Josef Macháček triumfoval v úvodních měřených úsecích Dakaru 3.1.2011 11:28 - tisková zpráva
Čtyřkolkáři KM Racingu v čele! Macháček triumfoval v úvodních měřených úsecích Rallye Dakar, Plechatý je druhý
Čtyřkolkářská sekce stáje KM Racing dala o sobě velice hlasitě slyšet hned při prvních speciálních úsecích. Nejlépe si počínal Josef Macháček, druhý je Martin Plechatý, polský mladík Lukasz Laskawiec dojel při své premiéře na Rallye Dakar dvanáctý. Řidičský křest Vlastimila Vildmana s kamionem skončil na 26. pozici.
Výborný výkon předvedla i dvojice KM Racingu na dvou kolech. Ve startovním poli nabitém endurovými hvězdami skončil Slovák Ivan Jakeš dvaatřicátý, David Pabiška dojel o čtyři příčky za ním. Oba startují na motocyklech Yamaha. Přesto mohlo být Jakešovo umístění mnohem lepší nebýt karambolu na 149 kilometru. Čelo opanovali jezdci na strojích KTM, nejrychlejší byl Portugalec Ruben Faria.
Jakeš najel v prachu do plotu
Jakeš totiž netrefil v prachu od soupeře jedoucím před ním trať a skončil v drátěném plotě. Motorka je v přední části poškozená a mechanici budou mít plné ruce práce do rána dát stroj do pořádku. Ivan je zdravotně v pořádku, jen si šel na ošetřovnu ověřit některé šrámy. Pabiška odejel etapu bez nehod či pádů, ale asi v půlce rychlostní zkoušky mu povolil camel-back a všechno mu vyteklo na záda. Ještě v bivaku vyléval zásoby pití z bot.
Všichni quadisté české stáje startují na motocyklech Yamaha Macháčkovy konstrukce, pětinásobný dakarský šampion tak v úvodu soutěže zažívá dvojnásobný úspěch. Třiapadesátiletý matador Macháček vyhrál etapu před Plechatým o 66 vteřin. „Jsem rád, že jsem dojel v pořádku a zdráv,“ pravil v bivaku spokojený Macháček. „Na trati jsem viděl těžce zraněného motorkáře a také mého konkurenta Rafaela Sonika, který měl také těžkou nehodu,“ dodal už vážnějším tónem.
Problémy měl argentinský obhájce prvenství ve čtyřkolkách Marcos Patronelli, který nastoupil na start po listopadové havárii a jeho zdravotní stav zřejmě není zcela způsobilý zátěži dakarské rallye. Obhájce loňského prvenství nabral ztrátu už při dopoledním přejezdu, nestihl start úvodní rychlostní zkoušky, ale pořadatelé mu povolili vyrazit s dvouhodinovým zpožděním. Nakonec si připsal devátý čas, na Macháčka ztrácí 9:46 minuty. Polák Sonik ve výsledcích chybí.
Plechatý komentoval etapu jako extrémně rychlou a nebezpečnou. „Chytl mě déšť a s tím související bahno. Technika je v pořádku, jen vyměním benzínovou pumpu. Hned v úvodu se na trati objevily záludnosti v podobě vymletých děr a rýh v terénu, které nebyly v itineráři uvedeny,“ kroutil hlavou.
Nejrychlejším automobilovým jezdcem byl obhájce prvenství Carlos Sainz ze Španělska ve volkswagenu. Jen minutu a půl na něj ztratil jeho největší rival v boji o vítězství Francouz Stephane Peterhansel na BMW.
Kamion ztratil hodinu
Jako poslední odstartovalo do „erzet“ pole kamionů. Soutěž již ve druhém měřeném úseku skončila pro nizozemského spolufavorita Gerarda de Roye. Na 72. kilometru obrátil své iveco na střechu a kvůli bolestem zad musel vyhledat lékařské ošetření. Nejrychlejší čas zajel favorizovaný Rus Vladimir Čagin s kamazem, který tak získal 57. etapové vítězství na Dakaru.
Tatra Aleše Lopraise s navigátorem Josefem Kalinou dojela druhá s odstupem necelých pěti minut, posádka Marka Spáčila šestá. Třetím českým kamionem v cíli byla na 26. místě klasifikována liazka KM Racingu s trojicí Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl, Jan Bervic v kabině. Posádka si v průběhu speciálních úseků zapsala dílčí úspěchy v podobě jedenáctého a čtrnáctého místa, ale nakonec skončila s hodinovou ztrátou ve třetí desítce.
Výsledky 1. etapy – motocykly (192 měřených km): 1. Faria (Portug.) 1:58:02, 2. Despres (Fr.) +0:29, 3. Coma (Šp./všichni KTM) +1:15, … 32. JAKEŠ (SR) +14:51, 36. PABIŠKA +15:28, 96. Veselý (oba ČR/všichni Yamaha) +34:06. Čtyřkolky (192 měřených km): 1. MACHÁČEK 2:14:07, 2. PLECHATÝ (oba ČR) +1:06, 3. Halpern (Arg.) +3:04, … 12. LASKAWIEC (Pol./všichni Yamaha) +14:31. Automobily (222 měřených km): 1. Sainz (Šp./Volkswagen) 2:18:32, 2. Peterhansel (Fr./BMW) -1:31, 3. Al Attíja (Kat./Volkswagen) -2:16, … 44. Honda (Mitsubishi) -44:50, 54. Sládek (Hummer) -48:04, 94. Mikula (všichni ČR/Toyota) -1:06:57. Kaniony (222 měřených km): 1. Čagin (Rus./Kamaz) 2:44:22, 2. Loprais (ČR/Tatra) +4:41, 3. Kabirov (Rus./Kamaz) +5:52, … 6. Spáčil (Tatra) +13:18, 26. VILDMAN (oba ČR/Liaz) +1:00:17.
Cestou necestou jihoamerickou buší
V pondělí čeká dakarský konvoj zcela nová etapa, jež vede typickou jihoamerickou buší. Na trase mezi městy Córdoba a San Miguel de Tucumán se motoristé setkají s jiným povrchem než první soutěžní den. Trať se stočí k severu, kde budou jezdci prodírat křovinatým a místy i lesnatým porostem. V části měřených úseků budou motocykly a čtyřkolky znovu odděleny od osobních a nákladních automobilů. Motocyklisté se mohou těšit na množství nerovností, které budou řešit skoky.
Posádky ve vozech se musí připravit na nekonečné poskakování a množství nepřehledných zatáček.
Proporce 2. etapy - biky a quady: přesuny 440 km, měřené úseky: 300 km, celkem 740 km. Auta a trucky: Přesuny 440 km, měřené úseky: 324 km, celkem 764 km.
http://www.kmracing.cz/
|