Enge úspěšně zvládl poslední přípravu před závodní premiérou v zámořské IRL tisková zpráva
Tomáš Enge absolvoval v pondělí s týmem Patrick Racing poslední test před svou závodní premiérou v Indy Racing League, na oválu v Texasu odjel přes 350 mil. Český jezdec již zná také jméno spottera, kterým nebude nikdo jiný než dvojnásobný vítěz 500 mil Indianapolis Al Unser junior, lepšího si ani nemohl přát.
Enge v pondělí testoval na jeden a půl míle dlouhém oválu v Texasu a v průběhu dne odjel celkem 234 kol. Pro českého jezdce to byla vítaná příležitost získat před premiérovým startem v IRL další zkušenosti, společně s týmem Patrick Racing zkoušel různá nastavení vozu. V Texasu testovaly týmy Chevroletu s šesti vozy, každý tým však měřil jen své časy a proto není možnost srovnání. Tým byl s Engeho výkonem spokojen a nyní se těší na závodní premiéru, ke které dojde 3. října na oválu v kalifornské Fontaně.
Český jezdec již také ví, kdo bude v letošních závodech jeho spotterem, neboli osobou, která stojí na nejvyšším místě u oválu, zpravidla na střeše tribuny, a hlásí jezdcovi pozice jeho soupeřů. Zrcátka vozů totiž umožňují jen omezený výhled a při závodech na oválu se jezdí s minimálními odstupy mezi vozy. Engeho spotterem nebude nikdo jiný, než Al Unser junior, dvojnásobný vítěz legendárního závodu 500 mil Indiapolis a rovněž dvojnásobný šampion CART. Unser junior v průběhu letošní sezony ukončil svou bohatou kariéru.
Ještě před Engeho testy zavítal do České republiky Engeho nový šéf týmu Pat Patrick, který o víkendu navštívil mimo jiné brněnský automotodrom, kde se jel závod DTM. Patrick se po více než třicet let věnuje americkým formulovým sériím a na téma Engeho angažmá řekl: „Tomáš má za sebou hodně zkušeností. Samozřejmě je to jiný typ závodění, než na jaké je zvyklý, ale myslím si, že z řad jezdců F3000 se rekrutovalo už hodně dobrých závodníků.“
Tomáš Enge, otázky a odpovědi
Jak jste spokojen s testovacími jízdami a na co byly zaměřeny?
Byla to pro mě neocenitelná zkušenost, protože každá odjetá míle je před mým závodním debutem velmi důležitá. V průběhu dne jsme zkoušeli reakce vozu na různé změny nastavení, obecně se dá říci, že nejvíce jsou znát pneumatiky, křídla a výška vozu. Ostatní parametry zatím u mě nehrají tak zásadní roli. Také jsem si odjel celý jeden stint, který tady má délku asi 50 kol a díky tomu jsem poznal, jak se s opotřebením pneumatik mění vlastnosti vozu.
Jak jste si vedl ve srovnání se svými soupeři?
Máme informace jen o svých časech, konkurenci jsme neměřili. Ale i kdyby ano, tak srovnávání je při testech ošidné, protože rozdíl v rychlosti na kolo se liší i podle toho, zda jedete sám, nebo v aerodynamickém stínu soupeře. Já jsem takto zrychlil třeba o skoro tři míle, když jsem se mohl vytáhnout ze vzduchové kapsy. Jasné srovnání nabídne až kvalifikace, kdy je na trati vždy jen jeden jezdec.
Narušuje jízda ve vzduchové kapse nějak aerodynamiku vozu?
Na přesnou odpověď ještě nemám dostatek zkušeností. Dnes jsem si mohl vyzkoušet maximálně jízdu za jedním vozem a tam se vlastnosti aerodynamiky nijak neměnily, ale neumím říci, co to udělá, až budu za skupinou vozů. K této situaci dojde až v závodu, protože když jsem se při testech chtěl za někoho zavěsit, tak jezdci většinou zpomalili nebo zajeli do boxů.
Co pro vás znamená, že vašim spotterem bude Al Unser junior, jezdec s obrovskými zkušenostmi?
Je to pro mě pochopitelně obrovské plus. Al má hodně zkušeností, mnoho soupeřů zná ze závodní dráhy a navíc zná situaci i z pohledu jezdce. Spotterovi musíte stoprocentně důvěřovat, jsou to vlastně vaše další oči. Al mi může hlavně hodně pomoci při přípravě na závod, kdy se probírá nastavení vozu, taktika a další věci.
S jakými ambicemi budete nastupovat k prvnímu závodnímu víkendu v IRL?
Těžko říci. Samozřejmě bych chtěl začít dobrým výsledkem, abych se co nejrychleji prosadil. Na druhou stranu je obtížné něco předpovídat, vždyť se podívejte na Tomase Schecktera, který jede u Pantheru a kromě letošního prvního závodu nedojel jediný závod mezi deseti nejlepšími. V závodech dochází často ke kolizím, do kterých se můžete dostat bez vlastní viny, při žluté fázi hraje roli i štěstí, jak se vám to trefí do taktiky...
BPA
|