vysokém Mýtě, který se bude konat 11. 7. Přihlašování k tomuto podniku již bylo spuštěno a startovní listina se začala plnit.


Podrobnější informace z prachatického závodu, kompletní výsledky a fotogalerie najdete na stránkách seriálu www.edda.cz/mscrdovrchu.  
Jarda Malík

Neprošlo jazykovou korekturou


 
 
Fotogalerie:   Ecce Homo 2010 objektivem Pavla Pustějovského

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose