Route 66 - To by měl prožít každý opravdový motorkář 17.12.2004 19:56 - tisková zpráva
Route
66 jako symbol
To
by měl prožít každý opravdový motorkář!
Z
Los Angeles až do Nového Mexika (a zpět)
Přátelé
v jedné stopě
Základem
byla dobrá organizace
Již podruhé se letos v říjnu uskutečnila akce, jež svým
emocionálním nábojem nemá pravděpodobně mezi českými motoristickými událostmi
obdobu. Podobně silné zážitky snad nabízí, byť jen krátkodobě, pouze návštěva
depa při závodech formule 1. A i s tímto tvrzením by zřejmě nesouhlasila většina
opravdových motorkářů. Co může totiž nabídnout větší zážitek, než jízda po
legendami opředené severoamerické historické silnici Route 66, na níž se snad v
některých místech zastavil čas. Navíc v sedle obrovského amerického
motocyklu...Ale v celém projektu nejde organizátorům jen o efektní závěr
celé soutěže. Jde o stovky a tisíce motorkářských nadšenců, kteří věnují volný
čas, prostředky i energii svému motoristickému koníčku, ať jsou to závody
dragsterů, motokros, motogp nebo jakékoli další představení, ve kterém hraje
hlavní roli motocykl, třeba soutěž Legendární cestou Route
66….
Hlavními aktéry letošní akce „Legendární cestou Route 66“ byli vítěz
národního finále Miroslav Backa a známý herec a moderátor, ale především
motorkář, Dalibor /Dáda/ Gondík . Výraznou posilou realizačního týmu byl
fotograf Jiří Křenek z vydavatelství Axel Springer, známý v posledních letech
především špičkovými snímky z prostředí závodů formule 1, otiskovanými zejména v
časopisech Svět motorů a Auto TIP. Ten na oltář Route 66 „položil“ dokonce
závěrečnou GP Formule 1 v brazilském Sao Paulu.
Českou výpravu ve Spojených státech doplňoval a neoficiální, leč
důležitou funkci řidiče doprovodného vozidla zastával s velkou odpovědností
Martin Miler z agentury Media Fashion, která se na celé akci, zejména však na
domácí soutěži podílela nezastupitelným způsobem. Dalšími partnery soutěže
“Legendární cestou Route 66“ pro letošní rok byly Harley-Davidson CR,
organizátoři MR dragsterů, tým Route 66 – HD Downtown a samozřejmě stovky
soutěžících a fanoušků motorek.
66
Známá Route 66 se Spojenými státy vine od východu na západ, z Chicaga do
Los Angeles, v délce 2400 mil, spojuje osm států (Illinois, Missouri, Kansas,
Oklahoma, Texas, Nové Mexiko, Arizona a Kalifornie) a do jisté míry symbolizuje
rozvoj této země v uplynulém století. Právě výstavba a rozvoj moderní dálniční
sítě, růst městské zástavby a měnící se životní styl mají na svědomí postupnou
likvidaci některých úseků této, pro americkou historii tak důležité silnice.
Přesto lze stále ještě kolem 85% Route 66 projet motorovým vozidlem.
66 Především proto, že západní část proslulé silnice je obecně považována
za atraktivnější, rozhodli se organizátoři jízdy pro letošek nesledovat Route 66
v „klasickém“ směru z východu na západ, ale jako místo startu zvolili Los
Angeles. Rovněž se v předpokládaném itineráři drželi jihovýchodních států USA,
kde si valná část zachovaných úseků Route 66 podržela svůj původní kolorit. Je
pochopitelné, že s ohledem na vývoj počasí v této části Spojených států ve druhé
polovině letošního října, došlo k některým korekturám původně plánované trasy,
ale v podstatě se jednalo, jak již bylo uvedeno v titulcích, o expedici z LA do
Nového Mexika, přesněji do města Albuquerque, a zpět. Důvod návratu do výchozího
místa byl zcela prozaický, protože z technického hlediska bylo letošní
“objevování Ameriky“ zajištěno na základě v USA běžně fungujících institucí,
jakými jsou půjčovny motocyklů a automobilů, a zapůjčenou techniku bylo potřeba
vrátit...
66 Při výběru jednostopé techniky byla volba obou protagonistů dost
odlišná. Mirek Backa se rozhodl pro klasiku nejklasičtější a jeho partnerem na
dobu téměř čtrnácti dnů se stal Harley Davidson Heritage Softtail. Dalibor
Gondík podlehl zvědavosti a rozhodl se vyzkoušet stroj americké značky, která
vznikla teprve v roce 1954 - Victory Vegas - poháněný dvouválcem 1500
cm3 se senzačním průběhem točivého momentu a nesmírně pohodlný. Oba stroje
tak přesně korespondovaly s duchem celé akce a pro jízdu po Route 66 se hodily
jako žádné jiné. Základní výbavu jezdců ještě doplňovalo kožené oblečení a dvě
přílby - otevřená a integrální.
66 Jízda po Route 66 byla pro všechny zúčastněné opravdu zážitkem na celý
život. Zejména v oblastech, kde cesta prochází pouštními oblastmi nebo
přírodními rezervacemi. Překvapující je kupříkladu kvalita asfaltového povrchu
vozovky, po které již léta projede nějaké vozidlo pouze jednou za čas. Benzinová
čerpadla, ale i motely a jiná zařízení kolem silnice, především odstavené
automobily, jsou většinou ve stavu, v jakém je jejich majitelé nebo uživatelé
před léty opustily. Povětrnostní vlivy jsou vzhledem k převládajícímu suchému
počasí minimální. To vše vyvolává pocit pohybu v jakýchsi kulisách, protože za
čímkoliv reálným - kupříkladu fungující čerpací stanicí, motelem, poštovním
úřadem - je potřeba vydat se přinejmenším k nejbližší dálnici. A i v místech,
kde se u Route 66 vyskytují lidé, vypadá vše, jako by se zde zastavil
čas.
66 Právě proto, že provoz na historických úsecích Route 66 je opravdu
minimální, byl i kontakt našich motorkářů s pověstnou americkou dopravní policií
zanedbatelný. Ta se totiž vyskytuje především tam, kde se něco děje a kde je
potřeba něco řešit. Na Route 66 snad byli Češi podezřelí jedině tím, že jeli i
po úsecích, které vlastně nikam nevedly, nebo zastavovali tam, kde nebyl důvod -
třeba kvůli fotografování - jemuž mimochodem fotograf Jiří Křenek věnoval
skutečně spoustu času, takže příznivci jeho snímků se mají opravdu na co těšit.
A tak se nakonec do bližšího kontaktu se strážci pořádku dostali jezdci na
Harleyi a Victory i jejich doprovodné vozidlo pouze v jednom případě, a to v
novomexické indiánské rezervaci, při jejímž průjezdu zaujal pozornost amerických
policistů právě jejich neobvyklý způsob jízdy.
I zde se to ovšem obešlo bez osobního kontaktu, a účastníci výpravy jenom
intenzivněji vnímali pozornost policistů.
66 Na amerických silnicích je obecně velmi silně přítomna autorita
dopravních policistů a respekt před nimi, takže je celkem pochopitelné, že ani
velké a silné stroje nedokázaly české motorkáře vybudit k nedodržování
rychlostních limitů. Bez předchozího domlouvání je prostě respektovali... Vliv
na to mělo koneckonců i chování ostatních amerických řidičů. Ti jsou mimochodem
velmi pozorní a přátelští, takže každé zastavení bylo důvodem k oslovení či
přátelské debatě a zastávka na neobvyklém místě (kupříkladu na dálnici mimo
parkoviště) vyvolá téměř okamžitě reakci v podobě nabídky pomoci kolemjedoucími
řidiči.
66 Mimořádně dobré vztahy jsou právě mezi motorkáři. Všude, kde česká
výprava jenom na chvíli zastavila, je hned ostatní motorkáři velmi přátelsky
zdravili a vyptávali se odkud jedou a kam mají namířeno. Zájem se
několikanásobně ještě zvýšil v okamžiku, kdy se Američané dozvěděli, že
pocházejí z Česka a cílem jejich cesty je právě jízda po Route 66. To už byli
doslova nadšeni, zvali Čechy na kafe nebo na koblihu a chtěli se okamžitě k
výpravě přidat...
66 Potěšující byla rovněž skutečnost, že oba motocykly po celou dobu jízdy
po Route 66, během níž ujely více než 2600 mil, fungovaly naprosto spolehlivě,
bez jediné závady. Jejich ovládání přitom není zase až tak jednoduché. Všichni
tři jezdci (v poslední fázi cesty nahradil Jiří Křenek v sedle Victory Vegasu
Dalibora Gondíka, který se plánovaně vrátil dříve zpět domů/ si na jejich
hmotnost a způsob ovládání museli zvykat. Na první pohled to totiž vypadalo, že
oba stroje jsou určeny především pro jízdu rovně, jakákoliv jiná manipulace,
jako otáčení na silnici, jízda ve městě a podobně byla docela
náročná.
66 Fantastickou zkušenost získali účastníci jízdy i v běžném provozu.
Američtí řidiči jsou totiž nesmírně vstřícní, dávají si přednost a nejsou
hysteričtí. I ve středu Los Angeles proto neměli Češi na amerických motorkách s
jízdou žádné problémy. Princip je zřejmě v toleranci - jede vždy ten, kdo je tam dříve, řidiči
se podívají navzájem na sebe a jedou. A to je asi také to, co nejvíc schází
českým řidičům. Američané, přestože řídí velká auta, jsou stále v pohodě a
vypadá to tak, jako by vůbec nepospíchali. Problémy nemají ani se zdánlivě
krutými limity rychlosti. Naučili se s nimi žít a proto vzdálenost místa, do
kterého se svým vozidlem míří, udávají spíše v době jízdy, než v mílích. A tak
se nesmíte divit, když na otázku „Kolik je to do Las Vegas?“, řidič v Los
Angeles odpoví: „Jedenáct hodin“...
66 To, co si oba hlavní protagonisté letošní akce „Legendární cestou Route
66“ - Mirek Backa i Dalibor Gondík - po návratu domů kromě nepřeberného množství
zážitků jednohlasně pochvalovali, byla perfektní připravenost a zajištění někdy
dost komplikované cesty. Oba jezdci ocenili zejména to, že díky spolehlivému
„servisu“ se mohli plně věnovat jízdě, která často probíhala v podmínkách na
hony vzdálených těm, na které jsou zvyklí z domu, nemuseli se ničím rozptylovat
a jejich bezpečná jízda po Route 66 nebyla ničím
ohrožována.
Legendární
cestou Route 66, ročník 2004, v datech:
Termín
uskutečnění: duben – říjen
2004
Použité
motocykly: Mirek Backa
- Harley Davidson Heritage Softtail, motor čtyřdobý vzduchem chlazený dvouválec,
zdvihový objem 1500 cm3
, 4 stupňová
převodovka, pohon zadního kola ozubeným řemenem. Kotoučové brzdy na obou
kolech, pohotovostní hmotnost cca 297 kg. Nejvyšší rychlost 160
km/h.
Dalibor Gondík - Victory Vegas 1500, motor 50 st.V Twin cca 1500 ccm, 2
válce 4 dobý, převodovka 5 stupňová, hmotnost 281 kg, pohon zad.kola ozub.
Řemenem, kotoučové brzdy na obou kolech.
Doprovodné
vozidlo: Dodge
Durango
Celkem ujetá
vzdálenost: 2 600 mil
Nejdelší
etapa: cca 400 mil (z Flagstaff do
Albuquerque
)
Zvláštní událost : Napadení Jirky Křenka ve vesnici Oatman ve státě
Účastníci: Mirek
Backa, /29/ amatérský
motorkář,
výherce soutěže, obchodní zástupce /dlažba/, jeho druhý syn se narodil
týden po návratu z USA
Dalibor /Dáda/ Gondík /34/, herec a moderátor TV NOVA, bavič,
v soukromí náruživý motorkář a velký znalec a sběratel kinematografie, otec syna
Jiří Křenek /30/, fotograf, držitel titulu o nejlepší světovou
automobilovou fotografii roku
/vyhlášenou v lednu 2004 v Paříži/, mezi zahraničními novináři
přezdívaný „muž s laserem
v oku“
Fotografie super kvality
najdete v naší fotogalerii ZDE
|