Tři pětiny řidičů mají zrakový problém, ALE neřeší ho !!! 26.6.2010 00:09 - tisková zpráva
V zájmu bezpečnosti na silnicích by řidiči měli stejnou péči jako svému vozu věnovat také kvalitě svého zraku. Skutečnost je však jiná, což opakovaně prokázaly zrakové testy společnosti Essilor realizované při veletrhu AUTOTEC & AUTOSALON Brno 2010.
Vyšetření přístrojem Visiotest v pavilonu Z absolvovalo přibližně tisíc dobrovolníků z řad návštěvníků veletrhu. Za přístroj usedli stejně jako za volant, čili s brýlemi či kontaktními čočkami, které běžně nosí. Zrakový problém byl zjištěn přibližně u šedesáti procent testovaných, ale téměř žádný z řidičů si ho nepřipouštěl. „Zhoršení vidění na dálku přichází postupně a člověk si je často ani neuvědomí. Pokud nezajde alespoň jednou za dva roky na vyšetření, vůbec to nezjistí,“ vysvětluje Jaroslav Hrdlička ze společnosti Essilor - Optika, spol. s r. o. Screening zraku českých řidičů provádí už několik let a výsledky jsou podle něj stále podobné. „Naším cílem je řidiče přesvědčit, že by ve vlastním zájmu měli občas zajít k očnímu lékaři.
Auto do servisu také dávají každý rok a kvalita zraku má pro bezpečnost jízdy nejméně stejný význam,“ říká iniciátor akce Jaroslav Hrdlička. Zatím nejrozsáhlejší testy společnost Essilor realizovala před třemi lety při veletrhu Autosalon Brno 2007, kdy přístrojem Visiotest vyšetřila celkem 1400 návštěvníků. Ve srovnání s nimi se letos zlepšily výsledky u mladých řidičů do dvaceti let, kteří vesměs vidí dobře nebo mají správnou zrakovou korekci. Ale ve skupině okolo čtyřiceti let je lidí se správnou korekcí skutečně málo.
„Dnes tady byla paní, která viděla na pravé oko jen 20 procent a na levé oko také jen 20 procent, ale řekla, že jí to tak stačí. Samozřejmě řídila a na výstaviště přijela autem,“ popisuje odborník jeden z křiklavějších případů. Typickým výsledkem testu pak je zjištění problému jen na jednom oku. Tito lidé sice jsou schopni oběma očima vidět na 100 procent, ale když přijde únava, může se jejich zrak výrazně zhoršit. K ohrožení přitom stačí i nekorigovaná půlka dioptrie, třeba když při rychlé jízdě řidič nepřečte včas značku.
Mezi řidiči se špatným zrakem, kteří jsou potenciálně nebezpeční sobě i svému okolí, bohužel opět byli i někteří profesionálové. „Letos tady byl řidič autobusu, který na veletrh přivezl zájezd, a když jeden z jeho pasažérů viděl výsledky testu, chtěl si na cestu zpět raději sednout za volant sám,“ líčí Jaroslav Hrdlička, který se zasazuje také o zpřísnění kontrol zraku u řidičů z povolání. Ti v současnosti musejí absolvovat pouze prohlídky u praktického lékaře, který pro kvalitní zrakové testy ani nemá potřebné vybavení. Pro všechny řidiče pak platí povinné vyšetření zraku před získáním řidičského průkazu a poté až při odchodu do důchodu. V západní Evropě je přitom praxe zcela jiná a legislativa tam od řidičů vyžaduje vyšetření zraku na specializovaných přístrojích v maximálně pětiletých intervalech.
Výsledkem veletržního testování zraku před třemi lety byla studie, kterou společnost Essilor předala ministerstvu dopravy jako apel na zpřísnění legislativy. Odezvy se zatím nedočkala, ale ve sbírání dat pokračuje a letos se rozhodla svá zjištění nejen znovu prezentovat ministerstvu dopravy, ale zároveň i medializovat. Pomoc přislíbili také zástupci BESIP, se kterými Jaroslav Hrdlička jednal právě při letošním veletrhu AUTOTEC & AUTOSALON Brno.
BVV
Neprošlo jazykovou korekturou
|