Startuje dubajská Desert Challenge, jedna z posledních generálek na Dakar. Pavel Jelínek
Arabská Desert Challenge, která startuje ve Spojených arabských emirátech v pondělí 11. října, byla vždy jakýmsi poodhalením roušky tajemství, co jednotlivé tovární týmy chystají na Dakar. protože se konala až v listopadu, novinky se dařilo testovat právě zde. Mnohé týmy však měly problém svou techniku včas před Dakarem upravit, a tak se termín posunul už do října.
Soutěže se mezi motocyklisty z továrního týmu KTM zúčastní především Cyril Despres a Marc Coma. Po tragické smrti Richarda Saincta celý tým odstoupil z Rallye Faraónů a v Dubaji se představí v této miniaturizované sestavě. Ostatně egyptský podnik byl pro tým větší prioritou i původně...
V kategorii automobilů se mírně stáhla i účast Mitsubishi. Souvisí to nejen s ekonomickými potížemi, ale i celkovou restrukturalizací nejen sportovních aktivit tohoto výrobce. Se speciály Pajero Evolution se představí Stephane Peterhansel a Hiroši Masuoka, Andrea Mayer má k dispozici Pajero diesel po další z německých amazonek Ellen Lohr. U Mitsubishi došlo k překvapivému odochodu manažera týmu Svena Quandta, který tým dovedl k největším úspěchům v jeho historii, nicméně jeho působení příliš nevonělo novému japonskému vedení motorsportovních aktivit, ačkoli bylo veleúspěšné a kontrastovalo s chudobou posledních let u továrního týmu v klasických rally. V souvislosti s Mitsubishi se pro Dakar spekuluje o novém příchodu Luca Alphanda po zániku týmu BMW.
Tým Nissan reprezentuje pouze Colin McRae s Tinou Thörner. Představí se nová modifikace továrního pickupu pro rok 2005. nenechte se mýlit, účast Nissanu na Dakaru bude daleko početnější a jezdeckými hvězdami bude bezpochyby hýřit. I tým Volkswagen se představí v Dubaji s plné parádě, tedy s hvězdnými posádkami Kleinschmidt-Pons, Saby-Perin a Kankkunen-Repo. Na Dakaru 2005 by se wolfsburgský tým už rád dotáhl až do samotné špičky. Nu, uvidíme...
V souvislosti s koncem tolik úspěšného týmu BMW překvapí tragikomická tečka v souvislosti s vysvětlením náhlého konce jinak nesmírně úspěšného týmu, který se opět pod vedením Svena Quandta dotáhl do špičky neuvěřitelně rychle. Na závodních tratích navíc slavil úspěchy s prodejně extrémně úspěšným motorem 3,0 turbo diesel, na který musejí zákazníci po celém světě dlouho čekat. Tedy proč? Marketingové oddělení BMW rozhodlo, že model X5 je určen -- PRO ŽENY!!! Ano, pokud tomu nevěříte, ve velkých německých městech a v USA (hlavní trhy pro BMW) kupují model X5 bohatí manažeři svým polovičkám, sami pak řídí "sedmičkové! sedany. Takto situovaná žena na úrovni má ráda vybrané způsoby a skvělou výbavu, pokud možno v kůži: obrázek divoké jízdy v poušti a upoceného a zaprášeného Gregoira de Meviuse, který se souká po etapě z vozu, do tohoto schématu prý nezapadá. Inu marketing vládne, ale vzhledem k prodejním výsledkům X5 po celém světě by případný další dakarský úspěch úspěšnoust tohoto modelu jistě nenarušil...
A jsme u kamiónů. Účast tradičně chudá, ale pokud hádáte, že alespoň Kamaz by se účastnit měl, máte pravdu. Tým Kamaz bude na místě v plné síle, s vylepšenými vozy 4911 Extreme pro rok 2005, jejich hlavním znakem má být menší hmotnost (a v průběhu roku se spekulovalo také o nových, odlehčených motorech, samozřejmě z jaroslavlské motorárny JAMZ). První vůz řídí samozřejmě tatraský premiér Rastam Minnichanov (ano ten, který jezdí evropský šampionát autokrosku v divizi 1 - i na našich tratích), s ním je v posádce zkušený navigátor Ajdar Běljajev (normálně jezdí s Kabirovem) a Vladimír Čagin, který už se třese na útok na pátý dakarský triumf. Ve druhém autě si k Firdausu Kabirovovi přisedl jeho mladší bratr Ildar, třetí vůz řídí stejně jako na dakaru Ilgizar Mardějev. Jezdecké nasazení na Dakaru 2005 se tedy dá očekávat stejné jako posledně, výrazně se asi nezmění ani fungující line-up, ale tým Kamaz rád na menších soutěžích zkouší v úlohách mechaniků nové tváře. Až přijde jejich čas i na prestižním Dakaru, budou už mít dostatek zkušeností a generační kontinuita týmu bude zaručena. Ital Paccani s Unimogem patří k nejlepším pilotům středu dakarského startovního pole, ale kamazy zřejmě neohrozí...
Jiří Vintr
|