Motocykly ( a čtykolky) na letošním Dakaru 2011 1.1.2011 14:42 - tisková zpráva
Motocykly na Dakaru 2011: začíná éra čtyřistapadesátek, mizí jasná dominance KTM
Motocyklová kategorie se na Dakaru těšila vždy oprávněné pozornosti na výsluní oficálních komunikačních strategií závodu. V posledních letech ji však provázely postupné pohromy v podobě smrtelných nebo jinak fatálních zranění jezdců světové špičky (Sainct, Meoni, Caldecott, Esteve) nebo odchodů do automobilové kategorie (Cox, Von Zitzewitz, Verhoef). chvíli trvalo, než se širší špička rozrostla o novou generaci výborných maratónských jezdců, ale na Dakaru 2011 už uvidíme první výsledky tohoto trendu.
Za dvěma dlouhodobě elitními borci Marcem Comou a Cyrilem Despresem, doplněnými o tradičního mistra rychlé stopy Ullevalsettera, totiž na trať vyrazí minimálně 15-20 jezdců, kteří mohou reálně při příznivé konstelaci okolností pomýšlet na útok na TOP5, a to je dobrá zpráva. Nejde však jen o jezdecké osobnosti, ale i o výrobce, kteří se na Dakar vracejí a dodávají tak souboji nejlepších patinu týmového zápolení.
Po odchodu Stephana Peterhansela do motocyklového důchodu (v jeho případě na čtyři kola) se poroučela i Yamaha a souboj o čelo se stal záležitostí výhradně velkých dvouválců a jednoválců KTM v různých polotovárních týmech. Přestože asi nelze očekávat, že by borci na strojích rakouské značky nějak razantněji ze svých pozic ustoupili, aktivitami Sherco, Aprilie, BMW, Yamahy nebo Hondy se i po technické stránce absolutní špička rozšiřuje a celá kategorie ještě nabírá na zajímavosti.
A pak je tu předpis, který nařizuje maximální objem motorů na hranici 450 ccm. I když se motocykly ve špičce zpomalí, což bylo také leitmotivem tohoto opatření, nebude to o tolik, aby to atraktivitě kategorie ublížilo. Už v minulých letech ukázali jezdci na čtyřistapadesátkách několikrát „velké hochy“ porážet. Lídr let minulých, rakouská KTM, sice původně zvažovala kompletní odchod ze světa dálkových soutěži na oficiální úrovni, ale nakonec si dala říct a pro Dakar vyvinula novou, lehkou čtyřistapadesátku.
|