Bosch a Audi získaly cenu Motorsport 17.12.2004 12:08 - tisková zpráva
DEARBORN/USA – Subdodavatel dílů pro automobilovou techniku,
firma Bosch, a výrobce automobilů, firma Audi, dnes v Dearbornu / USA společně
obdržely cenu Motosportu od asociací SEMA (Specialty Equipment Market
Association) a SAE (Society of Automotive Engineers) za vývoj. Cena
„SEMA Motorsports Engineering Award“ od těchto sdružení byla udělena za přímé
vstřikování benzínu v mezinárodně úspěšném sportovním voze Audi R8.
Tímto vyznamenáním oceňuje porota vývojové novinky, které „mimořádně
přispívají k technickému pokroku v motoristickém sportu“. Dr. Klaus Böttcher,
vedoucí střediska Motorsport ve firmě Bosch, řekl při předávání ceny: „Z
vyznamenání pro přímé vstřikování benzínu v Audi R8 máme radost. Úspěch projektu
je výsledkem vynikající týmové spolupráce obou podniků.“
Bosch spojil všechny své aktivity v oblasti motoristického sportu do
střediska Motorsport. Je součástí dceřinné společnosti Bosch Engineering GmbH,
specializovanou na služby automobilových inženýrů.
V letech 2001 až 2004 vyhrály závodní vozy s přímým vstřikováním benzínu od
firmy Bosch například v renomovaném závodě 24 hodin Le Mans – v letech 2004,
2002 a 2001 Audi a v roce 2003 Bentley dceřinná společnost koncernu. Technika
přímého vstřikování přispěla k převaze těchto vozů. Zajišťuje v turbo
přeplňovaných závodních motorech V8 správně dávkované rozvinutí síly, vysoký
výkon a méně zastávek k doplňování paliva.
Výhody přímého vstřikování benzínu využívají Audi a Volkswagen i v sériově
vyráběných vozech. Nový 2,0 litrový motor – taktéž s turbo přeplňováním a přímým
vstřikováním benzínu – se proto vyznačuje zvýšením točivého momentu v dolní
oblasti počtu otáček, spontánní odezvou motoru a nižší spotřebou paliva díky
vyšší účinnosti. Využívá se například u Audi A3 Sportback, A4 a ve Volkswagen
Golf GTI. Přímé vstřikování pro tento motor, sestávající ze vstřikovacích
ventilů, systému řízení motoru a senzoriky, a také zapalovací svíčky dodává
firma Bosch.
Souhra přímého vstřikování a turbo přeplňování je navíc do budoucna základem
pro „Návrhy Downsizing“, které slibují další snížení spotřeby paliva. U
Downsizing budou místo běžných motorů bez přeplňování používány menší, ale
stejně výkonné motory s turbokompresory. Jestliže se sníží objem válců o
třetinu, spotřeba paliva s přímým vstřikováním klesne až o 15 procent.
Ing. Pavel Roman
|