www.car.cz
 

Pořadatelé Dakaru hlásí už v říjnu plný dům! Nebývalý zájem
     Pavel Jelínek


Tak velký zájem o účast na Dakaru pořadatelská A.S.O. (dříve T.S.O.) nepamatuje dobrých 17 let. Přijímání přihlášek do nadcházejícího ročníku odpískala v případě motocyklistů už koncem srpna, u ostatních dvou kategorií už v polovině října. Kapacitní možnosti jsou vyčerpány, a tak pořadatelé evidují na 460 přihlášek do soutěže a 230 přihlášek asistenčních vozidel. Tak velká je touha jet slavný Dakar.

Mezi motocyklisty je navíc na 40% dakarských nováčků! U ostatních kategorií je tato kvóta na hranici 20%. Kolik z těchto nováčků skutečně ví, do čeho jede a kolik jich "přežije" byť jen první polovinu soutěže, je otázkou. Trasu totiž opět staví Patrick Zaniroli a není pravděpodobné, že by v náročnosti byl ochoten příliš ustoupit.

Pár novinek: letošní rok má zvláštní pachuť pro manažera týmu Mitsubishi Svena Quandta. Nejdříve BMW prakticky zrušilo tým X-Raid a poté byl Quandt odvolán i od továrního týmu Mitsubishi. Působení týmu v klasických rally sice právě působivé nebylo, ale mezi maratóny bylo uplynulé období pro tři diamanty tím nejzářivějším v historii. Bude zajímavé sledovat, do čeho se zkušený a ambiciózní manažer pustí příště.

( Dakar 2005 na vlastní  oči - klikněte)


BMW sice ubylo, ale jeden tovární tým přibude. Konkrétně tým japonské automobilky Isuzu, která představila nový pickup D-Cross. Na Dakar nasadí hned pětici vozů a rychlý kamión DAF jako soutěžní asistenci. Posádky nebyly zatím oficiálně oznámeny, týmovou jedničkou bude čtyřnásobný dakarský vítěz Edi Orioli, který se rovněž podílel na vývoji vozů. Manažerem týmu je další legenda, Švýcar Clay Regazzoni.

Koho na Dakaru naopak neuvidíme, je legendární protruck s Erikem Vigorouxem. Mastodontní stroj doplatil na změnu technických předpisů, upravujících velikost a druh pneumatik a hlavně zakazujících centrální dohušťování. "Účast s takto těžkým strojem, který má poháněná jen zadní kola, by bez centrálního huštění asi neměla smysl. Byla by to strašná kalvárie. Během roku zkusíme postavit něco nového a pojedeme příští rok," řekl Vigoroux.

Špička kategorie motocyklů letos zchudla o dva favority z největších. Nejdříve došlo k tragické smrti Richarda Saincta a poté definitvně oznámil svůj přestup na čtyři kola poslední vítěz Dakaru Nani Roma. Nejdříve otestoval tovární Nissan, poté Volkswagen, aby nakonec zůstal u Mitsubishi. Otázkou zůstává, jaký vůz mu Japonci poskytnou. Kdo tedy bude největším favoritem soutěže motocyklistů? Meoni ve svých 47 letech pravděpodobně ne, zřejmě však cyril Despres, hispánský dvojblok De Gavardo - Coma, možná severský Viking Ulevasseter...

Kategorie kamiónů bude nejnabitější v historii. Do špičky by se definitivně měly včlenit oba Ginafy, které pro letošek výrazně posílily. Nedostatek zkušeností mají nahradit nové motory Caterpillar, vyladěné na 950 koní! Vozy jsou momentálně dokončovány a brzy vyjednou na testování. Týmy Ginaf Rally Power a AD-Sport opět nasadí identické speciály. Vůz týmu GRP byl podroben složité zástavbě motoru a už je na kolech, vůz AD Sportu ladil celou dobu podvozek a motor je do něj montován nyní. Bude zajímavé sledovat, jak bude Ginafu spojení obrovského výkonu s unikátní koncepcí podvozku (nezávislé zavěšení kol a hydropenumatické pérování) svědčit a co na mamutí točivý moment řeknou převody, kardany a hnací hřídele...

Tým Hanse Bekxe opět nasadí dva vozy, ale rok starý DAF dostal hned nový podvozek s využitím poznatků Jana de Rooye.

Novinkou však bude nový tým Exact MAN. Mnichovská značka chce proniknout do špičky a její holandské zastoupení podporuje nový tým Hanse Staceyho, synovce Jana de Rooye. Stacey startoval na posledním Dakaru s dafem a nyní v samostatném týmu nasazuje dva kamióny MAN TG-A s motorem o výkonu přes 600 koní a hmotností 8500 kg.

Ruský tým Kamazu si v pohodě potrénoval na dubajské Desert Challenge, vyhrál samozřejmě opět tatarský premiér Rustam Minnichanov před Kabirovem. Na internetových stránkách Kamazu se jásalo, ředitel týmu Semjon Jakubov měl radost z působení celého týmu, ale o nevyrovnaných výkonem Kabirovovy a hlavně Mardějevovy (v jedné etapě dojel až po časovém limitu a skončil poslední) posádky se takticky pomlčelo. Na Dakaru bude zřejmě potřeba kompaktnější výkon, v Dubaji velcí soupeři chyběli. Ital Panseri s pěkným Unimogem ani posádka kamiónu Iveco s legendárním Georgiem Albierem na sedačce navigátora Rusy příliš neprověřili.

Českým týmům se budeme věnovat jindy a podrobněji.

Jiří Vintr, www.car.cz



Chcete se s námi podívat na Dakar? Potom klikněte ZDE:


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose