|
Austrálie: Ford bude bojovat o další vítězství v řadě tisková zpráva
Australská rally (11. – 14. 11. 2004)
Tisková zpráva - preview
Dosažení třetího vítězství v řadě bude o víkendu cílem týmu Ford WRT. Šestnáctý a závěrečný díl letošního seriálu WRC se odehraje v Austrálii a zakončí náročné čtyřtýdenní období pro všechny členy týmu BP-Ford.
Markko Märtin a Michael Park již zajistili svým vítězství na evropských asfaltech Korsiky a Katalánska Fordu druhé místo v hodnocení značek. Minulý týden oznámil Ford of Europe svou další čtyřletou účast v šampionátu, jejíž ekonomičtější rozpočet počítá s přípravou nového Focusu RS WRC. Ten bude vyvíjen na bázi nové generace úspěšného modelu, který tento měsíc přichází na evropské trhy. Soutěžní verzi bude tým připravovat pro sezonu 2006.
Hostitelem Australské rallye (11. - 14. listopadu) je hlavní město Západní Austrálie, Perth. Přestože je soutěž mezi jezdci velmi oblíbená, patří k nejnáročnějším v celém kalendáři. Její tratě mají sice pevný podklad, ale jsou posety miliony oblázků. Zejména pro první startující posádky jsou nesmírně kluzké a pozdější start do rychlostních zkoušek se stává velkou výhodou. Ideální stopa se čistí každým dalším průjezdem soutěžního vozu.
Australská rallye se vrací do tradičního listopadového termínu, kdy se začínající léto postará o horké přijetí. Poprvé od roku 1980 nekončí šampionát WRC na území Evropy. Naposledy byl v tomto roce mimoevropským hostitelem závěrečného podniku Ivory Coast. Markko Märtin bude o druhé místo v šampionátu jezdců bojovat se dvěma jezdci. Carlos Sainz by musel vyhrát a doufat v problémy svých soupeřů. Petter Solberg má před Märtinem náskok tří bodů a vyhrál letos více soutěží. V případě rovnosti bodů by byl vicemistrem norský jezdec. Märtin tedy musí získat o čtyři body více než Solberg.
" Mám šanci na druhé místo v šampionátu a to by byl můj zatím nejlepší výsledek," říká 28-ti letý Estonec. "Je to mým cílem a mít druhá místa v obou šampionátech by byla určitě solidní sezona. Na této soutěži se mi v minulosti moc nedařilo, ale všichni v týmu si věříme a myslím, že můžeme zajet dobrý výsledek.
Australská rallye je velmi náročná. Cesty jsou většinou uměle vytvořené a sypká šotolina s oblázky při prvních průjezdech neuvěřitelně klouže. Při vysoké rychlosti si nemohu dovolit žádnou chybu. Tratě jsou úzké a nejsou tu žádné příkopy, ve kterých by se dalo přistát. Naopak jsou přímo v zatáčkách stromy, které mohou při zaváhání znamenat velký problém.
Hodně známé jsou skoky v Sotico během posledního dne. Bohužel s nimi nemám příliš zkušeností, protože do závěrečné etapy jsem se tu dostal pouze jednou. Pro diváky jsou nesmírně atraktivní, ale z vozu si je pamatuji pouze jako mohutné skoky," dodává Märtin. Týmový kolegové Francois Duval a Stéphane Prévot by si také rádi vylepšili svou australskou bilanci. Nejlepšího výsledku dosáhli loni, kdy jim v cíli patřila desátá příčka absolutně.
" Myslím, že můžeme skončit mezi pěti nejlepšími," říká Duval. "Je to poslední soutěž sezony a o titulech už je rozhodnuto. Možná bude atmosféra uvolněnější, než obvykle. Já chci ale skončit co nejlépe, takže pojedu stejně tvrdě, jako vždy.
Letos bude asi větší sucho a tratě budou ještě více kluzké. Čím později odstartujete, tím lépe pro vás. Já budu první den vyjíždět na trať jako šestý a to by mohla být dobrá pozice. Loni jsem si měnil na tuto soutěž rozpisy a nebyly dobré. Letos se jede po mnoha stejných cestách, ale tratě jsou jiné. Než bych znovu upravoval loňské poznámky, raději si udělám úplně nové," dodává Duval. Australská rally začíná ve čtvrtek večer supererzetou v Gloucester Park, kde bude i servisní zóna. Páteční etapa je nejdelší a pojede se na jih od Perthu v okolí měst Harvey a Dwellingup. V sobotu se posádky vydají na východ od města, kde začne i závěrečný den, než se konvoj přesune na jihu, do Sotica, které je více známo pod svým dřívějším názvem Bunnings. Proslulé skoky a průjezdy brody tu vytvoří nejokázalejší kulisu pro závěrečný podnik letošního šampionátu 25 rychlostních zkoušek měří dohromady 388.25 kilometrů, celkem jezdci ujedou 1426.56 km.
Martin Linhart,
|
|