Když začaly závodit trucky na okruzích 12.8.2010 13:10 - tisková zpráva
Od prvních startů českých jezdců nemuselo být daleko k prvním závodům tahačů na území tehdejšího Československa, ale domácí fanoušek se takového podniku dočkal bohužel až po dlouhém čekání první zářijový víkend roku 1992, kdy se na mosteckém autodromu na zkoušku uskutečnil volný mezinárodní závod. Premiéry se sice účastnila jen část stálého pohárového startovního pole, nikterak tím ovšem neutrpěla sportovní hodnota, protože vedle početné domácí ekipy byli přítomni například Švédové Stig Blomqvist, Slim Borgudd a Curt Göransson, Němec Gerd Körber a Brit Steve Parrish zdolali Blomqvista. Malé finále dvakrát vyhrál Karel Patočka.
Po absolvování úspěšné zkoušky byl Autodrom Most zařazen do pohárového kalendáře a v roce 1993 se na okruhu pod hradem Hněvín konaly již první plnohodnotné závody. V nich získali s přehledem po dvou prvenstvím Francouz Gérard Cyunet ve skupině A, Körber ve skupině B a Parrish ve skupině C. Nejlepším z kvarteta domácích závodníků byl Vojtíšek. V úvodu druhého závodu se „Frankie“ ovšem srazil se Stanislavem Matějovským a Finkou Minnou Kopalovou a všichni dokončovali závod s poškozenými automobily a defekty pneumatik.
Ve druhém ročníku Czech Truck Prix před dvaceti tisíci diváky Brit Parrish zopakoval dvojnásobný triumf, ale tentokrát kraloval v nově vypsané divizi Super Race Truck, kde jasně dominovala značka Mercedes Benz. Českým fanouškům udělal radost Martin Koloc, který vyhrál oba pohárové závody třídy Race Truck a připsal si celkem 59 bodů z maximálních šedesáti. Matějovský po souboji s Nizozemcem Teunisem Holstegem získal stříbro a bronz.
Vyrovnané sestavě třídy Super Race Truck v mosteckých pohárových závodech v roce 1995 vévodil Švéd Borgudd. Bitva jezdců v prestižní kategorii se ovšem uskutečnila bez účasti jediného českého zástupce Vojtíška, kterému se při závěrečném testování zaseklo palivové čerpadlo v poloze „plný plyn“, jezdec po průjezdu předposlední zatáčkou okruhu vozidlo převrátil na střechu a s poškozeným tahačem nemohl do závodů nastoupit. V divizi Race Truck zaznamenal dvě vítězství Švéd Boije Overbrink. Jeho největší soupeř Koloc byl trápen bolestmi krční páteře a následně také výpadkem nové osmistupňové převodovky. Její výměnu mechanici dokončili v posledních minutách před druhým pohárovým závodem a roudnický pilot si pak z poslední pozice po skvělé stíhací jízdě dojel pro stříbro. Matějovský ve čtyřech víkendových kláních vybojoval dvě třetí a dvě čtvrtá místa a historický spěch za volantem tahače doma zaznamenal Jaromír Malý, který i přes potíže s praskajícím čelním sklem skončil čtvrtý v první kvalifikaci.
Čtvrté závody tahačů na Autodromu Most se vyvedly Vojtíškovi, který po delší odmlce získal zlato, když ve třídě Race Truck vyhrál první pohárový souboj a ve druhém klání dojel třetí. Výsledek obhájce mistrovského titulu Koloce první den poznamenalo překročení maximální dovolené rychlosti a následně malý výkon motoru, který bylo třeba do druhého dne repasovat. Koloc se pak mechanikům za noční směnu odměnil dramatickým soubojem s Overbinkem a dojetím na druhém místě za Němcem Heinzem-Wernerem Lenzem. Netřídě Super Race Truck byl nejrychlejší Němec Fritz Kreutzpointner, jenž si při oslavách vítězného tažení připomněl desetileté jubileum od svého prvního startu s formulí právě v Mostě. Šňůru čtyř prvenství v jednom podniku Kretzpointnerovi přetrhli pouze sportovní komisař, kteří jej penalizovali za překročení nejvyšší dovolené rychlosti a tak jezdec jedno prvenství musel přenechat svému krajanovi Körberovi.
Podobně jako Vojtíšek v roce 1995 dopadl na mosteckém autodromu o dva roky později Lenz, ale svůj Mercedes Benz ve volném tréninku převrátil hned po průjezdu šikanou na konci startovní roviny. Cestu za plným bodovým přídělem tak měl usnadněnou Koloc a snovým tahačem Praha šanci bezezbytku využil. Na stupních vítězů jej vždy jako druhý doprovázel Vojtíšek a bronz dvakrát získal Matějovský. Ve vyrovnané přetahované ve třídě Super Race Truck se o vítězství v kvalifikačních a pohárových závodech podělili Švéd Borgudd a Němci Östereich, Kreutzpointner a Körber.
Šestý ročník Czech Truck Prix vyšel opět na jedničku domácím zástupcům, kteří ve třídě Race Truck cizincům zlato nenechali. Nejprve jej v kvalifikaci i pohárovém závodě s přehledem získal Vojtíšek jedoucí s novým vozem Škoda Xena a stejně suverénní byl poté i Koloc startující opět s tahačem Sisu. Prestižní kategorii Super Race Truck zpočátku dominoval Östereich, po něm Kreutzpointner a následně Fin Harri Luostarinen. V roce 1999 se na mosteckém autodromu do třídy Super Race Truck vrátil český jezdec. Stanislav Matějovský si zapůjčil starší truck MAN od Francouze Noëla Croziera a svedl krásnou bitvu s Overbrinkem. Nejrychlejší ovšem byli Luostarinen a Kreutzpointner, jenž si vítězstvím s předstihem zajistil první ze svých dvou mistrovských titulů. Ve skupině Race Truck se opět prosadil Vojtíšek, když vyhrál jeden pohárový a jeden kvalifikační duel. O další zlato jej připravila penalizace za shozený kužel v zatáčce a tak prvenství získali Němci Lenz a Lutz Bernau.
Poslední rok dvacátého století do Evropského poháru vstoupila kopřivnická automobilka Tatra a za volantem jejího vozu pro prestižní třídu Super Race Truck usedl Matějovský. Východočeský pilot nechyběl ani v závodech v Mostě, kde dosáhl nejlepšího výsledku sezóny, když skončil pátý ve druhém pohárovém závodě. O vítězství se podělili Luostarinen a Francouz Alain Ferté. Další Francouz Crozier vládl skupině Race Truck, kde jej pouze v jednom kvalifikačním klání zdolal Bernau. Jediný domácí zástupce Daniel Landa dosáhl třikrát na bronz. S renaultem premiérově startující Vojtíšek chyběl, protože neměl včas připravený motor. Czech Truck Prix v roce 2001 rozdělovala pohárové body opět ve třech divizích . V prestižní třídě Super Race Truck ve skupině A už od měřených tréninků jasně dominoval bývalý účastník mistrovství sv
ta v závodech sajdkárů Švýcar Markus Bösiger. Matějovský nejprve v kvalifikaci získal bronz v hodnocení skupiny B a poté se vítězstvím v pohárovém souboji přiblížil k zisku titulu mistra Evropy. Výsledky Kerbera, který je s novým českým tahačem Buggyra z dílen Martina Koloce, ovlivnily technické potíže s vozem. Vojtíšek se ve třídě Race Truck opět prosadila stupně vítězů, když jednou vyhrál a jednou skončil třetí. O další první příčky se podělili Bernau a Rakušak Egon Allgäuer. Bernau s Allgäuerem si body za vítězství v kvalifikačních a pohárových závodech třídy Race Truck rozdělili také v desátém ročníku Czech Truck Prix v roce 2002, kdy se opět bojovalo ve dvou divizích. Bohužel tentokrát marně čekal Vojtíšek na déšť a mokrou trať, na které by měl větší šance. Ve třídě Super Race Truck chyběl Matějovský, jelikož si poranil kotník při odstraňovaní povodňových škod a tak jej v tahači Tatra nahradil Francouz Ludovic Faure. Miláčkem domácího publika se ovšem stal Kolocův svěřenec David Vršecký, který druhým místem v pohárovém závodě dosáhl svého dosud největšího úspěchu. Vítězná radost však patřila Luostarinenovi.
Vítězem hlavního i kvalifikačního závodu v kategorii Super RAce Trucks při Matador Czech Truck Prix 2003 na Autodromu duhové energie v Mostě se stal Němec Gerd Körber. Pilot české stáje Buggyra a obhájce titulu mistra Evropy vyhrál oba závody stylem start-cíl. Českým truckerům se v Mostě nedařilo. David Vršecký na Buggyře byl v kvalifikaci třetí a v pohárové jízdě čtvrtý, Adam Lacko na Tatře čtvrtý a pátý. V katergorii Race Trucks Frankie Vojtíšek nedělní kvalifikace nedokončil a do pohárového boje pro technické potíže už nenastoupil. Dopolední sprint prestižního pohárového boje pro technické potíže už nenastoupil.
V roce 2004 při MATADOR Czech Truck Prix, sledovalo v neděli třicet tisíc diváků bez dechu karamboly, výlety z dráhy, radost vítězů i zklamání těch, kdo nedojeli do cíle. MATADOR Czech Truck Prix 2004 byla velkým motoristickým i společenským svátkem a největším lákadlem pro návštěvníky z České republiky i ze zahraničí jednoznačně bylo historicky nejobsazenější startovní pole ve třídě Race Trucks. Do Mostu totiž nakonec přijelo bojovat celkem 26 obřích závodních tahačů.
Atraktivní program hlavního dne MATADOR Czech Truck Prix 2005 přilákal na divácký svah mosteckého Autodromu Duhové Energie na čtyřicet tisíc diváků doslova z celé Evropy. V závodech sportovních vozů a prototypů, ale i tahačů, bodovali také čeští jezdci. Velký úspěch slavily i dvě ostré bitvy pohárových octavií. Český svátek tahačů Matador Czech Truck Prix 2006 v Mostě dopadl nejlépe pro španělského jezdce Albaceteho, který celkem čtyřikrát vyhrál a zlepšil dokonce svůj traťový rekord. Poté, co v sobotu získal v mistrovském závodě druhé místo mladík Lacko, v neděli byl dokonce dvakrát druhý další český trucker David Vršecký.
V roce 2007 sledovalo v rámci závodů Matador Czech Truck Prix víc, než padesát tisíc nadšených diváků. Dopolední kvalifikace dopadla nejlépe pro Španěla Albaceteho, který opět posunul hodnotu traťového rekordu. Za ním se ovšem stále drželi Vršecký a Bösiger s roudnickými freightlinery. Při nedělním závodě jel vstříc vítězství Bösiger, kterému Vršecký kryl záda. Půldruhého kola před koncem ale Vršeckého zradilo servo a vůz se stával neovladatelným. Propadl se tedy až na osmnáctou pozici v cíli. Bösiger slavil Double, Albacete skončil druhý a přišel o pověst muže, který je v Mostě neporazitelný. Náhody pak vynesly poprvé na stupně vítězů třetího Brita Andy Levetta.
Matador Czech Truck Prix 2008 byl vítězným tažením Roudnické Buggyry. Matador Czech Truck Prix sledovalo celkem 55 tisíc diváků a ti zcela jistě nelitovali cesty na Autodrom Most. Kvalifikační závod po skvělém startu ovládl Markus Bösiger, kterému Vršecký kryl záda z druhé pozice. Na bronzovou příčku se pak probojoval Rakušan Markus Altenstrasser na Renaultu. Stejné pořadí pak bylo v hlavním mistrovském závodě. V celkovém pořadí si Vršecký upevnil vedení s 286 body.
Více zde
Neprošlo jazykovou korekturou
|