Praha 2010: poprvé se snehěm, ale nějak méně diváků i fotografů 8.12.2010 15:53 - Pavel Jelínek
Pražský sprint 2010 je po šestnácté minulostí. Zřejmě vůbec poprvé v historii se pak jel jako vyloženě zimní soutěž.
Akci jsem absolvoval jistě mnohem více, než desetkrát a z toho dvakrát dokonce v roli tiskového mluvčího a mediálního partnera. Podivný vztah ředitele soutěže a hlavního organizátora "PM" k divákům a k zástupcům médií však přinesl své neblahé "ovoce". Diváků zjevně přijelo mnohem méně, než v letech minulých a než v době největší slávy akce. I když jinak byla jezdecká účast skvělá a vidět u nás mistra světa v akci, to není až tak běžná záležitost! Ale i jména Václav Pech, Emil Triner, Pavel Valoušek, či třeba Josef Béreš jsou jistě zárukou kvality a dobrých výkonů. Stějně tak fandy "zahřáli" oba Semerádové, Štajf, Firla, Hozák, Bujáček, Brynda a další a další.
Jenže vstupenka na akci ve výši řádově 300 korun pro jednu osobu ( nepočítaje další související náklady pro diváky...), to je prostě pro našince poněkud příliš !! Kromě ceny vstupného se samozřejmě o nižší zájem diváků mohla postarat rovněž ohlašovaná veliká "kosa" ( tedy zima) nebo také třeba obavy ze sjízdnosti silnic a dálnic. Přece jen se v hodinách krátce před startem na našich silnicích děly "velké věci" a čekat někde na zatarasené dálnici několik hodin, to není právě lákadlo pro každého. Když jsme v pátek po poledni vyráželi z Brna v celkem slušné chumelenici, nebylo moc jisté, že do večera do 18 hodin se do Prahy opravdu dostaneme.... I když Déjednička byla kupodivu po oba dny zcela bez problémů sjízdná a dokonce ani kamiónové honičky zde zrovna neskončily žádnými zátarasami..
Za zmínku ale možná stojí i skutečnost, že pořadatelé k výběru vstupného nepřistupovali nějak příliš odpovědně ......Takže kdo chtěl, mohl i ušetřit a dívat se i bez vstupenky. I když třeba na stadión Evžena Rošického by se asi nedostal,podobně asi ani hlavním vchodem do Chuchle - ale jinam určitě ano ........:_)) A nakonec ani ta zima snad nebyla tak strašná a když se člověk dobře oblékl, šlo to.
Pokud pak jde o novináře, místními moderátory vtipně označované za "mediální hyeny", v Praze je celkem tradiční problém s akreditacemi. ( i když ten je nyní už téměř vždy a všude...- nejspíš proto, aby bylo méně prezentace, kterou patrně podle NĚKOHO posádky ani pořadatelé NEpotřebují !!.....) ). Zatímco v letech minulých je prakticky nikdo neřešil, letos sice patrně na přání sponzorů, kteří pochopili, že bez prezentace na fotkách v médiích a na internetu to nejde, bylo přiděleno pár novinářských akreditací a dokonce několik fotovest. Tedy v postatě volných vstupenek pro žurnalisty. Mnoho dalších fotografů ale se svými žádostmi neuspělo, takže se přijeli jen podívat nebo nejeli vůbec. Třeba z moravských fotografů jsem nezahlédl snad nikoho z těch významnějších .... Takže prostě novinářů přijelo jen pár a třeba v Chuchli fotografové skoro nebyli vidět ( resp. jich zde bylo jen pár...). I když kolega říkal, že skupinka fotografů stojí kdesi na druhé straně závodiště , kam jsem ale již nedohlédl.
Zřejmě chytře stáli všichni vedle sebe v jedné zatáčce, jak už se tak stalo zvykem.... Asi proto, aby všichni měli fotografie pěkně podobné :-)))))))). Přitom právě v Chuchli bylo úžasných místeček k focení či natáčení mnoho a mnoho !! A tak zde bylo k vidění mnoho sněhových výletů do bariér, i když některé bohužel skončily totálním zapadnutím vozů.
Přestože novinka v Chuchli byla úžasná a podobný ledový, či sněhový tobogán, to tady ještě u nás nebylo !!! A jistě si to užívali diváci i závodníci. Hlavně někteří. Dodejme, že trať v Chuchli byla letos vedena zcela jinak, než vloni, kdy se jelo po dráze, kde běhají i koníci, kteří jsou tady "doma". Jenže tato hliněná dráha dostala pořádně zabrat a tak se hledaly další možnosti vužití zdejšího areálu. A myslím se to i celkem povedlo a snad se Chuchle opět příště "vrátí".!
Navíc nelze nezmínit ne zcela vydařený časový harmonogram !! Tradičně.:-(( Možná to každému nemusí být zcela jasné, takže pro takové případy i polopaticky: Pokud se na akci sjíždějí diváci z celé republiky i ze zahraničí, pak v případě startu v osm hodin ráno musejí třeba ze Zlína vyrážet v nějaké tři nebo čtyři hodiny po ránu !! Ale i když je divák Pražák, jak poleno, musí nepochybně vyjíždět hodně před sedmou hodinou ráno a tedy vstávat před šestou, pokud chce jet třeba na RZ Karlík, novinku letošního ročníku... Což platí i pro ty, kteří investovali tisíce do noclehu v hotelu, ale nakonec stejně ani nemohou "zapařit...:-)......
Za daleko horší ale považuji stavbu harmonogramu v případě Chuchle a Strahova. V obou případech se jednalo o nepochybně divácké zkoušky. Jenže v Chuchli byla tribuna naplněna jen chvíli !!! Proč ?? Na trati ještě stále kroužila WRCéčka a davy diváků již přejížděly na Strahov !! Protože na přejezd to zase není až takový kousek a hlavně je tu tradiční problém se zaparkováním, potažmo s místními chytrolíny v uniformách.... Přitom by situaci šlo velmi snadno vyřešit - už proto, že v případě Pražského sprintu nejde o žádné body, jen o to se na závěr představit fanouškům a rozloučit se s nimi ....
Takže taková pauzička po Chuchli ať již v podobě třeba o hodinku prodlouženého servisu nebo třeba v podobě dalšího návratu na RZ Karlík by "zařídila" to, že by diváci nemuseli odjíždět, když jezdcí WRCa, ale klidně až po průjezdu posledních vozů..... Navíc to řešení snad není nijak složité ani komplikované, stačí jen chtít.
Již za necelý týden se jede další podobná akce- Mikulášský sprint ve Slušovicích, tedy v baště rallye na Zlínsku :-)). Tady mimochodem hned při prvním ročníku ( tedy vloni) pochopili, že se jedná především o show a dokazují také to, že vše lze stihnout prakticky během jednoho dne.( včetně tréninku a přejímek ..) A tak se nestartuje v sedm nebo osm ráno, ale parádně v POLEDNE. takže v poklidu mohou přijet i fandové hodně zdaleka.... A vše v pohodě stihnou !!! A o to jde !!!
I ve Slušovicích pak jsou haldy sněhu a tak jistě i zde se pojede na sněhu. Dokonce možná budou povoleny i hroty, takže to bude zase mnohem zajímavější :-)) !! A posádky by nemusely jet až tak příliš opatrně, jak jely nekteré v Praze.
Obě akce budou mimochodem k vidění i v reportážích v TV Motormix ( viz. www.tvmotormix.cz ). Nejnovější díl pak je ke snadnému stažení zde:
MOTORMIX : dakarské přípravy, Admont rallye i otazníky nad zrušením Vyškova … Dakarská technika je otestována a již pluje z přístavu v Le Havre do zámoří do Buenos Aires, kde v úvodu ledna Dakar 2011 odstartuje. Stejně tak je pak již nyní jasné, že také v roce 2012 novodobý Dakar zůstává na stejném kontinentu a do Afriky se zatím nevrátí. Podíváme se také na Admont rallye do Rakouska
Tak všechny ZVU !!:-))
ps: pěkné foto nejen z Prahy zde :
Pavel Jelínek
šéfredaktor TV Motormix atd atd
Neprošlo jazykovou korekturou
|