Švédsko: Skončí skandinávská nadvláda? tisková zpráva
Podniku, který je výsadou severských pilotů, na jejichž nadvládu si brousí zuby řada jezdců z jižnějších zeměpisných šířek. Piloty stáje Citroën nevyjímaje. Uspějí v království sobů? Švédská rallye je doménou severských jezdců. Dlouho vyhrávali pouze piloti ze Švédska, počínaje rokem 1981 se prosazují také Finové, jmenovitě legendární Hannu Mikkola (Audi Quattro), který ukončil domácí nadvládu. Rekord se sedmi prvenstvími drží Švéd Stig Blomqvist
Citroën v sobím království
PAŘÍŽ, 2.2.2004 - Druhý krok na šestnáctidílné cestě mistrovstvím světa v rallye má na programu stáj Citroën Sport, jmenovitě ve Švédsku na 53. ročníku Švédské rallye v Karlstadu. Podniku, který je výsadou severských pilotů, na jejichž nadvládu si brousí zuby řada jezdců z jižnějších zeměpisných šířek. Piloty stáje Citroën nevyjímaje. Uspějí v království sobů?
Švédská rallye je doménou severských jezdců. Dlouho vyhrávali pouze piloti ze Švédska, počínaje rokem 1981 se prosazují také Finové, jmenovitě legendární Hannu Mikkola (Audi Quattro), který ukončil domácí nadvládu. Rekord se sedmi prvenstvími drží Švéd Stig Blomqvist. Osvědčená dvojice posádek ve složení Sébastien Loeb – Daniel Elena a Carlos Sainz – Marc Marti bude startovat na vozech Xsara WRC, jejichž přípravě věnoval tým z Versaille-Satory mnoho času a úsilí. Ne náhodou, vždyť Švédská rallye se jede v atypických podmínkách, které nemají v průběhu seriálu mistrovství světa WRC obdoby.
Typicky zimní podmínky a kulisa jsou ojedinělé, pouze jednou jedinkrát byla soutěž zrušena pro oblevu a velké teplo – stalo se tak v roce 1990. Povrchy bývají ve Švédsku poplatné aktuálním podmínkám, od čerstvého sněhu, až po rozbředlou břečku. Nejčastější ovšem bývá led, který je podle názoru většiny expertů „stejný“ pro všechny.
Citroën, týmový mistr světa z loňského roku a držitel Poháru konstruktérů, začal také současný ročník WRC výtečně. Sébastien Loeb vyhrál zahajovací Rallye Monte Carlo a odborníci nešetří superlativy na jeho adresu. Zejména mu předhazují výzvu k možnému premiérovému vítězství na jiném povrchu, než je jeho oblíbený asfalt. Vyhraje tedy mladý a dravý francouzský pilot poprvé na jiném povrchu? On sám by samozřejmě tohle prokletí rád protrhl a tvrdí, že šance tu je.
„Xsara mi umožňuje jezdit velice odvážně, útočit od první zkoušky prvního dne až do té poslední. Když srovnám přípravu auta nyní a před rokem, pak je to diametrálně něco jiného. Vytvořili jsme speciální „švédskou xsaru“. Vyhrát Švédskou rallye chci pořád, vždyť tu ještě nikdy nevyhrál žádný neskandinávský jezdec. To je velká motivace.“
Carlos Sainz je korunním princem Švédské rallye, vždyť už nastřádal čtyři druhá místa. „Všichni čekáme na ten historický okamžik, kdo z „Jižanů“ vyhraje v království sněhu a ledu. Samozřejmě bych byl nejraději, kdybych to byl já. Auto na to mám.“
Stájový šéf Citroënu Guy Fréquelin by byl spokojen i s jedním vozem na stupních vítězů a druhým do 5. místa konečné klasifikace. „Vítězství v Rallye Monte Carlo, resp. loňské a letošní, to je obrovský úspěch. Vyhráli jsme soutěž, která nemá v celoročním seriálu co do plánování podmínek na trati obdoby. Rallye Monte Carlo je mýtickou soutěží a jako takovou je třeba ji vyhrát. Nám se to povedlo dvakrát za sebou. Ve Švédsku nás čekají drsné tratě a soutěž naprosto atypická proti všem ostatním.
Sébastien Loeb a jeho výkon je dosti poplatný počasí. Carlos Sainz je zvyklý útočit v každé zkoušce. Přál bych si proto slunečné počasí a teploty hluboko pod bodem mrazu. A trať jako zrcadlo. Nemůžeme vsadit vše na jednu kartu. Obrovský kus práce jsme odvedli v přípravě.“
Švédská rallye v kostce
Jezdí se od roku 1950 jako typicky zimní podnik. Od roku 1967 je centrem soutěže Karlstad, universitní městečko ve středu Švédska severně od jezera Vänern, konkrétně město Hagfors, situované 100 km severně od Karlstadu. Asistenční park je na místním letišti.
53. ročník soutěže je dlouhý 1981,68 km, z nichž je 394,80 km měřených, rozložených do 19 rychlostních zkoušek.
Prohlídky tratí probíhají ve středu a ve čtvrtek (3. a 4. února), "shakedown" proběhne 5 km jižně od Hagforsu ve čtvrtek 5. dubna od 8 do 12 hod. Čtyřkilometrová trať je obdobná jako v roce 2003. Ve stejný den se uskuteční také technická přejímka, oficiální tisková konference a večer od 19 hod. startovní ceremoniál.
První etapa měří 702,75 km, z toho je 145,80 km měřených – startuje se v pátek 6. února od 6.30 hod. Zahrnuje 5 RZ. Cíl je plánován na 19.30 hod. Druhá, sobotní etapa (7.2.) měří 683,14 km a Karlstad opouštějí posádky už v 5.30 hod. Na programu mají 152,40 km v osmi měřených zkouškách. Poslední vůz by měl být v cíli etapy kolem 19.30 hod.
Třetí, nedělní etapa (8.2.) startuje opět v 5.30 hod. Dlouhá bude 595,79 km a šest rychlostních zkoušek čítá 96,6 km. Do Karlstadu se vozy vrátí kolem 15.40 hod.
Bilance jezdců stáje Citroën Sébastien Loeb startuje počtvrté. 2001 (Saxo Challenge/vypadl), 2002 (Xsara WRC, 17.), 2003 (Xsara WRC, 7.).
Carlos Sainz startuje podeváté, šestkrát dojel na stupně vítězů. 1995 (vypadl), 1996 (2.), 1997 (2.), 1998 (2.), 1999 (2.), 2000 (vypadl), 2001 (3.), 2002 (3.), 2003 (Xsara WRC, 9.).
Citroën je součástí francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën.
Ing. Martina Bedrnová
|