Tomáš Tomeček bloudil, ale soupeři taky !! Skutečný Dakar je na dohled. 8.1.2011 07:01 - tisková zpráva
07.01.2011 Pouštní kolečko v Tenadi
Dnešní povídání bude kratší a atypické – nepíše ho totiž Vojta, jak jste zvyklí, ale Honza. Nejdříve jsem však musel postříhat video a upravit fotky, abyste se měli čím kochat, takže na nějaké romány už nezbývá mnoho času. Vojta se v odpoledních hodinách vydal na záchrannou misi s kamiónem balai, takže se zítra můžete těšit na jeho nové zážitky.
Pěkná videa týmu Tomáše Tomečka na Africa Eco Race i celkové atmosféry závodu !!
Probudili jsme se do studeného rána, devět stupňů nad nulou a mlha měly být již velice brzy vystřídány dvaatřicetistupňovým vedrem a intenzivním sluncem. Dnešní etapa představovala dvousetkilometrové kolečko v okolí bivaku a měla být víceméně celá písečná a dunová – jiné prostředí v okolí není.
Závodníci odstartovali před devátou hodinou ranní a první z nich se začali objevovat po poledni. Začali jsme s kamerou a foťákem v ruce vyhlížet Tomášovu Tatru, ale ačkoli startovala jako páté auto v pořadí, stále se neobjevovala. Nakonec jsme se ale přece jen dočkali. A jak se dalo tušit, závod se neobešel bez problémů.
Přitom k nim měl být duch pouště milosrdný – několik minut drahocenného závodního času věnovali pomoci jednomu z VW vozů, kterého potkal nepěkný osud v podobě převrácení na kabinu. Vrácení závodního speciálu zpět na kola je naštěstí pro kamión hračka.
Bohužel v dalším průběhu závodu se na Tatře poškodila část palivového vedení a Tomáš začal pozorovat klesající hladinu palivové nádrže – auto ztrácelo naftu. Tlak na závodníky byl veliký – podaří se jim dojet do cíle?
Této situaci nepomáhala také komplikovaná navigace – orientace v dunách je složitá a stačí nepatrná chybička a jezdci se snadno dostanou mimo trasu. A to se stalo i Vojtovi s Tomášem. Když se jim podařilo vrátit se na správnou trasu, ukazatel paliva se nebezpečně přibližoval nule. Na správnou trasu se vrátili někde mezi posledním checkpointem a cílem. Co teď? Jet vpravo směrem do checkpointu a riskovat, že zůstanou bez paliva uprostřed pouště? Anebo zvolit levou cestu přímo k cíli a riskovat tak dvouhodinovou penalizaci?
Po zvážení situace se jako rozumnější řešení ukázalo dojet do cíle s penalizací, než nedojet vůbec. Zklamání bylo veliké – pracně získaný náskok z předchozích etap se zdál nadobro ztracen. Jaké však bylo překvapení při pohledu na výsledkovou listinu – problematický checkpoint netrefili téměř všichni soupeři, takže po přičtení dvouhodinových penalizací se na celkovém pořadí nic nemění. Mezitím mechanici uvedli Tatru do pořádku a Tomáš s Vojtou odjeli do Nuakchottu znovu natankovat.
Vše je tedy připraveno na další den a předposlední etapu – závodníky čeká opět 200km pouštního terénu a pak přejezd do senegalského Kebemeru. A odtamtud je to už do Dakaru, co by kamenem dohodil.
Jan Husák, LRT
www.lrt.cz
Africa Eco Race - výsledky 10. etapy Místo Pilot (st. č. - vůz) Čas (+ztráta) 1. Essers N. (403 - Man) 5h 31' 32" 2. Jacinto E. (401 - Man) + 1h 24' 33" 3. Tomeček T. (402 - Tatra) + 1h 37' 58" 4. Salvatore M. (405 - Mercedes) + 2h 10' 10
Posádky 401, 402 a 405 dostaly dvou hodinovou penalizaci za neprojetí kontrolním bodem.
Průběžné výsledky po 10. etapě
Místo Pilot (st. č. - vůz) Čas (+ztráta) 1. Tomeček T. (402 - Tatra) 44h 07' 40" 2. Jacinto E. (401 - Man) + 2h 43' 20" 3. Essers N. (403 - Man) + 7h 40' 39" 4. Salvatore M. (405 - Mercedes) + 10h 51' 44"
|