O nehodách s majorem Humlem      10.12.2004 16:51 - tisková zpráva
 
 
			
			 
			 
Rozhovor s majorem 
Mgr. Stanislavem Humlem 
Vedoucí odboru dopravní 
policie PČR správy Středočeského kraje 
  
Jaká je nejčastější příčina 
nehody autobusu? 
Řidiči autobusů nemají 
mnoho nehod, dokonce ve Středočeském kraji jsme letos zaznamenali výrazný pokles 
v nehodovosti řidičů autobusů. Přesto nebezpečné jsou nehody z únavy, 
tedy stavu, kdy řidič v době sezóny málo odpočívá a vlivem únavy má 
pomalejší reakce. Proto vyžadujeme dodržování bezpečnostních přestávek, tedy 
maximální doby jízdy, ale i odpočinku mezi směnami a dlouhého odpočinku jednou 
týdně. 
  
Které dopravní přestupky 
řidiči autobusů nejčastěji tropí? 
Kontrolujeme záznamy 
průběhu jízdy, kde se dá vyčíst rychlost jízdy, doba jízdy a dodržování právě 
výše uvedených přestávek a dnes jsou u řidičů z povolání tedy i u řidičů 
autobusů asi nejčastěji pokutovány právě přestupky vyplývající z nedodržení 
těchto zásad. 
  
Jaký je obecný stav kontrol 
tachografů, alkoholu v krvi a technického stavu 
autobusů? 
Velmi jsme přitvrdili, 
nárůst dopravy na silnicích může každý posoudit sám, na hlavních silničních 
tazích je to nárůst čtyřicetiprocentní. Zjišťujeme všechny typy přestupků, 
včetně alkoholu za volantem. Nutno přiznat, že u řidičů autobusů opravdu 
v minimální míře. 
  
Kolik lidí může při jízdě 
autobusu stát v uličce?  
Je to dáno zápisem 
v technickém průkazu, tedy homologací vozidla a je to individuální podle 
typu vozidla. Osoba s řidičským oprávněním typu „B“ pak může převážet 
maximálně osm osob, s řidičem tedy devět.  
  
Setkávají se policisté 
s neodpovědnými řidiči osobních dodávek, kteří si neuvědomují že mají 
zodpovědnost za převážené osoby? 
Morálka těchto řidičů je 
srovnatelná s ostatními kategoriemi řidičů. 
  
Máte nějakou vlastní 
zkušenost s nehodami autobusů? 
Ano. Věřte mi, že není nic 
příjemného být na místě nehody autobusu. Uvědomujete si v ten okamžik jak 
odpovědné je toto povolání vozit lidi a jak některé firmy tuto práci špatně 
platí. 
Může policie zastavit, 
resp. pokutovat či kontrolovat řidiče autobusu MHD, tramvaje či 
trolejbusu? 
Ano, stejně jako u 
ostatních. Není rozdíl. 
  
Existují pro tyto řidiče, 
ale i dálkové řidiče autobusů psychologické kurzy či profesionální 
školení? 
Ano. Řidiči z povolání 
procházejí pravidelným školením řidičů, které je přesně upraveno předpisy podle 
druhu činností. 
  
Jaká je povinná výbava 
autobusů a na co vše musí řidič dát při přepravě 
pozor? 
Výrazný rozdíl ve výbavě 
autobusů je oproti menším vozidlům v lékárničce. Podle počtu cestujících je 
upraveno množství zdravotnického materiálu. V ostatní výbavě není 
rozdíl. 
  
Je technický stav českých 
autobusů srovnatelný se zahraničními? Ze kterých zemí mají autobusy 
nejhorší „pověst“? 
Vozový park autobusů se 
v České republice za poslední roky hodně zlepšil. Ze zahraničních autobusů 
mají potíže s technickým stavem, ale i dodržováním mezinárodních předpisů, 
řidiči z Ukrajiny, a někdy i z Turecka. 
  
Vzpomeňme na tragédii u 
Nažidel. Dá se říci, že dvoupatrové autobusy jsou více nebezpečné než 
jednopatrové? 
Překvapilo mě, že autobus u 
Nažidel nebyl vybaven rámem, který by při přetočení na střechu zabránil 
devastaci celého patra. 
  
Jak vnímáte problém 
„přesčasů“ – faktu, že dopravci nutí řidiče k nonstop 
jízdám? 
Jde o zásadní problém. 
Proto děláme kontroly dodržování bezpečnostních přestávek. Pravdou je fakt, že 
ve dvou řidičích se za dodržování pravidel dá dojet opravdu daleko a nedojde 
k porušení žádné normy. Příkladem je trasa Praha – Londýn. 
 
  
  
  
    
				 |