O nehodách s majorem Humlem 10.12.2004 16:51 - tisková zpráva
Rozhovor s majorem
Mgr. Stanislavem Humlem
Vedoucí odboru dopravní
policie PČR správy Středočeského kraje
Jaká je nejčastější příčina
nehody autobusu?
Řidiči autobusů nemají
mnoho nehod, dokonce ve Středočeském kraji jsme letos zaznamenali výrazný pokles
v nehodovosti řidičů autobusů. Přesto nebezpečné jsou nehody z únavy,
tedy stavu, kdy řidič v době sezóny málo odpočívá a vlivem únavy má
pomalejší reakce. Proto vyžadujeme dodržování bezpečnostních přestávek, tedy
maximální doby jízdy, ale i odpočinku mezi směnami a dlouhého odpočinku jednou
týdně.
Které dopravní přestupky
řidiči autobusů nejčastěji tropí?
Kontrolujeme záznamy
průběhu jízdy, kde se dá vyčíst rychlost jízdy, doba jízdy a dodržování právě
výše uvedených přestávek a dnes jsou u řidičů z povolání tedy i u řidičů
autobusů asi nejčastěji pokutovány právě přestupky vyplývající z nedodržení
těchto zásad.
Jaký je obecný stav kontrol
tachografů, alkoholu v krvi a technického stavu
autobusů?
Velmi jsme přitvrdili,
nárůst dopravy na silnicích může každý posoudit sám, na hlavních silničních
tazích je to nárůst čtyřicetiprocentní. Zjišťujeme všechny typy přestupků,
včetně alkoholu za volantem. Nutno přiznat, že u řidičů autobusů opravdu
v minimální míře.
Kolik lidí může při jízdě
autobusu stát v uličce?
Je to dáno zápisem
v technickém průkazu, tedy homologací vozidla a je to individuální podle
typu vozidla. Osoba s řidičským oprávněním typu „B“ pak může převážet
maximálně osm osob, s řidičem tedy devět.
Setkávají se policisté
s neodpovědnými řidiči osobních dodávek, kteří si neuvědomují že mají
zodpovědnost za převážené osoby?
Morálka těchto řidičů je
srovnatelná s ostatními kategoriemi řidičů.
Máte nějakou vlastní
zkušenost s nehodami autobusů?
Ano. Věřte mi, že není nic
příjemného být na místě nehody autobusu. Uvědomujete si v ten okamžik jak
odpovědné je toto povolání vozit lidi a jak některé firmy tuto práci špatně
platí.
Může policie zastavit,
resp. pokutovat či kontrolovat řidiče autobusu MHD, tramvaje či
trolejbusu?
Ano, stejně jako u
ostatních. Není rozdíl.
Existují pro tyto řidiče,
ale i dálkové řidiče autobusů psychologické kurzy či profesionální
školení?
Ano. Řidiči z povolání
procházejí pravidelným školením řidičů, které je přesně upraveno předpisy podle
druhu činností.
Jaká je povinná výbava
autobusů a na co vše musí řidič dát při přepravě
pozor?
Výrazný rozdíl ve výbavě
autobusů je oproti menším vozidlům v lékárničce. Podle počtu cestujících je
upraveno množství zdravotnického materiálu. V ostatní výbavě není
rozdíl.
Je technický stav českých
autobusů srovnatelný se zahraničními? Ze kterých zemí mají autobusy
nejhorší „pověst“?
Vozový park autobusů se
v České republice za poslední roky hodně zlepšil. Ze zahraničních autobusů
mají potíže s technickým stavem, ale i dodržováním mezinárodních předpisů,
řidiči z Ukrajiny, a někdy i z Turecka.
Vzpomeňme na tragédii u
Nažidel. Dá se říci, že dvoupatrové autobusy jsou více nebezpečné než
jednopatrové?
Překvapilo mě, že autobus u
Nažidel nebyl vybaven rámem, který by při přetočení na střechu zabránil
devastaci celého patra.
Jak vnímáte problém
„přesčasů“ – faktu, že dopravci nutí řidiče k nonstop
jízdám?
Jde o zásadní problém.
Proto děláme kontroly dodržování bezpečnostních přestávek. Pravdou je fakt, že
ve dvou řidičích se za dodržování pravidel dá dojet opravdu daleko a nedojde
k porušení žádné normy. Příkladem je trasa Praha – Londýn.
|