www.car.cz
 

Katalánská rallye: Ford míří do Španělska s nejvyššími cíli
     tisková zpráva


Katalánská rally (29. – 31. 10. 2004)
 
Tisková zpráva
 
Na začátku tohoto měsíce ovládl tým BP-Ford WRT asfaltové tratě ostrova Korsika a již tento týden bude startovat na dalším asfaltovém podniku šampionátu, Katalánské rallye. Celý tým si přeje zopakovat výsledek z Francie. Na Korsice oba Fordy Focusy RS WRC převyšovaly konkurenci o třídu. Katalánská rally (28. - 31.10.) bude s největší pravděpodobností Focusům opět vyhovovat.

Posádky Markko Märtin, Michael Park a Francois Duval, Stéphane Prévot ovládly průběh celé Korsické rally, když vyhrály deset z dvanácti rychlostních zkoušek. Märtin s Duvalem byli na nejlepší cestě získat první dvě pozice celkové klasifikace soutěže, ale Belgičan byl nucen během závěrečného dne odstoupit. Märtinův triumf byl odměnou pro nový Focus RS, který si na asfaltu již získal dobrou pověst, nicméně k jejímu potvrzení chybělo právě vítězství.

Patnáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích nabízí stejný povrch jako Korsika, ale charakter rychlostních zkoušek je velmi odlišný. Místo převážně úzkých a zatáčkovitých tratí budou na posádky čekat v horách nad Costa Brava především širší a rychlejší úseky.

Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson je přesto přesvědčen, že se Focus RS vyrovná i se španělskými podmínkami a bude plně konkurenceschopný. “Na Korsice jsme náš nejlepší výkon předvedli na rychlostní zkoušce, která byla rychlejší, než většina tamních měřených úseků. Naše vozy mají ve vysokých rychlostech skvělou ovladatelnost. Proto si myslím, že profil španělských tratí nám bude vyhovovat stejně dobře, jako korsický,“ řekl Wilson.

Piloti se musejí přizpůsobit velmi odlišnému jízdnímu stylu. Na Korsice jsou tratě zatáčkovité a jsou skryté v úbočích strmých hor. Ve Španělsku jsou rychlostní zkoušky otevřenější a piloti si kvůli dosažení co nejrychlejšího času často zkracují zatáčky. Hledají tu nejpřímější a nejrychlejší stopu a mnohokrát se stane, že je i půlka vozu mimo silnici.

Tento styl vyžaduje přesnost při přípravách rozpisu. Při trénincích musejí posádky posoudit, kterou zatáčku si lze bezpečně zkrátit a kterou ne. Pro tento styl jízdy je důležité mít i odolné auto, které vydrží nárazy při přechodu z asfaltu na nezpevněný povrch uvnitř zatáčky.

Märtin, který získal na Korsice premiérové vítězství na asfaltu, se posunul v celkovém pořadí šampionátu na třetí pozici. Ve Španělsku startoval zatím čtyřikrát a nejlepšího výsledku dosáhl loni, kdy s Focusem v barvách Castrolu skončil třetí. “Naše auto je konkurenceschopné všude, ale náš výsledek na Korsice mě utvrdil v tom, že je Focus RS nejrychlejším soutěžním vozem na asfaltu,“ řekl osmadvacetiletý Estonec. “Musíme se postarat o to, abychom byli nejrychlejší i ve Španělsku. Mezi oběma soutěžemi není zase tolik rozdílů. Katalánská rally se jede na hladším povrchu, je rychlejší a piloti si mohou pomáhat zkracováním zatáček. Oproti Korsice není tak technická, ale to neznamená, že je jednodušší. Rychlostní zkoušky jsou příjemné a plynulé. Místní soutěž patří k mým oblíbeným.“

Na sebevědomí Markko Märtina má svůj velký podíl i návrat průzkumných posádek, které projíždějí tratě rychlostních zkoušek ještě před startem a poskytují pilotům přesné informace o změnách počasí a povrchu. “Henrik Lundgaard odvedl na Korsice skvělou práci. Ve Španělsku sice nebude, ale naše průzkumná posádka bude opět velmi důležitá. Po prvních průjezdech je na trati vytahána spousta kamenů a šotoliny. Přesné informace o kluzkých úsecích jsou základem pro naši bezpečnost,“ dodal Markko.

Třiadvacetiletý Duval dokončil minulý ročník soutěže na čtvrtém místě. Belgičan však připouští, že španělská soutěž nepatří k jeho oblíbeným. “Španělské tratě jsou vždy kluzké a široké. Někdy si připadám jako při okruhových závodech,“ řekl Francois. “Místní rychlostní zkoušky nemám moc rád, protože obecně mám raději spíše techničtější a užší pasáže. Je to má nejméně oblíbená asfaltová soutěž. Raději startuji na Korsice, v Monte Carlu a v Německu. Na Korsice se nám ale dařilo a tak si myslím, že i ve Španělsku můžeme dosáhnout na stupně vítězů, což by pro mě byl výborný výsledek.

Minulý rok bylo na trati po prvních průjezdech obrovské množství vytahané šotoliny. Druhé průjezdy byly velice obtížné a jsem si jistý, že to samé nás čeká i tento rok. Situace ale bude ještě horší, protože některé rychlostní zkoušky se pojedou jeden den jedním směrem a v dalším průběhu soutěže se pak pojedou obráceně. Při průjezdu rychlostní zkoušky oběma směry je ideální stopa samozřejmě jiná, šotolina pak může být i na velmi neobvyklých místech. Musíme být velmi opatrní a neudělat žádnou chybu,“ dodal Duval.

Všechny tři etapy jsou situovány do okolí servisního areálu, který leží osmdesát kilometrů severozápadně od základny soutěže, prázdninového letoviska Lloret de Mar. Každá z deseti rychlostních zkoušek se pojede dvakrát. Zůstává i osvědčený formát, kdy se každý den jedou dvě kola rozdělená servisní přestávkou. Pro dvacet rychlostních zkoušek je k dispozici jen sedm úseků, protože některé se jedou během soutěže v obou směrech.

Katalánská rally začíná ve čtvrtek večer slavnostním ceremoniálem v Lloret de Mar. Na soutěžící čeká dvacet rychlostních zkoušek o celkové délce 384,08 kilometrů. Celková délka soutěže je 1721,19 km. Druhá etapa je nejdelší, skládá se z osmi rychlostních zkoušek o celkové délce 162,88 km. Součástí posledního dne soutěže jsou i dva průjezdy 35,18 km dlouhou zkouškou Viladrau, která je nejdelší v celé rally. Na tomto měřeném úseku se nachází fotografy nejvíce vyhledávaná zatáčka pod dálničním mostem, jedna z nejznámějších v celém šampionátu.
 
 
Martin Linhart,

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose