Sardínie sobota: Märtin v boji o umístění na stupních vítězů tisková zpráva
Italská rally (1. – 3. 10. 2004)
Posádka týmu BP-Ford WRT, Markko Märtin a Michael Park, svede poslední den Italské rally lítý boj o stupně vítězů. Soupeřem jim bude jejich bývalý týmový kolega Carlos Sainz. Do zítřejší závěrečné etapy odstartují s Fordem Focus RS WRC ze čtvrté pozice, ovšem pouhých 2,9 vteřiny za Španělem. Dnes se mezi oběma piloty odehrávala tuhá bitva. Souboj okořenily i obtížné šotolinové vložky Středomořského ostrova.
Týmoví kolegové, Francois Duval a Stéphane Prévot, se vyšplhali se svým Focusem RS na šestou pozici i přesto, že v jednom z úseků narazili do zdi a výrazně poškodili zadní část vozu. Odolnost Focusu jim ale umožnila absolvovat téměř třicet ostrých kilometrů a dalších pětapadesát při přejezdu do servisu v Olbii. Tam pak mechanici dali vůz opět do stoprocentního stavu.
Na piloty dnes čekalo sedm rychlostních zkoušek, což znamenalo 147,99 měřených kilometrů. Zkoušky byly rozděleny do dvou identických kol, situovaných na svahy Monte Lerno. Mezi oběma koly se pak jela v blízkosti Olbie krátká vložka, kterou snímaly televizní kamery. Šotolinové tratě dnes byly mnohem hladší než včerejší, byly ale stále stejně úzké a zatáčkovité. Na okrajích cest číhalo znovu mnoho kamenů - past připravená na nepozorné piloty.
Celý den provázelo nádherné slunečné počasí, které přilákalo do místních lesů velké množství diváků. Pro piloty to ale ideální počasí nebylo. Teplota vzduchu se odpoledne vyšplhala až na 30°C a v kokpitu museli čelit obrovskému vedru.
Märtin a Park vyrazili se svým Focusem RS v barvách Castrolu do druhé etapy z páté pozice. Na třetí ranní vložce se pak posunuli na čtvrtou příčku i přesto, že měli na úvodním testu etapy Sas Molas (28,62 km) defekt levého předního kola a poškodili i levé zadní. Rezervu měli pouze jednu a tak vyměnili jen zadní a přední kolo muselo vydržet zbývající dva úseky. Systém Michelin ATS ale fungoval dobře a udržel pneumatiku nahuštěnou po celých 43 km rychlé jízdy. “Nebylo jednoduché jet s defektem, ale systém ATS fungoval výborně,“ řekl Märtin. “Na osmé vložce jsem narazil podběhem pravého zadního blatníku do malého stromku. Najel jsem prostě příliš rychle do zatáčky, ale poškození vozu nám nedělalo žádné problémy. Na další erzetě mi pak v jedné ze zatáček zhasl motor a díky tomu jsem vypadl z rytmu.“ Po ranní sérii rychlostních zkoušek ztrácel osmadvacetiletý Estonec na Sainze 11,6 vteřiny. Odpoledne byl ale vždy rychlejší a Španělův náskok dokázal snížit. Další důležitou věcí je, že Markko pravděpodobně zjistil důvod, proč nebyl schopen držet tempo se dvěma vedoucími piloty. “Během rychlostní zkoušky se nám totiž mění chování tlumičů,“ řekl. “Prvních deset až dvanáct kilometrů je vše v pořádku, ale pak se začínají přehřívat a jejich chování se mění, což ovlivňuje ovladatelnost vozu. Je úleva vědět, co bylo příčinou problémů a pokud se mi ráno podaří dostat do dobré pohody, mohu Carlose dostihnout,“ přidal Markko. Duval s Prévotem přenocovali na sedmé pozici a po druhém ranním úseku poskočili na šestou příčku. Pak se ale stali obětí 34,21 km dlouhé zkoušky Tandalo, nejdelší v celé soutěži. V levé zatáčce byli příliš širocí a poškodili pravé zadní kolo jejich Focusu RS. Zbytek zkoušky se proměnil v boj, posádka ztratila pět a půl minuty, ale zůstala na šesté pozici. “Pět kilometrů po startu erzety jsem začal pozdě brzdit a trefil jsem zeď,“ řekl Duval. “Po nárazu jsme měli ohnuté pravé zadní kolo a zbytek zkoušky jsme museli jet velmi opatrně. Ani jsem nezastavoval, abych si prohlédl rozsah škod, pouze jsem umožnil Markkovi předjetí. Pak nás ještě čekal celkem dlouhý přejezd do servisu a byl jsem šťastný, že jsme tam dojeli. Nemyslím, že bych byl posledním, kdo tu poškodí vůz. Proto věřím, že se ještě můžeme dostat i na stupně vítězů!“ Tým BP-Ford vyměnil v servisu celé zavěšení, tlumič, rameno, poloosu i brzdový kotouč. Auto bylo kompletně opraveno a Belgičané mohli začít ukrajovat z náskoku pátého Andrea Navarry. Před poslední etapou má Ital náskok 51,9 vteřiny. Také Duval hlásil problémy s tlumiči. “Když se tlumiče ohřály, zavěšení se stávalo tvrdším a ovladatelnost auta se zhoršila. Auto bylo neklidné a nemohl jsem jet tak rychle, jak bych chtěl. Piloti kteří startovali přede mnou volili každý jinou stopu a pro mě to bylo jako kdybych startoval první. Musel jsem si vytvářet vlastní stopu a to nebylo dobré. Zítřejší erzety nejsou lehké. Připomínají mi Kypr a nemyslím, že se mi pojede dobře,“ dodal Francois. Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson říká, že oba Focusy RS dnes fungovaly bezchybně. “Byl jsem ohromen odolností vozu. Francois ho při výletu mimo trať hodně poškodil, ale to, že s ním dokázal dojet zpátky do servisu ukazuje, jak silný Focus je,“ řekl Wilson.
Poslední etapa povede po svazích Monte Limbara, západně od Olbie. Posádky opustí Porto Cervo v 7,00 hod. Piloti absolvují dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. Čeká je 77,68 km. Důležitou roli bude hrát spolehlivost vozů. Po ranním desetiminutovém servisu už nebudou mít posádky žádný čas na vozech pracovat s výjimkou dotankování paliva a výměny pneumatik. První vůz je na cílové rampě očekáván v 16,45 hod.
tisk info
Martin Linhart,
|