Vznik Masarykova okruhu na výstavě MASEC v Technickém muzeu v Brně 16.9.2010 22:13 - tisková zpráva
„Masec“ aneb 80 let Masarykova okruhu v Brně
Vznik Masarykova okruhu ovlivnil společenský a kulturní obraz. Brno se tak stalo jedním z center evropského okruhového závodění. Masarykův okruh prezentuje Brno s několika přestávkami už 80 let. Od počátku hrál významnou roli ve vývoji automobilismu, inspiroval konstruktéry a výrobce automobilů k hledání nových koncepcí. Jejich snaha ovlivnila v konečném důsledku také vývoj motorů, motocyklů a automobilů vyráběných nejen v Brně, na Moravě, ale i v celém Československu.
Cílem výstavy je připomenout toto výročí a především složit hold všem nadšeným jezdcům, konstruktérům, automechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu okruhu a okruhového závodění vůbec a bez nichž by ani vývoj automobilového průmyslu nebyl dnes tak daleko. Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod. Jen díky jejich odvaze se zkoušely nové vozy, mohly být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší vozy.
Masarykův okruh se během své historie proměnil celkem pětkrát. Výstava představí jednotlivé etapy vývoje prostřednictvím historických závodních automobilů a motocyklů. Každá etapa by měla být zastoupena minimálně dvěma až třemi exponáty. Drobnější předměty, jako např. trofeje, medaile, pamětní plakety, dobové programy, přilby slavných jezdců, budou prezentovány v uzavřených vitrínách.
Výstava „Masec“ bude tedy jedinečnou příležitostí, kdy bude možné shlédnout na jednom místě originální zástupce jednotlivých historických etap. Vedle sebe budou tak stát „prvorepublikové“ závodní automobily s „moderními“ vozy z šedesátých a osmdesátých let.
Převážná většina historických závodních automobilů a motocyklů je v rukou soukromých majitelů a část z nich je stále aktivní při závodech. Atraktivní budou především závodní vozy a motocykly, které přímo zvítězily na Masarykově okruhu, např. Tatra 603 B5 (posádka Hajdušek – Veřmiřovský v roce 1967), nebo Aero Minor (cena města Brna v roce 1950) atd.
Mgr. Sylvie Dyková
TM Brno
ilustrační foto
Neprošlo jazykovou korekturou
|