Marek a Martin k nové trase lednového Dakaru 2011 28.11.2010 00:09 - tisková zpráva
Dakar 2011 v novém hávu
V úterý dopoledne A.S.O. z pozice organizátora Rallye Dakar 2011 nebo také Personal Argentina Chile Dakar zveřejnila detaily třiatřicátého ročníku, který odstartuje 1.1.2011 v Buenos Aires, kde 16.ledna také skončí.
Letošní trasa zavede závodníky dále do extrémních severních oblastí Argentiny a Chile, blízko k hranicím s Bolívií a Peru. Den volna stráví dakarská karavana v Arice, odkud se následně bude vracet zpět do hlavního města Argentiny.
Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.
Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst a zvěsti škarohlídů a skeptiků (po malém mučení od dakarologů přiznávám, že jsem do této skupiny patřil také), že Dakar v Jižní Americe nemá perspektivu, se zdají býti liché. Marketing má prostě francouzský organizátor zvládnutý dokonale a jak je všeobecně známo, tak právě marketing je to co prodává.
Pokud odhlédneme od čísel a položíme si otázku, jak je vůbec možné tolik závodníků plných adrenalinu vypustit na jednu trať a neriskovat přitom nad únosnou mez, tak organizátoři mají recept i na toto. Některé etapy totiž nebudou po celé délce společné pro všechny účastníky. Pokud se to organizítorům podaří zabezpečit logisticky, tak by to mohl krok směrem dopředu.
Absolutní špička v kategorii motocyklů pojede na strojích, jejichž motory jsou omezeny obsahem 450cc, tedy alespoň papírově a teoreticky. Díky tomu stoupl zájem výrobců motocyklů a tak se můžeme těšit na extrémně zajímavý souboj jezdců i techniky. KTM je zpátky a ve hře bude mít Cyrila Desprese a Marca Comu, kteří v součtu vyhráli pět posledních dakarských maratónů. Silné jezdecké obsazení avizuje i Aprilia (Lopez, Duclos…), BMW (Frétigné, Verhoeven…),Yamaha (Viladoms, Rodrigues…), Sherco (Casteu), Honda (Bethys, Pisano…) nebo třeba Beta (Boano).
V kategorii automobilů se pokusí tým BMW X-Raid v čele s dnes již dakarskou legendou Stéphanem Peterhanselem, ale také třeba Guerlainem Chicheritem ohrozit zdánlivě dominantní pozici Volkswagenu. Nenechme se mýlit, na Dakaru je možné cokoliv a VW rozhodně nemá vítězství jisté. Toho si je vědom Carlos Sainz, který obhajuje loňské vítězství. Španěl se bude muset o případný triumf poprat i ve vlastním týmu, protože po úspěchu prahnou i jeho týmoví kolegové Al Attiyah, De Villiers a Miller.
Velkým favoritem mezi kamiony je samozřejmě Kamaz a jeho hvězda Vladimír Chagin, který udělá všechno proto, aby se stal nejúspěšnějším truckerem dakarské historie. Silný by měl být i Gerard De Rooy s Ivecem. Do souboje o příčky nejvyšší se pokusí zasáhnout i Marek Spáčil startující s Tatrou nesoucí startovní číslo 509. Druhým zeleným kamionem Czech Dakar Teamu bude Tatra #525 Martina Kolomého.
Ve dnech 24. a 25. Listopadu probíhá ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která poté zamíří na dvou nákladních lodích napříč Atlantikem až do Buenos Aires. Technické a administrativní přejímky jsou naplánovány na poslední dva prosincové dny a pak to konečně všechno vypukne.
Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším to místě světa. Zajímavé budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny. Podle všeho se tak můžeme těšit na velmi atraktivní a zajímavý závod.
"Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře," shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy."
"Profil tratě vypadá velmi zajímavě," dodává Martin Kolomý. "Rozhodně se nenecháme na začátku vybláznit, protože stupňující se náročnost soutěže bude pro celé startovní pole neúprosná."
Czech Dakar Team
PR
Neprošlo jazykovou korekturou
|