Ginaf jde na Dakar 2005 maximálně posílen Pavel Jelínek
Malý holandský výrobce speciálních trucků zaujal na Dakaru 2004 revolučně pojatými závodními speciály X 2222 SP, ale dětské nemoci s nedostatkem zkušeností jej připravily o naděje na dobré umístění. Na Dakaru 2005 má být všechno jinak. Vývoj je o etapu dál a k dispozici bude zřejmě nejsilnější motor ve startovním poli.
Ano, zásadní novinkou, která má umožnit boj v nejužší špičce a zároveň potlačit nedostatek zkušeností jezdeckých i soutěžních, je zcela nový agregát. Jedná se o řadový šestiválec Caterpillar C18 o objemu 18,1 litru, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, umožňující výkon 700 kW (950 koní) a točivý moment až 3200 Nm!!! Motor vyrábí americký výrobce standardně pro pohon lodí a těžkých stavebních strojů. Nyní má ukázat svůj potenciál na Dakaru.
"Standardně jsme používali motor DAF, ale výkonově jsme na tom byli hůř než třeba de Rooy nebo Bekx. Proto jsme rádi, že jsme se dostali k tomuto agregátu, jeho točivý moment je úžasný," řekl nám jeden z technickým manažerů automobilky Luc Scholtus.
Ginaf opět podporuje dva týmy, z nichž každý nasadí jeden Ginaf X2222 SP. Jak Ginaf Rally Power, tak belgický AD Sport společnými silami nasazují ještě jeden klasický Ginaf X2223 s tuhými nápravami jako tzv. rapid assistance. Vozy jsou právě dokončovány. Zatímco vůz AD Sportu sloužil jako testovací základna pro vývoj podvozku, vůz týmu GRP byl kompletně rozebrán a posloužil jako mustr pro zástavbu nového motoru. Nyní je motor Caterpillar zabudováván i do druhého speciálu. "Naštěstí byl motor dodán o něco dříve, takže máme časový náskok," řekl Scholtus. Oba týmy navíc vysílají asistenční Ginaf X3331 6x6 s hydraulickým pérováním zadních tuhých náprav a osobní asistenční vůz s mechaniky.
Unikátem je rodinný klenot Ginafu, podvozek s nezávisle zavěšenými koly na rovnoběžných ramenech. Kola jsou nezávisle odpružena hydropneumatickými jednotkami VSE, které zároveň pruží i tlumí, takže na tomto autě nenajdete žádné tlumiče. Obě nápravy jsou stejné, ale na zadní je zablokováno řízení, přestože Ginaf je specialistou na podobná řešení a dodává dokonce zařízení, které umožňuje omezení natáčení zadních kol v závislosti na rychlosti. Hmotnost vozu zůstává na hranici 9500 kg. Kabina pochází z vozu DAF, ale tím technická příbuznost s mateřskou továrnou končí. Unikátem v této kategorii jsou i kotoučové brzdy na všech kolech.
Když už jsme u holandských týmů, Hans Bekx dokončil přepracovaný speciál DAF CF75. Vůz má nový podvozek a otestován bude na maďarské Baja Hungaria koncem října. Stejně jako Tomáš Tomeček si Bekx pro testy vybral relativně bezvýznamný podnik, kde na výsledku nezáleží, ale kde tým dosáhne spousty vývojových poznatků.
Jiří Vintr
Chcete jet s námi na Dakar? Klikněte ZDE: http://www.car.cz/news/dakar_2005_na_vlastni_oci_neni_to_nerealne_2431.html
|