Řidiči autobusů pohledem psychologa      10.12.2004 16:56 - tisková zpráva
 
 
 
Rozhovor s PhDr. Jiřím 
Seidlicem 
Psychologické pracoviště - 
laboratoř LADOP 
  
Jaké předpoklady pro 
svou práci musí splňovat řidič autobusu? 
Vhodnější otázka pro 
psychologa je, jaké by měl mít předpoklady, protože ono „musí“ je dáno zákonem a 
ten je velmi tolerantní – věk 21 let a vlastnictví řidičského průkazu skupiny B 
na osobní vozidla. Připravená novela silničního zákona bude jistě přísnější. Ale 
vrátím se k psychologickým předpokladům. Z obecných kritérií by měl 
řidič autobusu mít bezproblémovou zdravotní rodinnou a profesní anamnézu – věk 
23 let, řidičské oprávnění typu C, E a minimálně dva roky beznehodové praxe na 
nákladních vozidlech.  
  
A z hlediska 
psychologa? 
Z hlediska 
psychodiagnostického by měl být dobře komponovanou osobností, takzvaným 
neagresivním typem. Vždy je dobré upřednostnit spíše extrovertovanou, cyklotymní 
osobnost s nižší hladinou misantropie. Tedy osobnost stabilní, sociálně 
zodpovědnou s průměrnou rozumovou kapacitou včetně racionálního, řešícího 
přístupu k problémům. Nikoliv introverta, přecitlivělého a prožívavého 
člověka, takzvaně reagujícího agresivně hned na „první našlápnutí“. Řidič 
autobusu by měl mít kvalitní prostorovou orientaci a koordinaci, trvalost 
pozornosti a zaměřenost vnímání a rozhodování se i v neočekávaných vnějších 
situacích. Měl by mít vyšší míru odolnosti vůči časově náročným podnětům, 
odolnost vůči stresu a frustraci. Měl by mít kvalitní vnímání signálů hrozícího 
nebezpečí a z praxe prokázat přiměřenou dopravní sebekritičnost a 
přizpůsobivé chování a jednání. 
  
Jak nahlížíte na problém 
nezodpovědných řidičů osobních dodávek, kteří si neuvědomují, že mají 
zodpovědnost za převážené osoby? 
 
Ano, řidič 
s oprávněním skupiny B může převážet až osm osob v osobní dodávce a 
často nemá ani základní referentské školení a přezkoušení z dopravních 
předpisů. Je to vždy otázka pro dopravce, podnik nebo úřad, který takového 
řidiče pověří převozem osob – Do jaké míry dbá na kvalitu řidiče a bezpečnost 
zaměstnanců? 
  
  
Jak vnímáte problém 
přesčasů u jízd řidičů autobusů? 
To se převážně týká 
dálkových kamionových řidičů, kteří jsou často pod hrozbou ztráty zaměstnání 
nuceni jezdit bez dodržování jízdních přestávek. Ovšem někdy to platí i u řidičů 
autobusů. Tam bych upřednostnil sankce nikoliv vůči řidičům, ale především vůči 
dopravcům. Dopravní policie již ví, že výmluva dálkového řidiče: „Mám týdenní 
tachografický kotouč od dopravce zaplombovaný, proto vám ho nemůžu ukázat,“ 
bývala jen fintou na nezkušeného dopravního policistu. Dopravci si musí 
uvědomit, že náročnost a kompetenční povinnosti dálkového řidiče jsou 
neoddělitelné od podnikatelské úspěšnosti celé dopravní firmy. Vyjádření se 
dopravce: „Když to nestihneš, stihne to jiný,“ je personální vydírání, které by 
mohlo za určitých okolností být i trestným činem. 
  
Jaké psychické újmy může 
mít řidič autobusu, který kvůli nehodě usmrtil své cestující?  
Je to celoživotní 
traumatický zážitek, který se odráží v depresivních stavech, ve stylu 
dalšího života osobního i rodinného. 
  
Uvědomuje si například 
řidič velkého dvoupatrového autobusu, že na jeho schopnostech a jízdě závisí 
třeba až 70 lidských životů? 
 
Mělo by být takové 
zdravotní a dopravně psychologické posuzování, tedy výběr těchto řidičů, aby se 
zodpovědnost optimalizovala. Dosavadní přístup je velmi benevolentní a 
srovnáme-li jen německé požadavky na výuku řidiče profesionála s našimi, 
dojdeme k závěru, že někteří poslanci tvořící u nás zákonné normy považují 
práci řidiče za naprosto podřadnou, ne-li práci „nádenickou“ nebo naopak za 
běžnou samozřejmost, za kterou považují vlastní jízdní šoférské 
dovednosti. 
  
Kolik „autobusáků“ jste za 
dobu své praxe vyšetřil? Jaké mají nejčastěji 
problémy? 
Bude to dle mé kartotéky 
okolo deseti tisíc. Někteří byli vyšetřováni periodicky, hlavně mezinárodní 
řidiči, podle požadavků zaměstnavatele. Nejčastější problémy se týkají rodiny, 
častější rozvodovost, problémy s dospívajícími dětmi a vlastní zdravotní 
potíže, například bolesti zad. Z neustálého zvládání stresu častější 
cukrovka a žaludeční potíže. S tím souvisí úbytek vitality, zhoršení zraku, 
snížení celkové psychomotorické výkonnosti, kterou ti rozumnější umí kompenzovat 
přiměřenou relaxací a na silnici jízdní zkušeností a 
přizpůsobivostí. 
  
Jaký vztah má mezi sebou 
řidič osobního auta a řidič „obřího“ autobusu? 
Řidič autobusu má jistě 
přiměřenější vztah k řidiči osobního auta, než je tomu naopak. Znám řadu 
případů, kdy řidič autobusu musel ohrozit cestující náhlým brzděním před 
neukázněným předjíždějícím řidičem osobního vozu donuceným protijedoucími k 
„myšce“ těsně před autobus. Řidiči autobusů reagují prozíravěji na dopravní 
situace. Vědí, že mezi normálními řidiči osobních vozidel, je ze sta řidičů asi 
pětadvacet nepřizpůsobivých, agresivních a 
nezkušených. 
  
Působí nátlak 
cestujících (nadávky, prosby o zastavení, nakládání a vykládání bagáže, křik 
dětí, atd.) psychicky na řidiče? 
 
Samozřejmě, to jsou 
zátěžové situace, které dobře vybraný řidič musí zvládnout tak, aby se to 
nedotklo jeho jízdní způsobilosti. Působí to vyšší psychickou únavu, ale řidič 
je oprávněn si v takových situacích přestávku 
vynutit. 
  
Je rozdíl mezi psychikou 
řidiče autobusu MHD, dálkového autobusu nebo 
tramvaje? 
Nevelký, ale určitě je. 
Pravidelná jízda v intravilánu v městské aglomeraci je náročnější na 
kvalitu pozornosti, zejména na její koncentraci, diferenciaci a trvalost. Dále 
na osobnostní toleranci a kooperaci, má vyšší nároky na sociální chování. 
Dálkový řidič zase nesmí podléhat monotónním fázím jízdy, nesmí mít deficit 
v míře trpělivosti a vytrvalosti.  
  
Které chyby obecně nejvíce 
řidiči v hromadné dopravě osob dělají? 
Někteří, méně zkušení, 
akcelerují a brzdí nepřiměřeně k pohodlí cestujících. Častější je 
nepřiměřená manipulace, předčasné uzavírání dveří. A v neposlední řadě 
nezvládnutí sebe sama v přítomnosti konfliktního cestujícího, neplatiče 
nebo opilce. 
    
				 |