Závod do vrchu Brno–Sobešice v sobotu opět ožil . FOTO 1.1.2000 00:01 - tisková zpráva
Brno – Více jak 200 jezdců na báječných historických automobilech a motocyklech se v sobotu sjelo do areálu Ústavu sociální péče pro tělesně postiženou mládež Kociánka, tím narušilo pravidelný zdánlivě poklidný denní režim tohoto vysoce specializovaného pracoviště. Konal se tu závod do vrchu Brno–Soběšice, který zde startoval poprvé již v roce 1924 a tím patří mezi nejstarší dosud živé motoristické akce v Evropě.
Fofo z akce zde
Čestný startér Miroslav Čada v 10 hodin mávnutím praporem s logem pořádajícího Veteran Automoto Clubu Brno odstartoval první dva jezdce a tím také letošní ročník. Těmi dvěma jezdci byli motocykloví závodníci Václav Parus a Frankie Mrázek, kteří ve své kariéře dosáhli mnoha významných úspěchů a ani dnes si bez závodního motocyklu nedokážou představit svůj život. Frankie Mrázek dosáhl nejlepšího času dne a zajel tak nový traťový rekord. Osmasedmdesátiletý Václav Parus, který pamatuje doby, kdy československý motocyklový sport ve světě něco znamenal, byl jako vždy usměvavý před startem a za jízdy profesionální.
Další výraznou osobností na startu byl Josef Novák z Neratovic,cheap rc cars který ve svých 87 letech sedlá závodní motocykl Rudge Replica 350 z roku 1931. Ve své kategorii se umístil na třetím místě a k závodům nám řekl: „Motocykl je moje jediná a dlouholetá radost. Do Brna jezdím rád, vždyť jsem na této trati před dvaceti lety několikrát absolutně zvítězil. Dnes se mi jelo velmi dobře, trať byla suchá a rychlá.“
K vítězům opět patřil závodní speciál Bugatti 37 A, který vyhrál s Milošem Bondy za volantem závody na této trati na letech 1928 a 1929. Jeho současný majitel pan Jiří Šilha získal dvě z nejprestižnějších cen. Tak jako tato Bugatti patří do Brna, tak sem patří i dnes málo známé automobily „Z“, z produkce brněnské zbrojovky, které měly vypsanou samostatnou kategorii. Až na výjimky prototypů Omega a Disk zde byly zastoupeny všechny vyráběné typy, což bylo poprvé po dlouhé době.
Nejstarším přihlášeným strojem byl automobil RAF z roku 1909 vyrobený v Liberci. Jeho téměř šestilitrový motor si s tří kilometrovou tratí a výškovým rozdílem téměř sto šedesát metrů hravě poradil. Mezi startujícími automobily bylo možné vidět takové značky, jako jsou Rolls-Royce, Voisin, MG, Buick, Maxwell, Mercedes-Benz, ale i vozy českých předválečných výrobců – Walter, Škoda, Praga, Aero, Tatra.
I startovní pole motocyklů obsáhlo bezpočet zajímavých, dnes už mnohdy neexistujících světových výrobců jako byly Ariel, BSA, Sarolea, Puch, Triumph, NSU, BMW, Velocette, ale i českých ČZ, Jawa, Čechie-Böhmerland, Walter, ESO. Nejstarší motocykly na startu s kuriózní konstrukcí pohonu zadního kola řemenem - anglické stroje Sunbeam (1916) a Douglas (1919) patřily mezi vyhledávané cíle majitelů fotoaparátů a videokamer.
Stejně atraktivní byla i kategorie tříkolek a sidecarů, v níž byly i takové unikáty jako Morgan Aero Super Sport z roku 1929. Nelze pominout ani předválečnou americkou produkci, která byla zastoupena samostatnou vypsanou cenou, v níž startovaly stroje známých značek Indian a Harley Davidson. Velkou pozornost diváků vzbudila kategorie anglických sportovních motocyklů Rudge, z nichž jeden byl i silniční závodní speciál se sidecarem a dva původní tovární ex-závodní.
I přes nepříznivé prognózy meteorologů se počasí vydařilo a tak mohli být spokojeni diváci, startující i rozsáhlý pořadatelský sbor. Příští ročník by se měl konat na stejném místě opět poslední sobotu měsíce září.
tisk info K . Kupka
|