Transporter pěti generací desetinásobným milionářem! tisková zpráva
· Pět generací během více než padesáti let
Praha 10. listopadu 2004 - Užitkové vozy Volkswagen Transporter patří k nejpopulárnějším automobilům své kategorie, což je zásluha především jejich vyspělých technologií, hospodárnosti, flexibility a spolehlivosti. O jejich popularitě svědčí nejlépe fakt, že od roku 1950 se jich v pěti generačních obměnách vyrobilo už deset milionů – koncem září sjel z výrobní linky závodu Volkswagen v německém Hannoveru jubilejní desetimiliontý Transporter!
Půlstoletí legendy
První užitkový Volkswagen řady Transporter, označovaný jako Typ 1, opustil výrobní pás ve Wolfsburgu dne 8. března roku 1950. Název dobře vystihoval hlavní účel tohoto modelu – transport osob a nákladů. Úspěch jednoduchého a mimořádně spolehlivého a nenáročného Transporteru první generace, který se od března roku 1956 vyráběl v Hannoveru, byl fenomenální: Do roku 1967, kdy vyjely vozy druhé generace, se jich vyrobilo asi 1,82 milionu.
Druhá generace řady Transporter se během třinácti let výroby stala nejenom obrovským pojmem ve světě podnikání, ale osobní verze minibus byly mimořádně oblíbené u lidí, kteří zasvětili svůj život cestování po celém světě. Minibusy Transporter se ve vypjaté době politické konfrontace mezi východem a západem staly jakousi ikonou mírového hnutí demokratické mládeže. K datu ukončení výroby druhé generace na jaře roku 1979 jenom samotný závod v Hannoveru vyrobil na 2,93 milionu Transporterů. Jejich výroba však probíhala i v mnoha dalších lokalitách celého světa; například v Mexiku, Brazílii, Jižní Africe. V Brazílii se nesmrtelné Transportery druhé generace vyrábějí dodnes.
Transporter třetí generace si podržel originální koncepci svých předchůdců, tedy motor vzadu (i když vzduchem chlazený boxer vystřídal vodou chlazený agregát) a pohon zadních kol. Během jedenácti let se vyrobily asi dva miliony Transporterů třetí generace. Poprvé se pod jejich kapotou objevily vznětové motory a zákazníci mohli volit i verze s pohonem všech kol.
V roce 1990, přesně čtyřicet let po „narození“ prvního Transporteru, vyjela čtvrtá generace. Přinesla zásadní změnu koncepce: Motor se přestěhoval dopředu a poháněl přední kola. Promyšlená konstrukce umožňovala téměř nekonečnou řadu variant a modifikací. Transportery se nabízely ve dvou délkách rozvoru a také jako samotný podvozek, který byl základem pro spoustu úpravců a firem vyrábějících specializované nástavby.
Volkswagen Transporter čtvrté generace završil počet celkem vyrobených vozů této řady od roku 1950 na obdivuhodných 8,5 milionu!
Úspěch na pátou
Zatím poslední - pátá - generace řady Transporter opět o něco zmohutněla a rozšířil se i počet nabízených verzí. Do délky současný model (verze s kratším rozvorem) narostl na 4980 mm, jeho šířka činí 1910 mm a výška 1960 mm. Díky pravoúhlému designu především boků skříně nabízí uvnitř mimořádný prostor. Kromě spousty karosářských a motorických verzí si zákazníci mohou vybírat ze dvou délek rozvoru a třech výšek střechy. Nabídku nyní obohacují modely s pohonem všech kol 4Motion a zájemci si budou moci objednat i automatickou převodovku. K nejžádanějším provedením patří skříňové dodávky, kombi a verze Shuttle, celá modelová řada Transporter však zahrnuje spoustu dalších verzí a provedení. Jde např. o valník s ložnou plochou velkou až 5,5 m2, valník s delším rozvorem a kabinou pro 6 osob, v nabídce lze dále najít podvozky obou délek vhodné pro různé nástavby.
Skříňová dodávka
Zákazník, který uvažuje o koupi skříňové dodávky Transporter, může volit model s kratším (3000 mm) nebo delším (3400 mm) rozvorem a základní, zvýšenou nebo vysokou střechou - délka ložné plochy činí 2543 mm, nebo 2943 mm, výška nákladového prostoru pak 1394 mm, 1643 mm, nebo 1947 mm. Užitečná hmotnost se pohybuje v závislosti na provedení v rozmezí 795 kg až 1245 kg, objem nákladového prostoru 5,9 m3 až 9,3 m3.
Kombi
Základní technické parametry skříňové dodávky Volkswagen Transporter se prakticky shodují i s provedením kombi. V závislosti na provedení může mít kombi až devět sedadel ve třech řadách, přičemž všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Obě zadní řady sedadel lze vyjímat bez použití speciálního nářadí, opěradla lavic je možno i sklápět. Model kombi je možné přidáním přepážky upravit na verzi s odpočtem DPH (kombi-speciál).
Shuttle
Verze Shuttle technicky vychází z vozu kombi se základní výškou střechy. Na rozdíl od plně prosklených kombi má Transporter Shuttle hodnotnější vnitřní obložení, které tato verze přebírá od Multivanu. Do sériové výbavy patří mj. textilním materiálem čalouněné dvousedadlo vedle řidiče a stejným materiálem čalouněná i třímístná lavice ve druhé řadě. Luxusní charakter Transporteru Shuttle umocňují shrnovací rolety u bočních oken a kotevní body systému Isofix pro uchycení dětských sedaček na zadních sedadlech. I tento model je možné upravit na verzi s odpočtem DPH (Shuttle-speciál).
Multivan
Extrémně přizpůsobivý Multivan je sice technicky spřízněný s modely Transporter, je však plně zařazený do segmentu osobních vozů. Vedle až sedmimístných osobních modelů Multivan je velmi zajímavou verzí také pětimístný Multivan homologovaný jako užitkový vůz, který umožňuje odpočet DPH. Tento model je vybaven polohovatelnou přepážkou. Druhou řadu sedadel lze jednoduše vyjmout z vozu a získat tak mimořádně velký nákladový prostor.
Multivan se nabízí ve třech verzích, lišících se výbavou. Všechny verze se dokážou snadno a rychle proměnit do podoby, která optimálně vyhovuje pro aktuální přepravní úkol. Toulaví motoristé si mohou objednat speciální plato, které vytvoří v zadní části vozu prostorné lůžko, pod nímž je místo pro uložení zavazadel.
California Comfortline
Na českém trhu se v současné době nabízí také nový Volkswagen California. Tyto vozy jsou ideální kombinací přizpůsobivého automobilu pro každodenní používání a dobře vybaveného obytného vozu. „Bydlení“ ve voze zpříjemňuje nábytková stěna, kuchyňský blok, šatník nebo otočné sedačky řidiče a spolujezdce.
tisk info
|