www.car.cz
 

Sardinie bude nová pro každého. Ford chce držet pozice
     tisková zpráva


Italská rally (1. – 3. 10. 2004)
 
Na začátku příštího měsíce zavítá tým BP-Ford WRT na rušný ostrov ležící ve Středozemním moři. Podnikem na Sardinii vstoupí mistrovství světa v automobilových soutěžích do poslední čtvrtiny. Sardinie a Korsika budou 13. a 14. soutěží šampionátu. V průběhu Italské rallye (30. září – 3. října) nebudou mít inženýři ani jezdci čas odpočívat, protože zdejší podnik je třetí novou soutěží v letošním roce.

Obě tovární posádky, Markko Märtin, Michael Park a Francois Duval, Stéphane Prévot, dokončily předchozí Britskou rallye v první pětce a to znamenalo, že Focusy RS WRC týmu Ford bodovaly již po čtyřicáté v řadě za sebou. Týmové posádky se budou v Itálii snažit rekord ještě vylepšit a také si upevnit druhou pozici v šampionátu značek.

Italská rallye změnila nejen místo konání, ale také povrch. Kluzký asfalt horských cest v okolí San Rema znali účastníci mistrovství světa již od roku 1973. Světový šampionát se ale vydal cestou snižování počtu asfaltových soutěží, a proto se Italská rallye bude konat na šotolinových tratích ostrova Sardinie.

Místní soutěž bude nová úplně pro každého. Start a cíl je v Porto Cervo, jednom z nejexkluzivnějších evropských přímořských středisek. Italská rallye se jede ve stejném regionu, kde se jezdila Rallye Costa Smeralda, bývalý podnik mistrovství Evropy. Rychlostní zkoušky jsou ale úplně jiné a z 384,23 ostrých kilometrů soutěže se v minulosti jelo pouhých dvanáct.

Rychlostní zkoušky jsou rychlé, úzké, technicky náročné a povrch tratí je celkem rozmanitý. Mnoho z nich se jede na pozemcích patřících soukromým osobám. Některé jsou pokryty jemnou vrstvou písku a připomínají rychlostní zkoušky Argentinské rallye. Tratě jsou lemovány keři a další vegetací. Očekává se, že po prvních průjezdech budou na trati vyjeté koleje. Většina rychlostních zkoušek se jede na hladké šotolině, která leží na tvrdém podkladu, pouze malá část soutěže vede po drsné a kamenité šotolině.

Märtin je v průběžném pořadí šampionátu na třetí pozici a na trať bude jako obvykle vyrážet s Focusem RS v barvách Castrolu. Markko připouští, že nová soutěž může být obtížná. “Opravdu nevím, co mohu od Sardinie očekávat, protože jsem tam ještě nikdy nebyl,“ řekl. “Rychlostní zkoušky budou nové pro každého a to znamená, že nikdo nebude mít výhodu větších zkušeností. V těchto podmínkách bude nejdůležitější tvrdá práce během tréninkových jízd. K dispozici máme pouhé dva průjezdy, a proto bude velice důležité napsat rozpis tak, aby byl co nejpřesnější. Dvě soutěže zpátky jsem měl v Japonsku velké problémy s rozpisem. Asijská soutěž byla také nová a já jsem první dvě etapy s naším rozpisem doslova bojoval. Nechci, aby se to znovu opakovalo.“

Je jasné, že když jedete poprvé na neznámých tratích, je to vždy obtížné. Během seznamovacích jízd je omezena rychlost, a tak pouze při ostré jízdě může pilot odhalit všechna zrádná místa. Nové soutěže jsou pro jezdce vždy zajímavé a co jsem slyšel, jsou tratě velice rozmanité. Bude to dobrá soutěž,“ dodal osmadvacetiletý Estonec.

Duval s Prévotem jsou v tabulce jezdců na šestém místě. Další nová soutěž, to je pro třiadvacetiletého belgického pilota dobrá zpráva. “Oproti mým rivalům mám na některých soutěžích s vozem WRC malé zkušenosti,“ vysvětluje Francois. “Moji soupeři rychlostní zkoušky znají a mají perfektní rozpis, kdežto já ho musím neustále vylepšovat. Na Sardinii to bude jiné. Všichni pojedou na tento ostrov ve stejné pozici jako já. Když se pořádně připravíme, pak můžeme být vyrovnanými soupeři pro kohokoliv.“

“Mám rád nové soutěže. Pro mě je ze všeho nejdůležitější dojet do cíle rallye. Jedinou cestou, jak poznat novou soutěž, je odjet všechny rychlostní zkoušky. Pokud bych odstoupil již na začátku soutěže, znamenalo by to, že příští rok bych musel rychlostní zkoušky znovu poznávat, zatímco ostatní piloti by přede mnou měli náskok ročních zkušeností. Proto bude důležité najít ideální tempo a rytmus. Pojedu také bez zbytečného riskování,“ dodal Duval.

Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson minulý rok Rallye Costa Smeralda navštívil. Chtěl získat poznatky o celé oblasti, kde se soutěž koná. “Tato soutěž může být více rozmanitá, než kterákoliv jiná v mistrovství světa,“ řekl. “Charakter rychlostních zkoušek se hodně mění a jede se i na mnoha druzích povrchů. Náš inženýr Georgie Black si tratě projížděl, aby měl dostatek informací, které mu pomohou při výběru pneumatik. Z jeho pozorování vyplynulo, že některé úseky jsou drsné jako v Keni, některé jsou hladké jako Finské a vysoké procento je písčitých. Myslím, že se dočkáme velmi zajímavé soutěže.“

Soutěž je situována do provincie Gallura, ležící na severovýchodě Sardinie. Tři etapy se rozprostírají napříč celým regionem. Čtvrteční start a nedělní cíl soutěže jsou v resortu Porto Cervo. Ze stejného místa budou posádky vyrážet i do jednotlivých etap. Servisní areál je v přístavu Olbia.

Úvodní etapa má 158,56 ostrých kilometrů, je nejdelší v soutěži a zavede účastníky na jih, na svahy Monte Tepilora. Druhý den je situován na západ, do hor Monte Lerno. Součástí druhé etapy jsou dva průjezdy 34,21 km dlouhé zkoušky Tandalo, která je nejdelší vložkou rally. Druhá etapa má na programu i krátkou erzetu, která bude živě vysílána v TV. Poslední etapa se jede na tratích v Monte Limbara, padesát km od Olbie. Rychlostní zkoušky zahrnují více než třicet procent z celkových 1228,92 km soutěže. Italská rallye je tak jedním z nejkompaktnějších podniků šampionátu.
 
 
Martin Linhart,

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose