Brno - 104 000 diváků, ale za oba dny. Drama ve všech kubaturách tisková zpráva
Krátce po slavnostním zahájení Gauloises Grand Prix České republiky přistál přímo v paddocku vrtulník s již tradičním hostem brněnské velké ceny. .. Formel 1 Piloten David Coulthard, dem Piloten des McLaren-Mercedes Teams.Přiletěl britský pilot Formule 1 David Coulthard, jezdec týmu McLaren-Mercedes. V doprovodu jednoho z manažerů této stáje, Pavla Turka, si prohlédli boxy a navštívili tým Camel Pramac Honda Pons.
Ještě před startem stopětadvacítek přišlo první adrenalinové vzrušení. Předváděcí průlety vojenského letounu L-159, špičkového produktu společnosti Aero Vodochody, která se prezentovala na brněnských závodech i přímo v parkovišti závodních strojů s dalším vystaveným letadlem, které si mohli hosté prohlédnout. Pilot předváděl vrcholné umění pilotáže a při jeho hloubkových průletech nad cílovou rovinkou a kolem tribuny C se divákům tajil dech.
V 11.15 byl odstartován s napětím očekávaný závod nejnižší objemové třídy do 125 ccm. Jako raketa se katapultoval do čela početného startovního pole Ital Andrea Dovizioso, vedoucí jezdec mistrovství světa. Již v průběhu prvního kola si vytvořil menší náskok, který postupně zvyšoval. Za ním se ale bojovalo na ostří nože a v početné skupině se pořadí neustále měnilo. Český jezdec Lukáš Pešek, naše největší želízko v ohni, dokončil první kolo na devátém místě. Pak nastoupil k útoku a zvedl tisíce diváků ze sedadel. Během pěti kol se probojoval na fantastické čtvrté místo a spolu s Barberou a Jenknerem začali snižovat náskok vedoucího Doviziosa. Ze zadu se sice desetinku po desetince přibližovala další skupina jezdců, vedená Španělem Jorge Lorenzem na Derbi, ale Lukáš jel jako ďábel, nezalekl se svých slavných a zkušených soupeřů a dokonce jak na Barberu, tak na Jenknera několikrát ostře zaútočil.
Po mnoha letech měli naši diváci naději, že uvidí českého jezdce na stupních vítězů v závodě mistrovství světa. Ale bohužel, bitvy ve stopětadvacítkách jsou tvrdé a jede se mnohdy až příliš riskantně. V devátém kole Lukáš Pešek havaroval, naštěstí zůstal nezraněn. Na Barberu a Jenknera se dotáhli Lorenzo, Pablo Nieto a Borsoi, jen několik metrů za nimi pak jela skupina Giansanti, Corsi, Simon a Locatelli, který se po fantastické stíhací jízdě propracoval z 25. místa na startu až do vedoucí skupiny. Dovizioso tlaku neodolal a v jedenáctém kole šel do čela Barbera. Pořadí na prvních místech se neustále měnilo, docházelo i k drobným kolizím.
Dvě kola před cílem razantně zaútočil Španěl Jorge Lorenzo a v posledním kole úspěšně odrazil několik tvrdých útoků jak Barbery, tak Doviziosa. Španěl Hector Barbera v posledním kole chyboval a propadl se až na šesté místo. V poslední zatáčce Dovizioso na Lorenza zaútočil, snažil se ho vytlačit z ideální stopy, ale mladý Španěl tlaku odolal a o 36 tisícin sekundy zvítězil. Třetí místo obsadil zaslouženě Locatelli. Našim jezdcům se nedařilo. Po Lukáši Peškovi musel odstoupit i Václav Bittman. Teprve patnáctiletý Patrik Vostárek dokončil závod na 27. místě, hned za ním přijela do cíle Markéta Janáková. Štěstí nepřálo ani jezdcům českého týmu Elit, ani Lüthi, ani Giuseppetti na body nedosáhli.
Před startem závodu dvěstěpadesátek krátce sprchlo, ale závodní dráha zase rychle oschla. Startovalo se tedy na suchých pneumatikách. Nicméně černé mraky i nadále hrozily dalším deštěm. Po startu šel do čela nejrychlejší muž tréninku, Argentinec Sebastian Porto na Aprilii. V těsném závěsu za ním jeli De Angelis, De Puniet, Pedrosa, Aoyama, Rolfo, Elias a Nieto. Jakub Smrž se pohyboval těsně za první patnáctkou. Po pár kolech se vedoucí skupina rozdělila, v čele se střídala čtveřice Porto, De Angelis, De Puniet a Pedrosa. S několikasekundovým odstupem následovala další skupina jezdců, vedená Australanem Westem a Španělem Eliasem. Během závodu spadlo několik kapek a vedoucí jezdci se zdvihnutím ruky dožadovali přerušení. Vedení závodu se však rozhodlo rozjetý závod dokončit.
Došlo i k několika pádům. Na zemi se ocitli ve stejném okamžiku Fonsi Nieto a Eric Bateille. Nieto vytrhl traťovému komisaři pruhovanou vlajku, signalizující olej na trati, začal s ní sám mávat a to ho po závodě stálo 5.000 USD pokuty… Těsně před koncem začalo opět drobně pršet. Vedoucí Pedroza znovu zdvihl ruku v domnění, že ředitel závodu situaci vyřeší předčasným ukončením. Opět se ale pokračovalo a po Pedrosově zpomalení ho okamžitě Porto s De Punietem předjeli. Takto dojeli i do cíle. Překvapivě na čtvrtém místě byl odmávnut Anthony West, který se dokázal v závěrečné fázi závodu vypořádat s oběma jezdci týmu Fortuna Honda, Eliasem i Rolfem. Jakub Smrž si připsal dva body za čtrnácté místo. Radomil Rous dojel až osmnáctý.
Vrcholem Gauloises Grand Prix české republiky byl bezesporu závod třídy MotoGP, motocyklové formule 1. Na prvním místě se okamžitě po startu usadil nejrychlejší muž sobotní kvalifikace, Španěl Sete Gibernau na Hondě týmu Telefonica Movistar. Za jeho zády se vytvořila početnější skupina. Barros, Biaggi, Rossi, Hayden, Edwards a Capirossi si nedarovali ani centimetr tratě. Valentino Rossi se postupně dostal přes Barrose i Biaggiho a jako stín se zavěsil za Gibernaua.
Ale Španěl měl svůj den a nikdo na něho prostě neměl. Díky pádům závod nedokončili oba jezdci týmu Honda Repsol, Barros a Hayden. Pěšky přišli do boxů i Hopkins, Xaus, Bayliss a Elisson. Skvělou jízdou se na konečné čtvrté místo ze sedmnáctého na startu propracoval Japonec Makoto Tamada na Hondě. Napínavý závod dokončilo 17 jezdců.
Přes nepřízeň počasí, zvláště po oba dva tréninkové dny, navštívilo brněnskou Gauloises Grand Prix České republiky za víkend celkem 104.719 diváků.
AMD
|