Skvělá sezóna Trojanových - i přes kotrmelec ve finále na Horácké 19.12.2004 23:42 - tisková zpráva
ČK motorsport v sezóně 2004
Po celou sezónu 2004 usedala do Volkswagenu Polo 1.6 GTI naše posádka, kterou tvořil jezdec Jiří Trojan a spolujezdkyně a manželka v jedné osobě Eva Trojanová. Na některých závodech zaskočila za zaneprázdněnou manželku Zdeňka Maroušková. Po posledním závodě obsadila naše posádka v celkovém hodnocení čtvrté místo ve skupině N.
Jänner Rallye
První soutěží šampionátu byla rakouská Jänner Rallye, která se konala v okolí městečka Freistadt. A protože Freistadt leží necelých 25 km od sídla týmu, jednalo o naši prakticky domácí soutěž.
Její termín konání na začátku ledna napovídal, že by mohlo jít o skutečně zimní soutěž se vším, co k takové soutěži patří. A stalo se, na většině rychlostních zkoušek byla spousta sněhu a závodní vozy použily speciální pneumatiky s nastřelenými hroty. Kdo neměl pneumatiky s hroty, měl veliké problémy nástrahy tratě přečkat bez úhony. Na trati rakouské soutěže se naší posádce velmi dařilo, když se po celou první etapu držela na druhém místě ve třídě N-1600.
Na závěrečné rychlostní zkoušce prvního dne se Jiří Trojan dostal do vedení ve třídě N-1600 a po celý druhý den si tuto první příčku udržel, i když to nebylo jednoduché, protože místní piloti byli na sněhu jako doma. "Do poslední rychlostní zkoušky jsme se rozhodli jet naplno, aby jsme si první místo udrželi, nebo náskok ještě zvětšili. I přes největší "krizovku" v celé soutěži, kdy jsme ve velké rychlosti šli docela dlouhou dobu "dveřmi napřed" se nám podařilo první místo udržet a náskok ještě zvětšit na celkových 40 sekund na druhého.
Jinak celá soutěž byla velice těžká už s ohledem na podmínky, které tam panovaly. Jeli jsme z ekonomických důvodů sériové pneumatiky s hroty, se kterými jsem byl při brždění a v zatáčkách spokojený, ale nebyly dobré při zrychlování, kdy nedokázaly přenést výkon na zasněženou a ledovou silnici", řekl jezdec Jiří Trojan. První soutěž mistrovství tedy dopadla pro ČK motorsport výborně, první místo ve třídě N-1600 a druhé místo v hodnocení skupiny N.
Mogul Šumava Rallye
Druhá soutěž zavedla všechny posádky do okolí Klatov a Vimperku na Mogul Šumava Rallye. I zde panovalo vysloveně zimní počasí a dokázalo narušit v okolí Vimperku i seznamovací jízdy. Na trati bylo velké množství sněhu a popadané stromy, které některým posádkám znemožnily seznámit se s tratí. „V okolí Klatov a Vimperku to vypadá opravdu strašně, stále tady sněží, a všude je spousta napadaného sněhu a břečky. Na několika místech jsou dokonce popadané stromy, které znemožňují posádkám tréninkové jízdy“, odpověděl Jiří Trojan na dotaz, jak to na tratích rychlostních zkoušek vypadalo při seznamovacích jízdách.
Pneumatiky s hřeby nebyly pro šumavskou soutěž povoleny. Jiří Trojan se v podmínkách, které byly místy na hranici regulérnosti, ujal vedení ve třídě N-1600, ale bohužel na páté rychlostní zkoušce došlo k technické závadě na převodovce soutěžního Pola. S vozem se nedalo dál pokračovat a posádka musela z této soutěže předčasně odstoupit. Z Klatov si tedy ČK motorsport žádné body nepřivezl.
Rally Matador Tatry - Valašská Rallye
Třetím podnikem MMČR byla opět soutěž, která zavedla posádky mimo naši republiku, v tomto případě první etapou na Slovensko do okolí města Púchova. Druhá etapa zavedla soutěžící na Valašsko do okolí Vsetína. Do této soutěže nastupoval Jiří Trojan jako vedoucí jezdec ve třídě N-1600. Start naší posádky na těchto závodech byl do poslední chvíle ohrožen, ale nakonec se podařilo včas sehnat potřebné díly do porouchané převodovky a odstartovat na Slovensku. Po velice těžkých rychlostních zkouškách na Valašsku a po rychlých rovinách na Slovensku, které Volkswagenu Polo nesedí, obsadila v cíli posádka Jiří Trojan a Eva Trojanová celkové třetí místo ve třídě N-1600 a páté místo ve skupině N.
Výkon to byl obdivuhodný vzhledem k tomu, že na rychlých slovenských zkouškách začal motor Pola spotřebovávat více oleje a díky tomu poté i ztrácet výkon. „Na Valašské rallye jsme nebyli spokojeni se sobotní částí, která se jela na Slovensku, protože to byla samá rovina. Na takových erzetách nemáme proti silnějším vozům Honda Civic šanci. Hondy mají také daleko větší maximální rychlost, což je na rovinatých erzetách výhoda. Nakonec jsme byli rádi, že jsme dojeli do cíle, protože motor, který na těchto tratích trpěl nejvíce, začal „žrát“ olej a snížil se jeho výkon. Po soutěži putoval na nutnou repasi“, dodal ještě k mezinárodní soutěži Jiří Trojan.
SEAT Rallye Český Krumlov
Pro celý tým domácí soutěž na domácí půdě. Soutěž se jede v květnovém termínu, po nádherných a úzkých silničkách, které vedou překrásnou jihočeskou přírodou a někteří jezdci ji považují za nejkrásnější v celém šampionátu. Nelze neuvést poznámku, že také tým ČK motorsport se významnou měrou podílí na organizování a konání SEAT Rallye. Do Českého Krumlova si přijely posádky pro další důležité body v hodnocení MMČR.
Po předchozí soutěži prošel motor generální opravou a celý tým byl na domácí soutěž 100% připraven. kterou V jednání pro tuto rallye byl i start naší posádky s daleko silnějším vozem SEAT Cordoba WRC EVO II, ale s ohledem na aktuální umístění v průběžné klasifikaci skupiny N, které dávalo šanci na velice dobrý celkový výsledek odstartoval Jiří Trojan s Evou Trojanovou s osvědčeným Volkswagenem Polo 1.6 GTI. "Do Českého Krumlova jsme se moc těšili, protože zde mají pěkné a technické tratě, je zde absolutně pohodová atmosféra a je to naše domácí soutěž", prohlašoval před startem Jiří Trojan.
Přál si také po celou dobu konání soutěže hezké počasí, ale už dopolední přeháňka před samotným startem zkomplikovala výběr vhodných pneumatik. To se bohužel odrazilo po prvních rychlostních zkouškách, kdy posádka vyrazila na měkkých pneumatikách, což se ukázalo, jako špatná volba a výsledkem byl až pátý čas na obávané Tisovce. Do konce první etapy
ale již českokrumlovské Polo figurovalo na třetím místě ve třídě N-1600, i když ho provázely technické problémy.
“Včera nám auto moc nefungovalo. Řídící jednotka motoru nahlásila stovky chyb, které jsme museli vymazat a až přidáním náhradního zdroje byla závada odstraněna. Ale dnes je situace jiná, auto jede jak má, skvěle se závodí a počasí je také super", radoval se jezdec. Ve druhé, sobotní etapě se celý den posádka držela na třetím místě ve své třídě a toto pořadí si udržela až do cíle SEAT Rallye. Jako třetí byla posádka klasifikována také ve skupině N.
Rallye Bohemia
Začátkem prázdnin se jela další soutěž šampionátu a to Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi. Technické rychlostní zkoušky, které byly oproti loňskému ročníku pozměněné nebo některé zcela nové, dávaly šance na dobré umístění i naší posádce, která si ale byla vědoma toho, že konkurenční vozy ze stejné třídy, Honda Civic, jsou strašně rychlé. Soutěž začala již v pátek na rallyecrossovém okruhu v Sosnové, kde Jiří Trojan s Evou Trojanovou zvítězili a přenocovali do druhého dne na vedoucí pozici. V sobotní etapě uvolnila vedoucí pozici jezdcům na silnějších Hondách Civic 1.6VTi.
Do nedělního cíle posádka dorazila na celkovém druhém místě ve své třídě. Pro posádku to byl cenný výsledek, protože během soutěže přestal na autě fungovat posilovač řízení a jízda s tímto autem se stala opravdovou dřinou. Po výměně v servisní zóně nefungoval stoprocentně ani nový namontovaný posilovač řízení. „Bohemka pro nás začala vítězstvím na úvodní rychlostní zkoušce, kterou byla Sosnová. Na této superspeciálce se nedá moc vydělat, ale hodně ztratit. V sobotu a neděli následovali již klasické rychlostní zkoušky. Bohužel se nám na Polu porouchal posilovač řízení, tak jsme jeli asi dvě erzety bez posilovače řízení.
V servisu jsme posilovač vyměnili. Tímto bych chtěl ještě poděkovat kolegovi Kulhanovi, který nám posilovač půjčil. S novým posilovačem jsme vyrazili na další úseky soutěže, ale i nový nevydržel zatížení a špatně fungoval až do konce soutěže. I přes tyto problémy jsme dojeli na druhém místě v N-1600 a na třetím ve skupině N“, pochvaloval si Jiří Trojan
Barum Rally
Na konci prázdnin se veškeré dění kolem rallysportu přesunulo na Moravu do města Zlín. Konala se zde již tradiční Barum Rally, která byla započítávána do Mistrovství Evropy s nejvyšším koeficientem 20. Soutěž byla velice těžká a dlouhá. Start byl naplánován na páteční odpoledne a první posádka se do Zlína vrátila v neděli odpoledne. Po celou soutěž se Jiří Trojan držel na čtvrtém místě v hodnocení třídy N-1600. K Barum rally ještě jezdec dodal: „Barumka byla velice náročná, ale pěkná soutěž. Absolvovali jsme ji s Evou absolutně bez problémů a potíží“.
Jak rychle se u nás závodí, bylo patrné i z toho, že náš vůz porážel daleko silnější závodní speciály než jsou auta třídy N-1600. Do nedělního cíle dorazila posádka na celkovém čtvrtém místě jak v klasifikaci třídy N-1600, tak v klasifikaci celé skupiny N. „Z Barum rally máme také takovou usměvavou příhodu, když k nám na startu jedné erzety přišel Maďar Kakuszi, který startoval za námi na daleko silnějším Volkswagenu Polo S1600 a dožadoval se toho, aby mohl startovat před námi, protože on prý má „závodní speciál“, takže má strach, že nás na erzetě dojede. Nakonec nás nejenom nedojel, ale naopak jsme mu ještě pár vteřin dali“, vysvětlil s úsměvem Jiří Trojan.
Rally Příbram
Do předposlední soutěže šampionátu, Rally Příbram odstartovala naše posádka Jiří Trojan a Eva Trojanová z průběžného druhého místa ve třídě N-1600 a skupině N. Bohužel cíl Rally Příbram naše posádka neviděla. Po čtvrté rychlostní zkoušce se Jiří Trojan rozhodl zariskovat a zvolil pro Polo suché pneumatiky, přestože na trati bylo ještě spousta vody. Ostatní soupeři vyrazili na mokrých pneumatikách. Ale po rychlém horizontu se objevila veliká kaluž vody a na té bohužel auto nestačilo dobrzdit do retardéru a zachytilo pravým vytočeným kolem o velikou pneumatiku. Došlo k defektu pneumatiky a k ohnutí spojovací tyče řízení.
“V rychlé pasáži se za horizontem objevila kaluž a do následujícího retardéru jsme nedobrzdili. Bohužel jsme vytočeným pravým kolem zachytili o velkou pneumatiku, udělali defekt a poškodili spojovací tyč na řízení. Nebyli jsme první, komu se to tam stalo a snažili se i za cenu větší ztráty spojovačku narovnat. Dařilo se nám to do té doby, než se na ní povolila matka a spojovačka se začala protáčet. Nikdo kolem neměl dvaadvacítku klíč na přidržení protáčející se matky, tak jsme museli s vylomeným kolem pokračovat do konce vložky. Protože byl servis až po osmé rychlostce, rozhodli jsme se z obav o vetší poškození vozu jízdou na dalších rychlostních zkouškách skončit", vysvětlil situaci Jiří Trojan. V Příbrami vyhrál Josef Sedláček na rychlé Hondě Civic 1.6 VTi a zajistil si tak titul ve třídě N-1600 a zároveň ve skupině N. Příbramskou soutěž nedokončil ani velký soupeř Jiřího Trojana Jaromír Tarabus, a tak se boj o druhé místo ve třídě N-1600 posunul do Třebíče.
Horácká Rally Třebíč
Poslední soutěží MMČR v automobilových soutěžích byla Horácká Rally v Třebíči. Zde se mělo rozhodnout o tom, kdo bude vicemistrem ve třídě N-1600. Celý tým ČK motorsport tuto situaci podpořil maximální snahou připravit auto na tuto soutěž a na posádce bylo, snažit se o co nejlepší výsledek. „Třebíč bych rozdělil na dvě části. Ta první, která vedla v okolí Velkého Meziříčí se nám líbila. Jelo se na pěkných a technických úsecích. Druhá část, která se jela v okolí Třebíče nám nevyhovovala, byly zde rychlé a rovné úseky“, zhodnotil Jiří Trojan trať letošní Horácké rally.
Nebylo pochyb o tom, že Horácká rally bude ve třídě N velké drama. Na druhé a třetí místo v konečném hodnocení aspirovalo pět posádek a jejich šance byly velice vyrovnané. Na desáté rychlostní zkoušce odstoupil největší soupeř Jaromír Tarabus a protože ani Křížek už nepokračoval, znamenalo to pro tuto chvíli jisté, vynikající třetí místo ve skupině N. Jiří Trojan se však ani s tímto výsledkem nespokojil a pokračoval naplno dál. Jízda na hranici fyzikálních vlastností, ale bohužel na třinácté rychlostní zkoušce znamenala po přehřátí pneumatik havárii.
V pravotočivé zatáčce pneumatiky neudržely Volkswagen Polo na trati rychlostní zkoušky a následovala havárie, kdy se automobil překulil ze svahu přes střechu a výsledkem bylo i vylomené kolo. Celou situaci popsal i jezdec Jiří Trojan: „V servisu jsme měli informace, že na následujících erzetách je mokro, tak jsme nazuli mokré pneumatiky. Byla to ale chyba, protože když jsme tam přijeli, bylo už sucho. Mokré pneumatiky se přehřívaly a klouzaly. Asi čtyři zatáčky před cílem třinácté rychlostní zkoušky jsme v zatáčce zachytili o zarostlý kamenný patník, který nám utrhl spodní rameno. Auto se zapíchlo, otočilo a skutáleli jsme se přes střechu z asi pětimetrové meze.
Auto zůstalo ležet na střeše v potoce. Poškození vozu bylo veliké, bylo vylomené kolo, a tak se nedalo pokračovat dál. Mrzí nás to o to více, že jsme v té době stahovali Běhálka a pokud by jsme ho předjeli, skončili by jsme druzí v N-1600!“ Nakonec se tedy radoval „pátý“ vzadu Tlusťák, který i přes problémy s vozem soutěž dokončil a získal celkové druhé místo.
Letošní sezóna byla ve třídě N-1600 i skupině N nesmírně zajímavá a napínavá. Bojovalo se až do samého závěru celého šampionátu. Posádka Jiří Trojan a Eva Trojanová skončila celkově na třetím místě ve třídě N-1600 a na čtvrtém místě v celkové klasifikaci skupiny N se stejným počtem bodů jako třetí Tarabus. „Na začátku sezóny jsem ani o čtvrtém místě ve skupině N neuvažoval. Dojet celkově na čtvrtém místě by muselo být podle odhadů hodně těžké. Ale v průběhu sezóny se situace začala vyvíjet velice dobře a měli jsme ambice skončit ve skupině N na celkově třetím místě, což by bylo fantastické. Ale smůla nejen v Třebíči nás odsunula na čtvrté místo, které jak jsem již řekl na začátku sezóny nikdo ani nečekal.
Se sezónou jsem spokojený a už se těším na rakouskou Jänner Rallye. Doufám, že bude sníh, protože čím horší podmínky budou na trati, tím pro nás lépe“, dodal na závěr Jiří Trojan.
Soutěžní Volkswagen Polo 1.6 GTI se nyní v karosárně a lakovně podrobuje ozdravné kůře. Na autě byla udělaná kompletní repase podvozku a celý vůz bude připraven na rakouskou Jänner Rallye, kterou už za pár dní začne nová soutěžácká sezóna 2005.
Děkujeme tímto všem svým partnerům za veškerou pomoc v celé letošní sezoně a také fanouškům a příznivcům za podporu posádky na tratích rychlostních zkoušek.
Všem přejeme hodně zdraví a úspěchů v roce 2005.
ČK motorsport
Karel Mach
Jiří a Eva Trojanovi
Jan Bláha
Dalibor Benych
Zdenka Maroušková
|