www.car.cz
 

Dakar 2011: Českých závodníků v cíli zbylo jenom pár ... Dalším nebylo přáno
     18.1.2011 12:35 - tisková zpráva


DAKAR 2011 - jak českým posádkám nebylo přáno

33. ročník nejslavnější a nejtěžší rallye světa DAKAR 2011 byl v neděli 16. 1. 2011 v Buenos Aires zakončen slavnostním ceremoniálem. České posádky se zde daly spočítat pouze na prstech jedné ruky.

Jak to vypadalo na začátku, plném nadějí, odhodlání a neskutečné síle závodit? Na startu se 1. 1. 2011 objevilo na 170 motocyklů, 30 čtyřkolek, 139 automobilů a 67 kamionů. Během 15 dní na účastníky rallye čekaly různé nástrahy v podobě bahnitých stezek, zákeřných úseků a zatáček, překonání převýšení zhruba 4 000 m nadmořské výšky v pohoří And a samozřejmě dunová pole v nejsušší poušti Atacama. Ovšem né každý měl takové štěstí, aby všechny tyto nástrahy zdolal a vrátil se zpět do Buenos Aires.

Česká republika zde měla velkolepé zastoupení ve 13. posádkách, kterou tvořili 3 motorkáři (David Pabiška a Ivan Jakeš (SK) za KM Racing, Jan Veselý za Czech Dakar Team) 3 čtyřkolky ( Josef Macháček, Martin Plechatý a Lukasz Laskawiec (PL) za KM Racing) 3 automobily (Sládek/Janáček - H3 EVO I - OffroadSport, Mikula/Novák - Toyota a Honda/Tománek - Mitsubishi Pajero - Vinland Dakar Team) a 5 kamionů (Randýsek – MAN– OffroadSport, Loprais – Loprais Tatra Team, Vildman – LIAZ – KM Racing, Spáčil a Kolomý – TATRA – Czech Dakar Team).

Bohužel do cíle se dostaly pouze 4 posádky, a to v kategorii motocyklů David Pabiška (31. místo) a Jan Veselý (62. místo), v kategorii kamionů Vlastimil Vildman (14. místo) a v kategorii čtyřkolek polák Lukasz Laskawiec (3. místo) , který jel v barvách týmu KM Racing.

Né nadarmo se DAKARu 2011 nazývá „hřbitovem“ pro české vozy. V průběhu již druhé etapy skončily hned dva vozy. Jedním byla Tatra Marka Spáčila, který ji díky zaseknutému plynovému pedálu doslova přehodil přes budku. Tatra sice byla pojízdná, ale její kabina byla značně zmačkaná. Druhým vozem bylo zbrusu nové H3 EVO I Zdeňka Sládka a Míly Janáčka, které vyletělo z prudké zatáčky, narazilo do kamenů a Míla Janáček musel být převezen do nemocnice.

H3 EVO I bylo taky pojízdné a celou dobu závodu jel Sládek alespoň po asistenční trase, neboť Janáček odletěl po havárii zpět do ČR, kde si bude léčit tři pohmožděné obratle. Dalším vypadnutým vozidlem byla Tatra Martina Kolomého, kde došlo k vážným zraněním Jardy Lamače, který musel být ihned operován. Po 4. etapě z taktických důvodů odstoupil i MAN Roberta Randýska.

Pár etap se všem účastníkům vedlo skvěle, až do chvíle kdy Martin Plechatý odstartoval další sérii vypadnutí z rallye. Plechatý urval v 6. etapě kolo a tím pro něj skončila účast, i když se v této době pohyboval okolo 4. místa. Stejně na tom byl i 5-násobný vítěz Rallye DAKAR Pepa Macháček, který vypadl v 11. etapě, také díky urvanému kolu. Macháčkovi patřila do té doby 3. příčka.

Kvůli pádu a zlomené kliční kosti skončil v 10. etapě i Ivan Jakeš na motorce, kterému patřilo 10 místo.V 9. etapě skončil i jediný rovnocenný soupeř kamionů týmu Kamaz-Master Aleš Loprais se svou Tatrou. Tatře přestalo fungovat turbodmychadlo, kvůli němuž ztratil motor výkon. Tato závada by šla opravit, jenže Loprais díky této závadě neprojel kontrolními body a pořadatelé jej vyřadili ze hry.

Takto dopadlo letošní tažení českých posádek. Doufejme, že další ročník Rallye DAKAR bude mnohem úspěšnější.

DAKAR 2011 a její výsledky
33. ročník nejslavnější a nejtěžší rallye světa DAKAR 2011 byl v neděli 16. 1. 2011 v Buenos Aires zakončen slavnostním ceremoniálem, oceněním vítězů a všech ostatních „hrdinů“, kteří tuto rallye dokončili. Do cíle této rallye dojelo 94. motocyklů, 14. čtyřkolek, 53 aut a 41 kamionů.

V kategorii motocyklů zvítězil již potřetí španěl Marc Coma na KTM s časem 51:25:00. Druhé místo také patřilo jezdci na KTM, Cyrilu Despresovi z Francie, kterému o 15 minut uniklo možné čtvrté vítězství. Třetí příčku obsadil portugalec Helder Rodrigues s Yamahou, který na Comu ztrácel 1:40:20 a je to jeho vůbec první medailová pozice na této rallye.

Čeští zástupci, David Pabiška se umístil na 31. místě a Jan Veselý na 62. místě. Kategorii čtyřkolek ovládla Yamaha a argentinec Alejandro Patronelli, který během letošní ralllye vyhrál 9 etap z 13. Celou rallye projel v čase 63:49:47. Druhé místo náleží Sebastianu Halpernovi, který ztatil 00:59:53 na svého krajana Patronelliho. Třetí místo patří nováčkovi Lukaszi Laskawieczovi (PL), který jel za barvy týmu KM Racing. Na první místo ztrácel 06:17:38. V kategorii automobilů jste mohli opět sledovat velký souboj mezi Carlosem Saizem a Nasserem Al-Attiayhou, kteří jedou za stejný tým Volkswagen.

Tento souboj nakonec vyhrál Al-Attiayh s celkovým časem 45:16:16. Tento katařan vyhrál posledních 6 etap a jedná se o jeho první zlatou pozici v této rallye. 00:49:41, to je čas týmového kolegy De Villierse, kterému náleží druhé místo. V roce 2009 mu patřilo první místo. A do třetice - vítěz loňského ročníku, sedmi letošních etap - Carlos Sainz. Tento zkušený jezdec dojel do cíle s 01:20:38 zpožděním. Kamaz - Master opět vévodil kategorii kamiónů. Na stupních vítězů se objevil Vladimir Chagin, Firdaus Kabirov, Eduard Nikolaev a Ilgizar Mardeev.

Vladimir Chagin se stal vítězem již po sedmé, čímž překonal Karla Lopraise, který DAKAR vyhrál šestkrát. Český zástupce z KM Racing Teamu, Vlastimil Vildman v Liazu, dojel na 14. místě.

Jak bude vypadat Rallye DAKAR 2012? Ředitel Rallye DAKAR Lavigne sdělil, že DAKAR 2012 by chtěl uskutečnit na území Brazílie, Peru a Paraguaye. Přeje si totiž otevřít nová teritoria, neboť cesta do neznáma a opěvování vždy patřilo k duchu DAKARu.


Celkové výsledky naleznete zde. (http://www.dakar.com/dakar/2011/us/stage-13/rankings/overall-trucks-page-1.html#ancre)

www.offroadsport.cz


 
 
Fotogalerie:   Dakar 2011 a český tým KM Racing- průběh závodu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose