Tomáš Tomeček chce být s novou Tatrou vidět vpředu 17.12.2004 12:42 - Pavel Jelínek
Novotou zářící stříbrná Tatra s modrým pruhem se skvěla před obchodním domem Kotva, zatímco autor těchto řádků dostal důvod, po "petrobrasích" modelářských letech si opět postavit model tatrovky. Uvnitř se chystala tradiční tiskovka, kde Tomáš Tomeček představil nejen nové auto, ale i své plány na Dakar 2005.
Závod kamiónů se výrazně proměnil: od vytrvalostního maratónu, kde záleželo na promyšlené taktice a rozložení sil, se přesunul ke zběsilé rally s plným nasazením od první etapy, kde každá minuta může rozhodovat. Konkurence je nejlepší v historii závodu, adeptů na pódium mnoho, všichni skvěle vybavení a s velmi dobrým servisním zázemím.
Při návratu z loňského Dakaru si Tomeček posteskl, že mu chybí na Dakaru více podpory a spolupráce na trati, chyběl rychlý doprovod. Změna nastala k lepšímu. Příborskému jezdci se podařilo dát dohromady dostatek prostředků nejen na stavbu nového vozu, ale především na jeho plnohodnotný start.
A tak se po letech rozdělila zkušená a kompaktní trojka Tomeček, Azevedo, Martinec. Zatímco Azevedo si konečně sedne za volant a bude pilotovat současný vůz týmu, Tomeček vyjede na trať v nové posádce. Navigátorem bude manažer společnosti Federal Mogul Vojtěch Morávek (s Tomečkem už se svezl na menších soutěžích) a také Australan Michael Tanaka, zástupce sponzorské společnosti Livescore.com, jednoho z největších světových sportovních zpravodajských serverů. Tanaka se do republiky dostal jen před pár dny, novou Tatru, která jede v jeho barvách, uviděl teprve včera a dle svých slov jí byl unešen.
Nezbytné zázemí bude opět představovat pro celý tým, čítající i jedno soobní auto a motocykl, Petr Vodák s asistenční Tatrou (ta se krom repase dočkala i krásného nového laku). "Dřív byl kamión jen jeden, teď jsou dva, zatím opravdu netuším, jak ty díly dostaneme dovnitř, uvidíme," řekl Vodák.
Oba "ostré" kamióny jsou prakticky identické. Nový Tomečkův kamión obdržel starší plachtovou nástavbu, zatímco stávající, Azevedův, má novou nástavbu z lehké slitiny. Oba pohání osvědčený dvanáctiválec Tatra, přeplňovaný dvěma turbodmychadly Holset, o maximálním výkonu 520 kW (710 k). Hmotnost vozů klesla zhruba o čtvrt tuny, ale vzhledem ke své koncepci se Tatra hmotnostně nikdy nedostane na úroveň hbitých dafů.
Tým odjede na start už 26. prosince, musí se totiž ještě stavit ve Frankfurtu pro materiál k ostatním týmovým vozům. O výsledcích se po předchozí smůle u českých týmů raději nemluví, při vyrovnanosti konkurence, obrovském nasazení všech účastníků špičky i nepředvídatelnosti závodu se ani není co divit. Nejrealističtější se tak zdá Tomečkovo přání "Chceme být vidět vepředu."
Jiří Vintr
|