Nedělní bitvy na suchu plné karambolů 8.8.2010 22:36 - tisková zpráva
Hlavní závodní den mistrovského podniku se na Autodromu Most nesl ve znamení hodně ostrých a dramatických jezdeckých soubojů. Mnoho jezdců nevidělo šachovnicovou vlajku, protože zůstali s poškozenými vozy v záchytných zónách. Mezi auty v královské kubatuře nad dva litry dominoval Tomáš Kostka na Mercedesu z DTM. V dramatických závodech pohárových Octavií vyhrál dvakrát Václav Brejla.
Ve sprintové bitvě strojů nad dva litry se očekávala převaha Mercedesu a Audi specifikace DTM. V samém začátku bitvy to platilo bezezbytku. Oba vozy následované několika dalšími skutečně po letmém startu projely šikanou a zmizely z dohledu. Hned za nimi ale bylo „o zábavu“ postaráno, když právě v ošemetné šikaně došlo ke hromadné kolizi několika vozů. Nejvíc ji odnesl Jan Šťovíček, jehož Lamborghini s ulomeným zadním kolem už v závodě opravdu pokračovat nemohlo. Startovní pole pak vodil Safety Car a po restartu už k žádnému dalšímu problému nedošlo. Filip Sládečka na Audi dál statečně držel druhou pozici za Kostkou a čekal na případné zaváhání soupeře. Jenže v šestém kole se od kol Audi na konci cílové roviny zakouřilo a slovenský pilot musel svůj stroj odstavit se zablokovanými brzdami. Kostkovi se tak otevřela cesta k ničím nerušenému vítězství. Jako druhý byl odmávnut Antonín Herbeck na Pagani Zonda a třetí skončil Jiří Mičánek junior na Porsche 997.
Pohárové Octavie předvedly dvě skutečně ostré bitvy opepřené spoustou karambolů. Je to dáno technickou identičností těchto dvěstěkoňových aut. Kontaktní závodění je možná zajímavé pro diváky, ne už tolik pro sportovní komisaře. Vrak, který zbyl z auta Tikyho Ivoševiče, charakterizuje vše. Václav Brejla po čtvrtém místě z kvalifikace nádherně vyhrál první závod před Patrikem Nemcem a Jiřím Navrátilem. Do druhé jízdy se pořadí prvních osmi jezdců na startovním roštu obrací. Jenže když se hned po startu v obrovské mele v šikaně vyautovalo hned několik jezdců a závod musel být zastaven, při restartu už stál Brejla ve druhé řadě. Dobře zvolenou strategií se během zbylých kol posunul do čela a vítěznou příčku už nepustil. Pro stříbro si dojel Milan Vaňkát a třetí dojel Tomáš Pekař.
Napínavé byly i závody formulové Divize 3. Tomáš Chabr, který po kvalifikacích startoval až třetí, se dokázal během třinácti kol propracovat na první místo. Druhému v cíli, Janu Skálovi na cílové čáře sice ujel jen o necelou půl sekundu, ale i to se počítá. Třetí byl v cíli Tomáš Kašpárek. Také v této kategorii se míchá pořadím na startu druhého závodu a Chabr tak startoval až šestý. Do první řady na druhou pozici si tak stoupl Aleš Kohout z mostecké stáje HKC Racing, který v první jízdě skončil pátý. Pořadí se po prvních kolech ovšem značně zamíchalo a ve druhé půlce závodu už vedl Tomáš Kašpárek před Tomášem Chabrem. Zkušený chomutovský pilot ve dvanáctém kole ze třinácti v posledních zatáčkách před cílovou rovinou zaútočil, ale jezdci se jaksi nedokázali shodnout a oba skončili mimo trať. „Viděl jsem, že Tomáš nechal na postu dvanáct volný vnitřek, tak jsem tam svého Tomise poslal. Jeli jsme vedle sebe a muselo mu být jasné, že nepolevím. Byl jsem jasně ve výhodnější stopě, jenže on nepolevil taky a svou Glorii držel dál. Výsledek byl jasný,“ smutně konstatoval šestinásobný mistr republiky Chabr. Vítězství tak slavil Jan Skála na Glorii před Kohoutem na Van Diemenu a Lukášem Hanžlem na dalším stroji Gloria.
„Neděle byla oproti deštivé sobotě vlastně báječná, i když incidentů bylo na můj vkus až dost. Alespoň jsme si nacvičili všechny procedurální kroky ohledně přerušování závodů a vysílání a stahování Safety Caru. Mrzí mě, že piloti Octavií si závodění trochu pletou s Demolition Derby a pak se diví, že rozdáváme penalizace. Ale i o tom je závodění,“ komentoval neděli ředitel závodu Michal Marek. Okruh se už teď pilně chystá na Renault Trucks – Czech Truck Prix 2010, stěžejní podnik sezóny, který se koná poslední srpnový víkend. „Evropský šampionát tahačů je nejprestižnější. I letos si organizačně dáme záležet. Jediné, co nám může naši práci zkomplikovat, je počasí. Kdyby se pokazilo, byla by to škoda nejen pro diváky, kterých opět čekáme desítky tisíc. Trucky na mokru navíc představují i mnohem větší nebezpečí pro infrastrukturu okruhu. Na mokré trávě se šestitunové monstrum mění v neřízenou střelu. A tak jen doufáme, že počasí nám bude přát a všechny fanoušky už teď na závody trucků srdečně zveme,“ uzavřel Michal Marek.
TZ AMD MOST, foto M. Jenčík
|