Mazda MX-Crossport s premiérou v lednu v Detroitu 18.12.2004 19:46 - tisková zpráva
Mazda MX-Crossport
– koncept společnosti Mazda bude mít svou premiéru na lednovém autosalonu v Detroitu
MX-Crossport naznačuje budoucí možný směr vývoje designu vozů Mazda.
Koncepce modelu MX-Crossport, jejíž první představení veřejnosti je naplánováno na rok 2005 na mezinárodním autosalonu v Severní Americe, reprezentuje nový směr značky Mazda, který je orientován na rozšíření modelové řady úspěšných výrobků nové generace. Model MX-Crossport byl navržen v hlavním designérském studiu společnosti Mazda v Hirošimě. Jedná se o vůz zasahující do všech kategorií – skutečný crossover značky Mazda, který je kombinací stylu silného sportovního vozu – vlajkové lodi této značky RX-8 – a mnohem praktičtějšího řešení sportovně-užitkového vozu.
Silná, hrdá a trojrozměrná identita tohoto koncepčního vozu byla vytvořena tak, aby byla nápaditá překvapujícím a unikátním způsobem, ale současně i naprosto neomylně Mazdou, energickou s typickými prvky společnými pro vozy rodiny Mazda, které jsou patrné již z povzdálí. Je také novým průkopníkem značky Mazda, vedoucím tuto společnost do nového segmentu, rozšiřujícím definici stylu Zoom-Zoom jak po stránce designu, tak i po stránce jeho zařazení.
„Mazda je právě nyní plná síly a tak je pro nás okamžitou výzvou využít tento potenciál a vytvořit nové produkty, které by upevnily naše pozice na nejvýznačnějších trzích na celém světě,“ prohlásil Moray Callum, ředitel pro design společnosti Mazda Motor Corporation. „Výsledkem této výzvy je model MX-Crossport, při jehož navrhování jsme měli na paměti zejména a především požadavky trhu Severní Ameriky a zdejší způsob jízdy. Vždy jsme pracovali na rozšíření našich prodejů v Severní Americe a současně jsme hledali možnosti na dalších klíčových trzích.“
Progresivní průkopník koncepčního designu
Design je významným aspektem všech výrobků společnosti Mazda a stejně tak i MX-Crossport je zejména a především koncepčním designem. Vedoucí designér pan Koizumi, mezi jehož dřívější počiny patří i úspěšná Mazda6, nazývá tuto koncepci „progresivní průkopník“, což znamená koncepci spojující rychlou a atletickou image nejlepších sportovních vozů značky Mazda s odolností a praktickou využitelností vozů typu SUV. Výsledkem je vůz, který značku Mazda a její image ve stylu Zoom-Zoom zavádí do oblasti, do které se nikdy dříve neodvážila.
„Naším cílem bylo vytvořit design, který přesahuje stávající kategorie třídy SUV a vozů typu „crossover“ a zasahuje do oblasti sportovních vozů. Chceme lidem zprostředkovat zážitek ze světa sportovních vozů pokaždé, když usednou za volant,“ dodal pan Koizumi.
Svým odvážným vnějším designem vzbuzuje model MX-Crossport dojem pohybu a rychlosti. Svým sportovním vzhledem představuje ducha společnosti Mazda ve stylu Zoom-Zoom a zároveň přináší mnoho inovativních prvků i komfortní atmosféru s hojností prostoru pro čtyři dospělé cestující.
Vedoucí designér pan Koizumi vyjadřuje svou důvěru v design prohlášením: „Styl designu u výrobku, jako je tento, je velmi důležitý. Bez ohledu na jeho pohonnou jednotku musí mít design stejně výrazný styl Zoom-Zoom. Rovněž kabina byla navržena tak, aby dokonale odpovídala potenciálu vnějšího designu.“
Sportovní a struhující vnější design Atletická image této koncepce se odráží na její celkové velikosti. Se svou délkou 4 630 mm je MX-Crossport ve srovnání s ostatními významnými výrobky vznikajícího segmentu vozidel typu „crossover“ kompaktním, agilním a relativně malým modelem.
Aby tak bylo současně nabízeno vozidlo s ideálním a důvěryhodným postojem, je jeho design zvýrazněn nízkým a širokým exteriérem, jehož šířka dosahuje 1 930 mm, s krátkým předním i zadním převisem a relativně dlouhým rozvorem. Rovněž pneumatiky jsou relativně velkých rozměrů – 275/45R-20. Zvýraznění dlouhého rozvoru a mohutných kol napomáhá podtrhnout sportovní a stabilní vzhled tohoto konceptu. Při celkové výšce 1 630 mm je MX-Crossport oproti konstrukci tradičních vozů typu SUV, jako je například vlastní model značky Mazda Tribute, poměrně malý, a přesto si zachovává agresivní vzhled.
Při pohledu na příď patří mezi klíčové prvky designu typické, plovoucí linie, které běží dolů od předních sloupků a s mírným vyklenutím probíhají podél přední kapoty až k mřížce přední masky. Tyto výrazné linie elegantně kontrastují s velmi nápadnými předními blatníky. Široký a nízký otvor přední masky je navíc typickým znakem používaným společností Mazda pro její rodinu sportovních vozů, a lze se s ní setkat u vozů Mazda RX-8 i u nedávno představené vysoce výkonné verze Mazdy6 MPS s přeplňovaným motorem. Podobně jako je nyní mohutný, samostatný přední blatník vozu RX-8 typickým znakem všech sportovních vozů značky Mazda, je tento prvek použit i u modelu MX-Crossport a napomáhá dosažení rovnováhy mezi vývojem a tradicí.
MX-Crossport rovněž demonstruje, jakým způsobem se boční okna stávají významným dynamickým znakem designu vozů Mazda. V tomto případě je to plynulá střešní linie zdůrazněná výraznější středovou boční linií, která se odvážně zvedá a dosahuje až k zadnímu blatníku. Tato nápadná středová boční linie a zúžení zadních oken, které přecházejí až na zadní blatníky, jsou klíčovými prvky designu, které podtrhují celkovou sportovní image tohoto konceptu.
Design rovněž využívá kabinu, která se směrem k zádi vozidla trojrozměrně zužuje a vytváří harmonii se zužujícím se oknem.
Oproti zužující se kabině dosahují zadní blatníky modelu MX-Crossport svého největšího objemu přesně nad zadními koly. Mohutné zadní blatníky doplňují agresivní pěti-paprskové disky kol, jež vycházejí z designu použitého poprvé společností Mazda již před deseti lety u modelu RX-01 navrženého panem Koizumi, což byl předchůdce dnešní RX-8.
Při přímém pohledu na záď vozu jsou nejnápadnějšími prvky designu kompaktní, zužující se kabina, mohutná ramena komunikující se zadními nárazníky a kruhový tvar koncových svítilen. Společným znakem s ostatními sportovními vozy Mazda je také tvar sníženého zadního nárazníku s integrovaným výfukovým systémem.
Pozornost věnovaná detailu je zřejmá z designu celého exteriéru, počínaje integrovaným výfukovým systémem až po oblý, válcovitý tvar hlavních světlometů a koncových svítilen. Dokonce i závěsné zařízení se dá snadno a úhledně složit do zadního nárazníku, a tak není v okamžiku, kdy není používáno, viditelné.
Barva karoserie – nově navržená barva nazvaná „červená K2“ – je dalším detailem dokreslujícím design exteriéru této koncepce. Barva byla pečlivě vybrána, aby zdůraznila a komunikovala s image vozu. Je odrazem slavné červené půdy chráněného údolí ve státě Utah ve Spojených státech – působivá, nádherná představa červené půdy splývá s barvou exteriéru a dokonale ladí se světlými a moderními barvami progresivního interiéru.
Atletický a futuristický design interiéru Koncepce designu interiéru vozu MX-Crossport byla vyvinuta tak, aby vizuálně představovala atletické téma ve stylu Zoom-Zoom shodné s jeho exteriérem, přičemž zvláštní pozornost byla věnována vytvoření pocitu kvality a dokonalého řemeslného zpracování. Stejně jako interiér všech vozů Mazda, byl i tento navržen tak, aby celkové prostředí interiéru poskytovalo požitek z komfortního cestování s důrazem na jízdu.
Při pohledu zvenčí je kabina malá a kompaktní. Byla však přijata speciální konstrukční opatření vedoucí k vytvoření vnitřního prostoru, který je při dané velikosti dostatečně prostorný a má moderní vzhled. Klíčem k zajištění pocitu prostornosti jsou „plovoucí“ sedadla. Každé sedadlo je k podlaze připevněno prostřednictvím jediné středové stojny a jeho polohu lze upravovat pomocí systému „jedné kolejnice“ instalované na podlaze vozu. Hojné množství špičkové kvality, částečně anilínová kůže, černá síťovina, výrazná linie přecházející středem dolů a integrované bezpečnostní pásy a sedadla představují moderní a sportovní image.
Dalším podtržením vysoce moderní image a stejně tak umocněním mimořádného vizuálního požitku cestujících na zadních sedadlech je záď opěradel předních sedadel vytvořená z hliníku a akrylátu s jasně viditelným dokonale konstruovaným mechanismem bezpečnostních pásů, který se nijak neliší od mechanismu luxusních mechanických náramkových hodinek. Při sklopení jednotlivých zadních sedadel tato sedadla navíc navazují přímo na zavazadlový prostor, což poskytuje dostatečný a snadno přístupný ložný prostor.
Z místa řidiče je pohled naprosto identický jako v Mazdě RX-8 - se sdruženým přístrojem sestávajícím ze třech měřicích přístrojů a se silným tříramenným volantem. Prostor řidiče, připomínající kokpit pilota, je definován malou kapličkou přístrojů, která je umístěna přímo před velkou „střechou“, jež podél spodního okraje čelního okna prochází přes celou přístrojovou desku – zvaná „dvojitá střecha“. Tato dvojitá střecha má za úkol sjednotit přední část kabiny a zajistit sounáležitost řidiče a předního spolujezdce.
Téměř celá střecha MX-Crossport je tvořena sklem, které interiéru dodává dojem otevřeného a vzdušného prostoru. Tuto mohutnou skleněnou střechu s proměnlivým zamlžením lze měnit od čiré až po průsvitně mléčnou a nazpět. Lze tak upravit množství světla pronikajícího do interiéru vozidla a umocnit míru komfortu v kabině.
Na stropě kabiny je rovněž použita elegantně integrovaná a vysoce flexibilní stropní konzola, procházející přes celou délku vozidla. Tato je schopna pojmout takové příslušenství, jako je například zábavní displej v zadní části vozu i řadu doplňkových úložných prostorů.
Systém trojice displejů zdokonaluje požitek z jízdy ve stylu Zoom-Zoom
MX-Crossport využívá progresivní, víceúčelový informační displej a zábavní systém, který byl navržen tak, aby byl intuitivní a snadno využitelný. Systém trojice displejů sestává ze sférického monitoru, který může být využíván jako dotykový panel (zvaný „ovládací panel“) instalovaný nad středovou konzolou vpravo od volantu, a z druhého „stavového monitoru“ instalovaného výše vpravo a ze třetího „zábavního monitoru“ instalovaného přímo před předním spolujezdcem.
Systém trojice displejů indikuje četné funkce pro podporu řízení, jako například diagnostika vozidla při startování motoru, bezpečnostní pokyny, monitorování mrtvých bodů, systému signalizace při parkování, satelitní navigační systém a informace pro případ nouze. Tento systém navíc obsahuje hlavní ovládací prvky audio-systému a klimatizace a lze jej využívat pro odesílání a příjem e-mailů a připojení k internetu.
Třetím prvkem systému trojice displejů je zábavní monitor, který je určen k tomu, aby umožnil podělit se s předním spolujezdcem o požitek ze řízení vozu tím, že zajišťuje „virtuální náhled“ ze sedadla řidiče a zvenčí vozu. Díky využití unikátní velikosti LCD obrazovky 365 mm x 80 mm (šířky 15“) a pěti kamer nabízí zábavní monitor čtveřici jedinečných pohledů na vozovku. Jednotlivé pohledy jsou: pohled očima řidiče, pohled od předních kol, pohled nízko nad zemí a pohled od zadních kol vozu.
Například pohled očima řidiče nabízí v reálném čase pohled na trojici měřicích přístrojů sdruženého přístroje ze sedadla řidiče. Pohled od předních kol naopak nabízí tři zobrazení vozovky před vozidlem (z pohledu řidiče, a to prostřednictvím kamer instalovaných na obou vnějších zpětných zrcátkách), který se neliší od
populárních závodních videoher. Zábavní monitor lze podle přání předního spolujezdce během dlouhých hodin jízdy přepnout do režimu DVD.
Široká využitelnost s citem pro inovaci V celém interiéru MX-Crossport je integrována řada unikátních, vysoce kvalitních prvků s nádechem inovace. Například řadicí páka má dvě typické polohy pro dva jízdní režimy – automatický a manuální. V režimu automatickém je řadicí páka nakloněna vpřed, tak aby téměř ležela na středové konzole a jízdní režimy (zpátečka, jízda, parkování atd.) mohou být poté měněny pouhým stisknutím tlačítka na vrcholu hlavice řadicí páky. Pro režim manuálního řazení může být řadicí páka zdvižena do kolmé polohy a poté použita pro manuální řazení rychlostních stupňů ve směru plus/minus.
Elektricky ovládaný posuvný kryt zavazadlového prostoru úhledně zakrývá zadní úložný prostor, který za zadními sedadly nabízí hojnost místa pro uložení přibližně třech golfových vaků.
Celkově – stejně jako exteriér – byla dynamická povaha designu interiéru vytvořena tak, aby vzbuzovala vizuální dojem pohybu a rychlosti a prověřila potenciální náměty designu, které by mohly být aplikovány u výrobního modelu.
Společnost Mazda sice dosud oficiálně nepotvrdila výrobu modelu vycházejícího z koncepce MX-Crossport, nicméně jasně prohlásila, že hodlá rozšířit svou řadu výrobků Zoom-Zoom nové generace na trhu v Severní Americe i mimo něj. Koncepce MX-Crossport je v tomto procesu významným krokem.
|