GP2 2010, někdy přezdívaná jako juniorka formule 1, Královi celkem sedla 2.12.2010 22:16 - tisková zpráva
Formule GP2. Někdy se jí přezdívá juniorka formule 1. Nejen proto, že nabízí týmům formule 1 své mladé talentované závodníky, ale jezdí se v rámci Grand Prix víkendů jako doprovodný seriál. Na stejných okruzích, před stejnou audiencí. GP2 v roce 2005 nahradila tehdejší Mezinárodní formuli 3000 a přinesla světu šampiony Nika Rosberga, Lewise Hamiltona, Tima Glocka, Nika Hülkenberga, Kamuje Kobajašiho, Romaina Grosjeana a nově Pastora Maldonada.
Osmiválcové motory Renault o výkonu téměř 600 koní v kombinaci se šasi Dallara se dokáže GP2 dostat na 90% úroveň F1. A letos se poprvé v historii šampionátu na start postavil první český závodník: Josef Král.
Přes formuli BMW, A1GP a formuli Master uzavřel Josef Král smlouvu s týmem Super Nova Racing, se kterým startoval v asijské odnoži šampionátu. Závodní premiéra: okruh Abú Zabí. Tam, kde to všechno začalo (ziskem stupňů vítězů), to také letos skončilo ve velkém stylu…
TVRDÁ ŠKOLA GP2 Není nadsázkou, že pro formuli GP2 potřebujete ‚šikovnější‘ ruce a nohy než pro formuli 1. S ohledem na aerodynamické vlastnosti jsou monoposty GP2 neposlušnější, chybí posilovač řízení, je nutno častěji korigovat jízdu. To s sebou přináší rozličnější trendy opotřebení pneumatik během jízd a s tím spojené nároky na velmi šikovné nastavení auta a styl jízdy. Neúprosný formát víkendu, kdy jezdci na trati, která je pro ně často zcela nová, stráví před startem prvního závodu pouhých 30 minut ve volném tréninku a 30 minut v kvalifikaci, nováčkům nenahrává. Bývá pravidlem, že první sezóna GP2 je pro jezdce tvrdou školou a většinou se dokážou prosadit až v těch dalších. I přesto startoval Josef do sezóny s velkou motivací. Po velmi optimistickém začátku však sezóna neprobíhala podle představ a osud měl pro Josefa připravený jiný příběh…
SMOLNÁ VALENCIE Žádný ze závodníků nevzpomíná rád na méně úspěšné momenty kariéry, ale současně jsou to právě takové chvíle, které dokážou učinit jezdce silnějším. Ve Španělsku, jakoby si Král vybral veškerou smůlu: po startu hlavního závodu pomohl kolizi několika závodníků a do krátkého sprintu v neděli dopoledne startoval poslední. Ve třetím kole závodu ale nabraly události hodně nečekaný směr… Běžný manévr. Král dokázal oproti startovní pozici postoupit o jedenáct pozic. Při další příležitosti útočí na dalšího soupeře, dochází k nedorozumění a Josef se svou formulí zezadu naráží do monopostu pře sebou. Následuje let vzduchem, tvrdý dopad na zem a ještě tvrdší náraz do bariéry z pneumatik. Pozdější diagnóza hovoří neúprosně strašidelným jazykem: "Pan Král má stabilní zlomeninu páteře v oblasti hrudníku," řekl přednosta neurochirurgické kliniky liberecké nemocnice doc. MUDr. Petr Suchomel, Ph.D. "Jedná se konkrétně o dva obratle. Zranění nevyžaduje operativní zásah. Mícha zůstala neporaněna. Léčení potrvá dva až tři měsíce.“
SPLNĚNÝ SEN Začal dlouhý a vytrvalý souboj s podporou přírody. Bylo nutné vynechat závody v Británii, Německu, Maďarsku, Belgii a Itálii. Dnes již všechno klasické závodní tratě. Vynucená přestávka umožnila také ohlédnutí za výsledky ze začátku sezóny. Jedním z nejspolehlivějších kritérií bývá srovnání s týmovým kolegou. Z tohoto pohledu je příjemným zjištěním, že Josef dokázal pravidelně porážet toho svého v týmu Super Nova Racing.
Po dvou měsících nepřetržité přestávky a dalších dvou měsících tréninku doslova na 110 % se podařilo stihnout finále sezony GP2 v Abú Zabí. Po výsledcích týmu ze začátku sezóny a zmíněné pauze nikdo nečekal kdovíjak oslnivé výsledky, ale Josefovi se osmým a pátým místem podařilo bodovat v obou závodech. Tento okruh ale měl pro Josefa připraveno více než jen první body do celkové klasifikace…
Po skončení sezony GP2 a F1 se na stejném okruhu konaly oficiální testy mladých talentovaných jezdců. A Josef Král se dostal mezi ně! Poprvé v životě dostal příležitost řídit vůz formule 1, a to konkrétně u týmu Hispania Racing.
"To auto je neuvěřitelné. Má velké zrychlení, obrovskou výkonnost brzd a díky aerodynamické výkonnosti hodně drží v zatáčkách," pochvaloval si Josef Král. "Ačkoli je Hispania Racing nováčkem ve formuli 1, funguje velmi profesionálně. Mile nás to překvapilo a cítili jsme se tu velmi dobře. Jsem rád, že jsem neudělal žádnou chybu a dokončil celý program testu.“ „Josef podal dobrý výkon,“ řekl šéf týmu Dr. Colin Kolles. „Na auto si velmi rychle zvykl, postupně se zlepšoval a dokončil celý naplánovaný program. Měl trochu problémy se sedačkou, ale dokázal odjet celkem 61 kol. Jsme rádi, že jsme mohli dát tomuto mladému jezdci příležitost vyzkoušet si poprvé jízdu ve voze formule 1.“
ZÁVĚR SEZONY ZANECHAL DOBRÝ DOJEM Euforii bylo ale potřeba rychle zkrotit, neboť na řadě byly oficiální společné testy GP2 ve dnech 23., 24., 27. a 28. listopadu 2010, opět na okruhu Abú Zabí. A fúra práce. Josefa si k testům pozvaly týmy Addax, Arden a iSport. Níže uvedená tabulka ukazuje umístění v každé části dne (dopoledne, odpoledne) a časový odstup na nejrychlejšího. Trend je zřejmý. Ačkoli se za umístění během testovacích jízd žádné mistrovské body neudělují, po velmi divokém průběhu premiérové sezony GP2 absolvoval Josef Král její konec ve velkém stylu. „Letošní premiérová sezóna v GP2 byla opravdu těžká a jsem rád, že po velmi složitém začátku, vážném zranění a vynucené pauze je Josef zpátky a silnější než předtím. Výsledky právě skončených testů nám přinesly opravdu skvělé ohlasy z GP2 i F1 padoku a velmi zajímavé možnosti pro příští sezónu a budoucnost obecně.“ řekl manažer Josefa Krále Petr Najman.
* technický problém, zajetý čas pouze na použitých pneu
PR
BRT
Neprošlo jazykovou korekturou
|