Sardínie : Märtin a Duval s focusy odstartovali s kuráží tisková zpráva
Italská rally (1. – 3. 10. 2004)
Obě posádky týmu BP-Ford WRT, Markko Märtin, Michael Park a Francois Duval se Stéphanem Prévotem, dokončily obtížný úvodní den Rally Italia Sardinia na celkem solidních pozicích průběžné klasifikace. Märtin s Parkem dovezli jejich Ford Focus RS WRC do cíle nejdelšího dne třídenní šotolinové soutěže na páté pozici. Belgická posádka, jedoucí se stejným vozem, přenocuje na místě sedmém.
Třináctý podnik šestnáctidílného mistrovství světa v automobilových soutěžích je třetí novou soutěží letošní sezóny. Těmi předchozími byly Mexická a Japonská rally. Mnoho let se Italská rally jezdila na asfaltových tratích v horách poblíž San Rema. To ale již neplatí. Na Sardinii, jednom ze sluncem zalitých ostrovů Středozemního moře, kde dnes teploty dosahovaly až 31°C, jsou podmínky úplně jiné.
Úzké a zatáčkovité cesty jižně od základny soutěže v Olbii poskytly ostrý kontrast k luxusnímu resortu Porto Cervo, které hostilo včerejší slavnostní ceremoniál. Na posádky dnes čekalo šest rychlostních zkoušek, což znamenalo 158,56 ostrých kilometrů. Povrch tratí byl velice rozmanitý. Od měkkého a písčitého až po drsný a kamenitý. Jediné, co se neměnilo, byly úzké cesty lemované po okrajích velkými kameny. V takových podmínkách znamenala každá chyba tvrdý trest. Do soutěže odstartovalo 67 posádek a 17 z nich cíl první etapy nespatřilo.
Märtin dokončil za volantem Focusu RS v barvách Castrolu první kolo tří rychlostních zkoušek na třetí pozici, když jeho jediným problémem bylo zhasnutí motoru v průběhu druhé rychlostní zkoušky. Tento malý incident ho stál deset vteřin. Ve druhém kole se osmadvacetiletý Estonec potýkal se zhoršenou viditelností a nepodařilo se mu tak provizorní umístění na stupních vítězů udržet. Klesl na pátou pozici, ale je pouhých 7,4 vteřiny za Carlosem Sainzem.
“Měl jsem v očích hodně písku a proto jsem pořádně neviděl,“ řekl Markko. “Pokaždé když jsme najeli do vyjetých kolejí, měli jsme písek až na kapotě vozu. Ten se pak díky ventilátorům dostal dovnitř a rázem jsem měl oči plné prachu.“
Na Markkovi bylo poznat, že nemá pomalé soutěže v lásce. “Rychlostní zkoušky jsou technické a pro pilota není jízda příliš zábavná. Třetí a šestá vložka byla tak zatáčkovitá, že oproti ní jsou kyperské tratě jako dálnice. S mým umístěním nejsem spokojen. Měli jsme sice problém s viditelností, ale jinak nevím, kde jsme ztratili tolik času. Pro zítřek uděláme na autě nějaké změny,“ dodal Märtin.
Týmoví kolegové Duval a Prévot dokončili s Focusem RS ranní vložky na šesté pozici. Deset kilometrů po startu úvodní zkoušky zničil třiadvacetiletý pilot pravé přední kolo a zbytek ranních vložek absolvoval opatrněji, s cílem vyhnout se vážnějšímu poškození vozu. Rezervní pneumatika byla totiž levá a Francois tak musel ve zbývajících dvou zkouškách bojovat i s nepředvídatelným chováním vozu. Belgičan zvolil tvrdé pneumatiky, které si nechal napůl prořezat. Šotolina ale byla hodně sypká a tak se zdálo, že lepší volbou by byly plně prořezané pneumatiky.
Během odpoledních vložek klesl Duval o jedno místo níže, ale stále je pouhých 10,7 sekundy za šestým Harrim Rovanperäm. “Odpoledne byly naše pneumatiky příliš měkké,“ řekl Francois. “Byla to špatná volba a hned po první rychlostní zkoušce druhého kola jsem věděl, že se budeme až do konce etapy trápit. Ani naše zavěšení nebylo ideální, ale před soutěží jsme zde netestovali a museli jsme si některé věci vyzkoušet. Zítra se pokusíme zvolit správné pneumatiky a když se nám podaří změnit k lepšímu i nastavení, budeme moci mnohem více útočit.
Tratě rychlostních zkoušek jsou obtížné a místní soutěž není rozhodně lehká. Není zde vůbec žádný prostor pro manévrování. Pokud sjedete jen o kousek mimo ideální stopu, nejspíše trefíte kámen ležící na okraji cesty, což bude s největší pravděpodobností znamenat ulomené kolo,“ dodal Duval.
Šéf týmu BP-Ford, Malcolm Wilson, připustil, že je zklamán výkonem týmu hlavně v odpoledních vložkách. “Ráno jsme měli výborný start, ale jsem v rozpacích z toho, co se stalo ve druhém kole rychlostních zkoušek,“ řekl. “Tratě zítřejších vložek jsou rychlejší a hladší. Uděláme nějaké změny v nastavení tlumičů Markkova vozu, to by nám mohlo pomoci.“
Rychlostní zkoušky druhé etapy jsou situovány dále na západ, ke svahům Monte Lerno. Posádky odjíždějí z Porto Cervo v 6,30 hod. Čekají na ně dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. Ty zahrnují i dva průjezdy nejdelší zkouškou soutěže, 34,21 km dlouhou Tandalo. Mezi oběma koly se pojede i krátká rychlostní zkouška, kterou bude živě přenášet televize. Délka sedmi rychlostních zkoušek zítřejší etapy je 147,99 km a posádky se vrátí do Porto Cervo ve 20,00 hod.
Martin Linhart,
Tisková zpráva po 1. etapě
|