Austrálie: Marcus: Chci vítězství, Rautiainen jako doma tisková zpráva
Marcus: Chci vítězství
Australskou rallye jste vyhrál třikrát v řadě. Proč máte tuto soutěž tak rád? “Samotného by mě to zajímalo, protože je to obtížná soutěž, kde jedete velkou rychlostí po velmi specifickém povrchu a kde je trať lemována po obou stranách stromy! V šampionátu jsme až na pátém místě a naše startovní pozice tak nebude špatná. Znamená to, že první den nebudeme hrát roli zametačů. Místní soutěž mám rád, protože rychlostní zkoušky jsou rychlé a nejsou rozbité. Trochu mi připomínají Finsko. Jízda na nich je opravdovým potěšením.“
Letošní ročník slibuje obrovskou bitvu … “Stoprocentně. O obou titulech je již rozhodnuto a nikdo nemá co ztratit nebo bránit. Soutěž může dopadnout jakkoliv. Všichni se budeme prát o vítězství. Věřím, že mi 307 WRC umožní bojovat až do úplného konce. Pro zisk vítězství udělám vše.“
Jaké vlastnosti musí mít vůz, který chce uspět na soutěži jako je Australská rallye? “Potřebujete výkonné auto, tím disponujeme. Musí být přesné a stabilní, aby dokázalo držet ideální stopu v zatáčkách. Na stabilitě vozu jsme tvrdě pracovali. Chtěli jsme odstranit náznaky přetáčivosti, které nás stále trápily. Brzy uvidíme, jestli jsme byli úspěšní a podařilo se nám zmíněný problém vyřešit. Mimo této záležitosti jsme v posledních dvou soutěžích nezaznamenali žádné mechanické problémy. Nevidím tedy žádný důvod, proč bychom neměli být schopní bojovat o vítězství až do konce. Na asfaltu se zlepšuji, ale na tratích Australské rallye se cítím jako doma.“
I na slavných rychlostních zkouškách Bannister, které jsou na některých místech zrádné a je na nich množství velkých skoků?“Soutěž se jede především na specifických lesních cestách. Ty jsou některých místech trochu umělé, vytvořené hlavně pro diváky. Když ale jedete, nemůžete si fanoušků všímat. Ve Finsku máme mnoho velkých a obtížných přírodních skoků. Ty které se jedou v neděli v Austrálii jsou impozantní, protože se nacházejí v úseku vedoucím z kopce. Většinou je člověk nemůže projíždět na plný plyn, ale nejsou nepřekonatelné. Nemyslím si, že by někdy rozhodly o výsledku soutěže.“ Co bude pravděpodobně klíčem k vítězství?“Všichni budeme mít stejnou motivaci. Soutěž asi rozhodne to, jak se kdo vyrovná s aklimatizací po dlouhém letu a kdo bude v nejlepší psychické pohodě. Já se většinou přizpůsobím celkem rychle.“ Timo Rautiainen: Skoro jako domaAustrálie patří k vašim nejoblíbenějším soutěžím …“To je pravda. Na tuto rallye mám dobré vzpomínky, především na tři vítězství s Marcusem a 206 WRC. To ale není všechno. Hned při první startu v Austrálii jsem si zamiloval nejen soutěž samotnou, ale i místní krajinu. Lidé jsou zde pohostinní, počasí nádherné, jídlo chutné a hotely pohodlné. Perth je místo, kde se cítím velmi dobře. Když budeme mluvit o rychlostních zkouškách, tak musím říci, že není dobré startovat úvodní den jako první. Dělat zametače není žádná zábava a navíc je v Austrálii tato role ještě větším handicapem, než kdekoliv jinde. Další zvláštností jsou stromy lemující tratě. Především v rychlých úsecích to není moc příjemné. Když ale diktuji rozpis, nemám čas pozorovat okolí, protože zevnitř auta je to opravdu hukot.“ Je místní soutěž z pohledu spolujezdce jednoduchá?“Tak bych to rozhodně neřekl. Mnoho posádek si stěžuje, že zdejší přejezdové úseky jsou příliš dlouhé. Silnice jsou však rovné, široké a i maximální povolená rychlost je taková, že můžete jet celkem svižně. Mě místní přejezdy nevadí. To co mě vadí mnohem více je to, že organizátoři mají tendenci pořádat několik rychlostních zkoušek ve stejné lokalitě. Cílem je namíchat měřené úseky tak, aby byl itinerář soutěže každý rok jiný. Pro spolujezdce to je však peklo, protože musíme vzít rozpis z minulých let, vybírat jednotlivé úseky a pak je znovu spojovat v jiném pořadí tak, aby k sobě pasovaly. V australských lesích je tisíce křižovatek a pořadatelé tak mají z čeho vybírat. Já bych se však bez neustálých změn určitě obešel …“ Jak jsou v tomto případě důležité zkušenosti z minulých ročníků?“Pokud jedete místní soutěž poprvé, je to velký handicap. Abyste se cítil na místních tratích jistě, potřebujete absolvovat nejméně dva starty. Rychlostní zkoušky jsou totiž velmi rychlé a nezkušená posádka neví, jakým způsobem nebezpečné úseky projíždět. Přilnavost se mění bez jakéhokoli varování. Při rychlostech, kterými jezdíme, není žádný prostor pro chybu. Nepotřebujete křišťálovou kouli, abyste zjistil, že vyhrát letošní ročník může jen schopný pilot. Marcus je dostatečně zkušený a opravdu nažhavený …“ Jaký je to pocit sedět v autě vedle Marcuse, který je “opravdu nažhavený“?“Když si stoprocentně věří, tak je to potěšení, protože i já pak ten jeho klid a jistotu cítím. Zatáčky projíždí přesně a čistě, což dokazují i dosažené časy. V okamžicích, kdy boj přituhuje a je nutné jet až za hranou, může být pozice spolujezdce trochu těžší. Když je však Marcus ve formě a auto funguje, je tato jízda účinná. V každém případě se nemohu dočkat, až odstartujeme!“
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,
Lucie Kučerová, Peugeot Česká republika,
|