Britská rallye: Změna termínu Britské rally je novou výzvou tisková zpráva
Britská rally (16. – 19. 9. 2004)
Po mnoho let se Britská rally (16.-19. září.) jezdila v pozdním podzimu, jako finálový podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích. Letos se pojede na konci léta. Mlhu, bláto, sníh a led, které byly tak obvyklé při listopadovém termínu konání soutěže nahradí sušší podmínky. Tratě se stanou rychlejšími a pravděpodobně nabídnou úplně nový podnik. Tým BP-Ford WRT posílá do boje posádky Markko Märtin, Michael Park a Francois Duval, Stéphane Prévot.
Nepředvídatelné počasí dělalo v minulosti místní soutěž extrémně náročnou. V posledních dvou týdnech ale v Británii panovalo pěkné počasí, a tak jsou tratě v horách jižního Walesu v dobrém stavu. Pokud bude i nadále sucho, může se dvanáctý podnik světového šampionátu změnit z nejzrádnějšího na nejrychlejší z celé šestnáctidílné série.
Piloti týmu BP-Ford nejsou na takové podmínky příliš zvyklí, ale členové britské týmové základny mají mnoholeté zkušenosti se starty v Britském mistrovství a budou jistě schopni v mnoha věcech poradit. “Mezi námi, závodili jsme na mnoha britských soutěžích, které se konaly v ohromně rozdílných podmínkách. Máme tak mnoho zkušeností a víme, jak místní lesní cesty na měnící se počasí reagují. Myslím, že pokud zůstanou tratě suché, bude mnoho lidí velmi překvapeno,“ vysvětlil šéf týmu Malcolm Wilson.
Mimo divácké rychlostní zkoušky v centru Cardiffu se jedou všechny ostatní vložky na soukromníky vlastněných lesních cestách. Na mnohých z nich jezdí pravidelně nákladní vozy přepravující kmeny do dřevařských skladů. I v okolí tratí pak můžete dřevěné klády mnohokrát spatřit.
Fordy Focus RS WRC dojížděly v posledních podnicích pravidelně pro body a tým Ford se tak celkem s přehledem drží na druhé příčce v šampionátu továrních značek. Märtin je třetí v šampionátu jezdců, když patří ke skupině čtyř jezdců bojujících o celkové druhé místo. Britská rally je příležitostí k vylepšení jeho současné pozice. Markko má s ostrovní soutěží spoustu zkušeností, startuje zde již po sedmé. Nezapomenutelná je jeho bitva s Petterem Solbergem z roku 2002. Estonský pilot tehdy podlehl jen těsně, skončil druhý a ukázal, že se stává hvězdou budoucnosti automobilových soutěží.
“Myslím, že letošní ročník soutěže bude opravdu velmi rychlý,“ řekl Markko. “Mnoho lidí říká, že by to mohla být tak rychlá soutěž, jako Finská rally, která je nejrychlejší soutěží šampionátu. Já si tím nejsem zcela jistý, protože tratě ve Walesu mají trochu odlišný charakter. Finské tratě jsou tvrdší a šotolina hladší, ve Walesu najdeme také více ostrých zatáček. Britská rally ale bude určitě velmi rychlá, zvláště pokud bude sucho.“
“Závodit ve vysokých rychlostech je pro piloty výzva, musíte se soustředit na každou další sekundu jízdy. Nemáte příležitost odpočívat. Další obtížností soutěže jsou klády a kameny ležící na okrajích cest, ale přesto patří místní soutěž k mým oblíbeným a myslím, že příští týden se dočkáme velké bitvy o vítězství. Jsem rád, že se nejede v listopadu, místní mlhy mi rozhodně scházet nebudou. Nesnáším jízdu v mlze a doufám, že uprostřed září mlhy ve Walesu nebudou,“ přidal Märtin.
Pro Märtinova spolujezdce Michaela Parka je Britská rally domácí soutěží. Žije pouhých devadesát kilometrů od základny soutěže Cardiffu a říká, že to je pro něj další motivace pro zajetí co nejlepšího výsledku. “Jsem jediným členem týmu, který žije v zemi, která hostí soutěž mistrovství světa,“ řekl Michael. “Závodit na domácí půdě je vždy výjimečné. Lidé mávají vlajkami, fandí a vy si pak uvědomíte, jak moc je pro ně vítězství v Britské rally důležité. Když se na věc podíváme realisticky, tak letos nemá žádný britský pilot šanci na vítězství, ale jsou tu dva spolujezdci, kteří mají šanci vyhrát velice velkou. Pro mě osobně by vítězství znamenalo velice moc.“
Duval je v šampionátu jezdců šestý. V Británii startoval zatím třikrát. Dvakrát s Fordem Puma Super 1600 a jednou s Focusem RS WRC. Do cíle soutěže dorazil zatím pouze jednou, v roce 2003 byl letos třiadvacetiletý Belgičan s Focusem RS WRC pátý. Francois byl ohromně potěšen změnou termínu konání soutěže.
“Myslím, že to je dobré rozhodnutí,“ řekl. „Pokud bude sucho, bude se nám i lépe odhadovat, jaké bude počasí a i já pak budu spokojený. Suché počasí ale bude pro všechny něco úplně nového. Všichni jsme zvyklí na kluzké tratě, bahno a mlhu. Myslím, že povrch rychlostních zkoušek bude letos velmi odlišný.“
“Z hlediska pilota je místní soutěž velmi pěkná, ačkoli jsou tratě docela technické a nejedná se rozhodně o snadnou rally. Loni jsem nejel moc dobře a tak doufám, že to bude letos lepší. Ve startovní listině je mnoho dobrých pilotů, ale přesto si myslím, že bych mohl skončit do pátého místa. Tým BP-Ford místní soutěž dobře zná a to by mi mohlo pomoci při výběru pneumatik, protože s podmínkami, ve kterých se soutěž pojede nemám moc zkušeností,“ dodal Duval.
Základna soutěže je v hlavním městě Walesu Cardiffu. Všechny rychlostní zkoušky se jedou na lesních cestách v horách jižního Walesu. Servisní areál ale bude v západní části Walesu ležící Swansee. Samotná soutěž začíná ve čtvrtek večer diváckou rychlostní zkouškou v přístavní čtvrti Cardiffu. V pátek čeká na soutěžící nejdelší etapa, 183,31 ostrých kilometrů. První etapa se skládá z šesti rychlostních zkoušek, z nichž čtyři se jedou ve zrádné oblasti Brechta Forest. Druhá etapa se jede severněji než první, blízko vojenského prostoru Epynt a obsahuje i novou rychlostní zkoušku. Druhý den končí druhým průjezdem superspeciálkou v Cardiffu. Poslední den jsou na programu i dva průjezdy legendární vložkou Rhondda, jedoucí se v Vale of Neath. Soutěž pak zakončí třetí průjezd diváckou zkouškou v Cardiffu. Celková délka soutěže je 1328,07 km a na piloty čeká 394,03 měřených kilometrů.
tisk info
Martin Linhart,
|