Sainz si pochvaluje úzké cestičky na Sardinii Pavel Jelínek
Supermag Rally Italia Sardinia: WRC do poslední čtvrtiny
Jede Loeb pro poklad z ostrova?
PAŘÍŽ, 29.9.2004 - Mistrovství světa v automobilových soutěžích (WRC) vstupuje do své závěrečné čtvrtiny. A stáj Citroën Sport na čele obou klasifikací – Poháru konstruktérů i jednotlivců v osobě Sébastiena Loeba. Ten vyrazí na trať páté ze sedmi rallye, které seriál mistrovství světa nabízí na ostrovech. Po Novém Zélandu, Kypru, Japonsku a Velké Británii se nejlepší piloti a jejich stáje přestěhovali premiérově na Sardinii.
San Remo minulostí
S tímto ostrovem je totiž od letoška spojena italská mistrovská soutěž, která se v předcházejícím třicetiletí odehrávala v San Remu. Tam také byla prototypem asfaltové rallye. I to se ale nyní mění, neboť na Sardinii budou převládat šotolinové a další nezpevněné povrchy v okolí Costa Smeralda.
Pro stáj Citroën a Sébastiena Loeba je Sardinie velice důležitým podnikem. Jde o udržení vedoucích pozic jak v týmové soutěži značek (Poháru konstruktérů), tak mezi jednotlivci. Loeb disponuje 28 body náskoku na 40 možných, které se do konce seriálu rozdají. Sébastien Loeb by tedy neměl titul ztratit, neboť matematika je jasná. Druhý muž pořadí, úřadující mistr světa Solberg by na cestě k obhajobě titulu může získat maximálně 104 bodů. Tudíž Loeb by měl teoreticky kontrovat 105 body, zatím disponuje 92 body. Potřebuje tak získat 13 bodů ze 4 závěrečných rallye. Je tak, stejně jako Stevensonův mladý románový hrdina, krůček od objevení ostrovního pokladu.
Loeb: „Kéž by pršelo“
Jak je na tento úkol připraven právě Loeb? „Před naším testováním jsem na Sardinii nikdy nebyl. Všude je cítit typická atmosféra Středomoří. Podklad tratí je dost tvrdý, tratě úzké a na krajnicích bylo hodně kamenů.Na mnoha místech musíte tvrdě brzdit a pak bude jednoduché udělat chybu.“
Loeb na trať vyráží opět jako první, což bývá velkou nevýhodou. „Pokud by pršelo, bylo by to lepší. V tomto ročním období ale na Sardinii asi pršet nebude. Role zametače trati mě může během zhruba osmdesáti kilometrů prvního kola úvodní etapy stát mnoho času. Stejné to může být ale i při druhých průjezdech. První startovní pozice bude velkou nevýhodou, která mě může stát hodně sekund. V odhadech šancí na vítězství jsem proto opatrný. Na Sardinii se budu držet mé obvyklé taktiky. Od startu pojedu naplno a co nejlépe, ale zároveň bezpečně. Po prvním kole rychlostních zkoušek situaci vyhodnotím. Pokud uvidím, že je moudré jet pro co nejvíc bodů, pak nebudu váhat. Myslím, že na tomto typu tratí bude výborný Carlos. Jedná se o novou soutěž, proto bude důležité vyhodnotit stav tratí, co nejrychleji se přizpůsobit a vyvarovat se chyb. Tohle on ovládá dokonale.“
Sainz: „Úzké cesty, to je moje“
Čtvrtý muž celkového pořadí a jezdec, který v předcházejících soutěžích těsně, ale marně atakoval stupně vítězů, Carlos Sainz, myslí vysoko i tentokrát. „Tratě jsou úzké, technické a jsou podobné portugalským a argentinským. Pokud první vozy vyčistí trať tak rychle, jako na Novém Zélandu nebo v Řecku, pak by to pro mě jako startovní číslo čtyři byla výhoda. Pokud to ale bude trvat déle, jako například v Portugalsku nebo Argentině, nemusí to nic znamenat.“ A jak se Sainz dívá na dnes už bývalé San Remo? „Bohužel ztratilo ze své jedinečnosti poté, co byly ze soutěže vypuštěny šotolinové vložky v oblasti Tuscany. Tím, že se soutěž stala čistě asfaltovou, ztratilo San Remo hodně ze svého charakteru. K San Remu cítím velký respekt, ale nyní je to již historie a Italská rallye se jede na Sardinii. Doufejme, že organizace soutěže bude ještě lepší než bývalého San Rema. A že mě tipují za favorita? Nejsem jediný rychlý jezdec, který umí na úzkých cestách! Je ale pravda, že úzké tratě patří k mým oblíbeným. Je jasné, že pojedu jak nejlépe umím.“
Na startu jsou také dva vozy Citroën Saxo Super 1600. Jeden „veze“ posádku Guerlain Chicherit a Matthieu Baumel v mistrovství světa juniorů (JWRC). Druhý vůz je připraven pro Citroën Maďarsko, v jehož barvách pojedou Róbert Bútor -Vilmos Tóth, mistři své země v tomto roce.
Rallye v kostce
Trať Supermag Rally Italia Sardinia 2004 je dlouhá 1228,92 km, z toho je 384,23 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na sedmi trasách. Slavnostní start je ve čtvrtek 30. září ve 20.00 na východním molu přístavu Porto Cervo, kde se odehraje rovněž start 2. a 3. etapy, cíl 1. a 2. etapy a závěrečný finálový ceremoniál. Asistenční park je situován v nákladním přístavu Olbia, který leží asi 30 kilometrů jižně od Porto Cervo. « Shakedown » je na programu ve čtvrtek 30. září mezi 9. a 12. hodinou. Jede se v Monte Pinu a měří 2,63 km. Situován je 16 km západně od asistenční zóny Olbia. 1. etapa, pátek 1. října: délka 402,46 km, z toho 158,56 km měřených v 6 rychlostních testech. Start je v parku Olbia v 8.30 hod. a jedou se rychlostní zkoušky – « Tantariles 1 », « Loelle 1 », « Tepilora 1 » - Asistence A (12.39 hod. /20 min.) - « Tantariles 2 », « Loelle 2 », « Tepilora 2 » - Asistence B (17.48 hod./45 min) – Příjezd do Porto Cervo v 19.15 hod. 2. etapa, sobota 2. října: délka 521,92 km, z toho 147,99 km měřených v 7 RZ. Start z Porto Cervo v 6.30 hod. Na programu jsou rychlostní zkoušky – Asistence C (7.13 hod./10 min.) - « Sas Molas 1 », « Le Sughere 1 », « Tandalo 1 » - Asistence D (12.21 hod./20 min.) - « Lovia Avra », « Sas Molas 2 », « Le Sughere 2 », « Tandalo 2 » - Asistence E (18.33 hod./45 min.) – Příjezd do Porto Cervo ve 20 hod. 3. etapa, neděle 3. října: délka 304,54 km, z toho je 77,68 km měřených v 6 RZ. Start v Porto Cervo je v 7.00 hod. – Asistence F (7.43 hod./10 min.) - « Limbara 1 », « Terramala 1 », « Monti di Deu 1 », « Limbara 2 », « Terramala 2 », « Monti di Deu 2 » - Asistence G (14.13 hod./20 min.) – Cíl rallye je plánován na 16.00 hod., slavnostní ceremoniál v Porto Cervo v 16.45 hod.
Citroën je součástí francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën.
Ing. Martina Bedrnová
|