www.car.cz
 

O zasněžené Švédské rallye a pneumatikách na led
     tisková zpráva


Aimé Chatard (Michelin) - rozhovor Na zasněžených a ledových tratích Švédské rallye se 307 WRC promění ve velkou luční kobylku stojící na téměř motocyklových kolech. Vedoucí oddělení Rallye společnosti Michelin, Aimé Chatard, nám vysvětlí důvody této bizarní přeměny.

Jak je možné, že současné silné WRC vozy mohou jet na tak úzkých pneumatikách? "Dá se říci, že na ledu slouží vzorek běhounu pouze pro držení hřebů, které mají za úkol zajištění přilnavosti a přenos síly vozu na povrch tratě. Aby se toho dosáhlo, potřebujeme na styčné ploše co největší tlak. Úzké pneumatiky umožňují hřebům co nejlépe proniknout až na ledový podklad. Malá styčná plocha také zajišťuje lepší čištění drážek vzorku. Na těchto úzkých pneumatikách skutečně vypadají WRC vozy až komicky, ale právě ony jim dodávají jejich sílu."

foto : Petr Fitz - www.pf-rallyfoto.czTento dojem ještě umocňuje fakt, že výška boku pneumatiky se zdá být větší než obvykle. "Je to dáno rozměrem, ale optický klam dělá boky vyšší, než skutečně jsou. Předpisy stanoví maximální vnější průměr pneumatiky. Ten musí být stejný v případě 18" asfaltové pneumatiky i 15" šotolinové. 16" ráfky používané na švédský led a sníh mají opravdu za důsledek relativně vysokou bočnici, což je určitá výhoda. Ráfky také umožňují použití větších brzdových kotoučů, které se tu mohou hodit. Brzdná síla, trakce a přilnavost je u pneumatik se hřeby mnohem vyšší, než u jejich ekvivalentu pro šotolinu. Pravidla povolují 380 hřebů na každé pneumatice, což v praxi znamená asi jeden hřeb na každý centimetr čtvereční. Ne všechny ale přijdou s podkladem tak často do kontaktu. Když například jede auto nejvyšší rychlostí, pouze čtyři hřeby v každém okamžiku dělají naplno svou práci."

Čím se dá vysvětli ta extrémní přilnavost? "Způsob jakým hřeby pracují je stejný, jako u horolezeckého cepínu. Zakousnou se do velmi malého povrchu, ale působí v něm jako kotva. Za ideálních podmínek by nemělo docházet k žádným smykům. Za teplot pod -20°C je led tvrdý jako beton a na jeho proražení je potřeba velmi silných hřebů, pokud nechcete riskovat, že se z něj uvolní příliš rychle. Na druhou stranu, čím více se teploty blíží k nule, tím je led křehčí a výsledkem mohou být smyky a začátek prokluzování kol. Abychom dostáli všemu, co je ve hře, používáme pro hřeby různé složení různě legovaných kovů. Tvar samotných hřebů může být také různý a konečná úprava se provádí ručně."

Pokud jsou hřeby tak důležité, znamená to, že samotná pneumatika slouží pouze jako doplněk? "Myšlenka, že běhoun slouží pouze pro upevnění hřebů, byla jenom pro zjednodušení představy. Předpisy určují maximální počet hřebů, jejich hmotnost, délku i průměr. Účinnost lepidla, které pro jejich upevnění používáme, je ale extrémně důležitá a je to proces, který vyžaduje přizpůsobit komplexní výrobní technologii celé pneumatiky."

tisk info
 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose