Citroën C3 Stop & Start a převodovka SensoDrive tisková zpráva
Snížení spotřeby pohonných hmot a ochrana životního prostředí: konkrétní řešení je nyní díky Citroënu C3 Stop & Start a převodovce SensoDrive v dosahu každého.
Citroën představí na pařížském autosalonu Mondial de l’Automobile 2004 model C3 ve verzi Stop & Start. Nová verze vůbec poprvé spojuje dvě špičkové technologie: elektronickou manuální převodovku SensoDrive a elektronicky řízený reverzní alternátor. Citroën C3 Stop & Start se tak podílí na zvyšování kvality života ve městě snížením spotřeby paliva a emisí CO2 v městském provozu o zhruba 10 procent. Systém Stop & Start zároveň odstraňuje akustický hluk stojícího vozu s běžícím motorem.
Citroën C3 Stop & Start se vyznačuje zastavením chodu motoru těsně před jeho zastavením a po celou dobu tohoto zastavení (při stání na semaforech, v dopravních zácpách apod.). Motor se automaticky nastartuje okamžité poté, co řidič uvolní brzdový pedál.
Citroën C3 Stop & Start, nabízený s novým motorem 1.4i 16V o výkonu 90 k v kombinaci s elektronickou manuální převodovkou SensoDrive, rozšiřuje paletu verzí modelové řady C3. Tyto dvě nové technologie se vhodně doplňují a zapadají do strategie značky Citroën v oblasti technologických inovací a ochrany životního prostředí.
Vývoj převodovky SensoDrive nabízené pro modely C2, C3 a C3 Pluriel zapadá do této strategie. Citroën dnes nabízí nejširší nabídkovou řadu vozů vybavených elektronickou manuální převodovkou. Elektronické řízení spojky a změny převodových stupňů snižuje spotřebu pohonných hmot oproti klasické mechanické nebo automatické převodovce. Elektronická manuální převodovka tak snižuje rovněž emise CO2 (přibližně o 8 % v městském provozu a 4 % ve smíšeném provozu).
S modelem C3 Stop & Start se automobilka Citroën vstupuje do nové etapy, jež přináší nové výhody v oblasti akustického a jízdního komfortu, hospodárnosti provozu a ochrany životního prostředí. Úspora spotřeby paliva a emisí CO2 se u vozů vybavených systémem „Stop & Start“ pohybuje okolo 10-ti procent v městském provozu a 6-ti procent ve smíšeném provozu.
Exteriér modelu C3 Stop & Start se odlišuje předními a zadními nárazníky a bočními ochrannými lištami lakovanými v barvách karoserie, klikami dveří a ozdobným krytem registrační značky ve stříbrné barvě „Aluminium“. Vůz je osazen patnáctipalcovými koly se specifickými celoplošnými kryty. Víko zavazadelníku obsahuje monogram „Stop & Start“.
Moderní a elegantní interiér je zvýrazněn použitím kombinovaných potahů látka/velur v modré barvě, předními sedadly s loketními opěrkami, koženým volantem a ozdobnými kryty prahů dveří.
Výbava Citroënu C3 Stop & Start vychází z provedení SX. Nabízí širokou doplňkovou výbavu včetně tempomatu, automatické klimatizace, automatických předních stěračů s dešťovým senzorem a systémem samočinné aktivace světlometů za snížené viditelnosti.
Jasné výhody s okamžitým účinkem
Větší pohodlí a potěšení z jízdy
Model C3 Stop & Start nabízí zřejmé výhody, jež přispívají k větší jízdní jistotě a stabilitě:
• akustický komfort cestujících a respekt k okolí;
• akustický komfort je zachován rovněž při nastartování motoru, které je pro cestující zvukově nepostřehnutelné;
• pohodlí v interiéru díky odstranění vibrací motoru v klidu.
Nabízený komfort není na škodu potěšení z jízdy – přesně naopak. Zvýšené pohodlí spočívá v použité technologii, kterou si zákazník snadno osvojí bez nutnosti změny jízdních návyků.
Snížení spotřeby paliva a emisí CO2
Snížení spotřeby paliva a emisí CO2 jsou dalšími trumfy modelu C3 Stop & Start. Tyto výsledky zcela odpovídají strategie značky Citroën směřující k ochraně životního prostředí.
Opakované spouštění motoru již není synonymem nadměrné spotřeby. Technologie reverzního alternátoru, spojená s elektronickým řízením vstřikování paliva, zajišťuje snížení spotřeby paliva v městském provozu přibližně o 10 procent, neboli 18 g CO2/km. Ve smíšeném provozu se tato úspora blíží 6 procentům.
Použití technologie Stop & Start v kombinaci s motorem 1.4i 16V a převodovkou SensoDrive umožňuje snížit průměrnou spotřebu paliva modelu C3 Stop & Start na 5,7 l/100 km ve smíšeném provozu.
Při velké hustotě provozu může úspora spotřeby dosáhnout až 17 procent.
Jednoduchá a spolehlivá technologie
Jednoduchý princip fungování
Při brzdění motor těsně před úplným zastavením přejde do pohotovostního režimu (při rychlosti pod 6 km/h). Na sdruženém přístroji se rozsvítí zelená kontrolka „eco“. Spojka je rozpojená.
Motor zůstává v pohotovostním stavu po celou dobu sešlápnutí brzdového pedálu.
Při uvolnění brzdového pedálu se motor ihned automaticky rozběhne a zelená kontrolka „eco“ zhasne. Při sešlápnutí plynového pedálu se spojka postupně spíná (převodovka SensoDrive).
Řidič může kdykoliv systém „Stop & Start“ deaktivovat stisknutím spínače „eco off“ umístěného na středovém panelu. Vůz v takovém případě funguje stejně jako klasický model s převodovkou SensoDrive. Opětovným stisknutím tohoto tlačítka lze funkci opět aktivovat.
Pomocí řídicí jednotky systém ověřuje, zda je splněn určitý počet podmínek pro to, aby mohl motor přejít do pohotovostního režimu a setrvat v něm.
Systém Stop & Start nemůže fungovat v následujících případech:
• při příliš nízké teplotě motoru;
• při nízké úrovni nabití akumulátoru;
• při extrémních vnějších teplotních podmínkách (méně než –10 °C, více než +30 °C) při současném použití klimatizace;
• je-li rozdíl mezi požadovanou teplotou a teplotou okolí příliš vysoký;
• při aktivaci funkce odmlžování čelního skla;
• při zařazené zpátečce.
Systém „Stop & Start“ se automaticky aktivuje při každém nastartování vozu.
Spolehlivá architektura
Systém „Stop & Start“ se skládá ze dvou hlavních prvků:
• z reverzního alternátoru o výkonu 2 kW, plnícího současně funkci startéru a alternátoru (dodávka elektrické energie do palubní sítě), který je montován na místo běžného alternátoru.
Výhoda startování přes alternátor spočívá v tichosti provozu a v rychlosti startování (400 ms oproti 800 ms u klasického startéru).
• počítače alternátoru komunikujícího s řídicí jednotkou motoru.
Zařízení doplňuje speciální akumulátor, řemen a napínák řemene.
Citroën C3 1.4i 16V SensoDrive Stop & Start: spojení blahodárných prvků
Model Citroën C3 Stop & Start s motorem 1.4i 16V, jenž byl uveden na trh v prosinci roku 2003, a elektronickou manuální převodovkou SensoDrive spojuje technologické prvky poslední generace. Cílem je maximalizovat potenciál snížení spotřeby pohonných hmot a emisí CO2 vyplývající z použití každého z těchto prvků.
Nový motor 1.4i 16V vytváří nejvyšší výkon 65 kW CEE (90 k DIN) při 5 250 ot/min a maximálním točivým momentem 133 Nm při 3 250 ot/min. Motor je vybaven systém proměnlivého časování ventilů, šestnáctiventilovou hlavu motoru a ovládání ventilů kotoučovými hydraulickými západkami. Nový motor tak umožňuje dosáhnout cílů v oblasti výkonu, optimalizované spotřeby paliva a s předstihem splňuje požadavky emisní normy Euro IV.
Důležitá data v historii modelové řady C3
C3 Březen 2002
C3 1.4 HDi 16V (92 k) Červen 2002
C3 1.6i 16V SensoDrive Červenec 2002
C3 Pluriel Květen 2003
C3 1.4 HDi (70) SensoDrive - 1.4i 16V SensoDrive Prosinec 2003
C3 X-TR Březen 2004
C3 Pluriel 1.4 HDi (70) Duben 2004
Citroën C3 v plné formě
Citroën C3 od svého uvedení na trh v březnu 2002 dosáhl výrazného obchodního úspěchu v segmentu, jehož váha v Evropě činí téměř 35 % trhu.
S více než 700 000 vozy prodanými v celém světě od uvedení na trh – z toho 340 000 v roce 2003 a již 190 000 v prvním pololetí roku 2004 – se tržní podíl firmy Citroën v Evropě v segmentu malých vozů postupně zvýšil z 8 procent v roce 2003 až na 9,2 procenta v prvním pololetí roku 2004.
Modelová řada C3 se stále vyvíjí. V současnosti je obohacena o ekologickou a hospodárnou technologii, jež spojuje vyšší komfort a pohodlí pro všechny cestující s příkladnou šetrností vůči životnímu prostředí .
Technická data modelu Citroën C3 Stop & Start
TECHNICKÉ PARAMETRY |
|
1.4i 16V |
MOTOR
Zdvihový objem
Maximální výkon
Maximální točivý moment |
1 360 cm3
65 kW (90 k) při 5 250 ot/min
133 Nm při 3250 ot/min |
PŘEVODOVKA |
elektronická manuální SensoDrive |
BRZDY
Pneumatiky
Přední brzdy
|
185/60 R 15
kotoučové s vnitřním chlazením 266 x 22
|
MAX. RYCHLOST |
180 |
ZRYCHLENÍ (pouze řidič)
0-100 km/h
400 m s pevným startem
1000 m s pevným startem
30 -> 60 km/h na 3. rychlostním stupni
60 -> 90 km/h na 4. rychlostním stupni
80 -> 120 km/h na 5. rychlostním stupni |
13
18,5
34,4
4
4,5
9,9
|
SPOTŘEBA
Městský cyklus (ECE) (l/100 km)
Mimoměstský cyklus (EUDC) (l/100 km)
Smíšený cyklus (l/100 km)
Emise CO2 (g/km) |
6,9
4,9
5,7
135 |
tisk info
|