Řidiči autobusů pohledem psychologa 10.12.2004 16:56 - tisková zpráva
Rozhovor s PhDr. Jiřím
Seidlicem
Psychologické pracoviště -
laboratoř LADOP
Jaké předpoklady pro
svou práci musí splňovat řidič autobusu?
Vhodnější otázka pro
psychologa je, jaké by měl mít předpoklady, protože ono „musí“ je dáno zákonem a
ten je velmi tolerantní – věk 21 let a vlastnictví řidičského průkazu skupiny B
na osobní vozidla. Připravená novela silničního zákona bude jistě přísnější. Ale
vrátím se k psychologickým předpokladům. Z obecných kritérií by měl
řidič autobusu mít bezproblémovou zdravotní rodinnou a profesní anamnézu – věk
23 let, řidičské oprávnění typu C, E a minimálně dva roky beznehodové praxe na
nákladních vozidlech.
A z hlediska
psychologa?
Z hlediska
psychodiagnostického by měl být dobře komponovanou osobností, takzvaným
neagresivním typem. Vždy je dobré upřednostnit spíše extrovertovanou, cyklotymní
osobnost s nižší hladinou misantropie. Tedy osobnost stabilní, sociálně
zodpovědnou s průměrnou rozumovou kapacitou včetně racionálního, řešícího
přístupu k problémům. Nikoliv introverta, přecitlivělého a prožívavého
člověka, takzvaně reagujícího agresivně hned na „první našlápnutí“. Řidič
autobusu by měl mít kvalitní prostorovou orientaci a koordinaci, trvalost
pozornosti a zaměřenost vnímání a rozhodování se i v neočekávaných vnějších
situacích. Měl by mít vyšší míru odolnosti vůči časově náročným podnětům,
odolnost vůči stresu a frustraci. Měl by mít kvalitní vnímání signálů hrozícího
nebezpečí a z praxe prokázat přiměřenou dopravní sebekritičnost a
přizpůsobivé chování a jednání.
Jak nahlížíte na problém
nezodpovědných řidičů osobních dodávek, kteří si neuvědomují, že mají
zodpovědnost za převážené osoby?
Ano, řidič
s oprávněním skupiny B může převážet až osm osob v osobní dodávce a
často nemá ani základní referentské školení a přezkoušení z dopravních
předpisů. Je to vždy otázka pro dopravce, podnik nebo úřad, který takového
řidiče pověří převozem osob – Do jaké míry dbá na kvalitu řidiče a bezpečnost
zaměstnanců?
Jak vnímáte problém
přesčasů u jízd řidičů autobusů?
To se převážně týká
dálkových kamionových řidičů, kteří jsou často pod hrozbou ztráty zaměstnání
nuceni jezdit bez dodržování jízdních přestávek. Ovšem někdy to platí i u řidičů
autobusů. Tam bych upřednostnil sankce nikoliv vůči řidičům, ale především vůči
dopravcům. Dopravní policie již ví, že výmluva dálkového řidiče: „Mám týdenní
tachografický kotouč od dopravce zaplombovaný, proto vám ho nemůžu ukázat,“
bývala jen fintou na nezkušeného dopravního policistu. Dopravci si musí
uvědomit, že náročnost a kompetenční povinnosti dálkového řidiče jsou
neoddělitelné od podnikatelské úspěšnosti celé dopravní firmy. Vyjádření se
dopravce: „Když to nestihneš, stihne to jiný,“ je personální vydírání, které by
mohlo za určitých okolností být i trestným činem.
Jaké psychické újmy může
mít řidič autobusu, který kvůli nehodě usmrtil své cestující?
Je to celoživotní
traumatický zážitek, který se odráží v depresivních stavech, ve stylu
dalšího života osobního i rodinného.
Uvědomuje si například
řidič velkého dvoupatrového autobusu, že na jeho schopnostech a jízdě závisí
třeba až 70 lidských životů?
Mělo by být takové
zdravotní a dopravně psychologické posuzování, tedy výběr těchto řidičů, aby se
zodpovědnost optimalizovala. Dosavadní přístup je velmi benevolentní a
srovnáme-li jen německé požadavky na výuku řidiče profesionála s našimi,
dojdeme k závěru, že někteří poslanci tvořící u nás zákonné normy považují
práci řidiče za naprosto podřadnou, ne-li práci „nádenickou“ nebo naopak za
běžnou samozřejmost, za kterou považují vlastní jízdní šoférské
dovednosti.
Kolik „autobusáků“ jste za
dobu své praxe vyšetřil? Jaké mají nejčastěji
problémy?
Bude to dle mé kartotéky
okolo deseti tisíc. Někteří byli vyšetřováni periodicky, hlavně mezinárodní
řidiči, podle požadavků zaměstnavatele. Nejčastější problémy se týkají rodiny,
častější rozvodovost, problémy s dospívajícími dětmi a vlastní zdravotní
potíže, například bolesti zad. Z neustálého zvládání stresu častější
cukrovka a žaludeční potíže. S tím souvisí úbytek vitality, zhoršení zraku,
snížení celkové psychomotorické výkonnosti, kterou ti rozumnější umí kompenzovat
přiměřenou relaxací a na silnici jízdní zkušeností a
přizpůsobivostí.
Jaký vztah má mezi sebou
řidič osobního auta a řidič „obřího“ autobusu?
Řidič autobusu má jistě
přiměřenější vztah k řidiči osobního auta, než je tomu naopak. Znám řadu
případů, kdy řidič autobusu musel ohrozit cestující náhlým brzděním před
neukázněným předjíždějícím řidičem osobního vozu donuceným protijedoucími k
„myšce“ těsně před autobus. Řidiči autobusů reagují prozíravěji na dopravní
situace. Vědí, že mezi normálními řidiči osobních vozidel, je ze sta řidičů asi
pětadvacet nepřizpůsobivých, agresivních a
nezkušených.
Působí nátlak
cestujících (nadávky, prosby o zastavení, nakládání a vykládání bagáže, křik
dětí, atd.) psychicky na řidiče?
Samozřejmě, to jsou
zátěžové situace, které dobře vybraný řidič musí zvládnout tak, aby se to
nedotklo jeho jízdní způsobilosti. Působí to vyšší psychickou únavu, ale řidič
je oprávněn si v takových situacích přestávku
vynutit.
Je rozdíl mezi psychikou
řidiče autobusu MHD, dálkového autobusu nebo
tramvaje?
Nevelký, ale určitě je.
Pravidelná jízda v intravilánu v městské aglomeraci je náročnější na
kvalitu pozornosti, zejména na její koncentraci, diferenciaci a trvalost. Dále
na osobnostní toleranci a kooperaci, má vyšší nároky na sociální chování.
Dálkový řidič zase nesmí podléhat monotónním fázím jízdy, nesmí mít deficit
v míře trpělivosti a vytrvalosti.
Které chyby obecně nejvíce
řidiči v hromadné dopravě osob dělají?
Někteří, méně zkušení,
akcelerují a brzdí nepřiměřeně k pohodlí cestujících. Častější je
nepřiměřená manipulace, předčasné uzavírání dveří. A v neposlední řadě
nezvládnutí sebe sama v přítomnosti konfliktního cestujícího, neplatiče
nebo opilce.
|