Opel se díky systematickému vývoji vypracoval na pozici lídra
v oblasti světelných technologií. V roce 2003 se Opel stal prvním
producentem automobilů, který do střední automobilové třídy vnesl natáčecí
světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) a do boků zářící světla pro
odbočování. Modely Vectra a Signum jsou stále jedinými automobily, které
nabízejí Bi-Xenonové světlomety s oběma těmito funkcemi, tedy
s natáčením do zatáček a osvětlováním bočních prostorů v prudkých
zatáčkách a při odbočování. A nová Astra vnesla špičkové Bi-Xenonové
adaptivní světlomety AFL, které se natáčejí spolu s řízením
a přizpůsobují svoji charakteristiku při jízdách po dálnicích, i do
nejsilnějšího evropského segmentu automobilového trhu.
Specialisté Mezinárodního technického a vývojového centra ITDC
automobilky Opel v Rüsselsheimu v současné době pracují na adaptivních
světlometech AFL nové generace. Opel tím znovu potvrzuje svoji průkopnickou roli
ve vývoji moderních osvětlovacích systémů. Světlomety nové generace mění své
charakteristiky podle toho, zda vůz jede po běžných silnicích, po dálnici, ve
městě a přizpůsobují se i aktuálním klimatickým podmínkám. Právě tuto
přizpůsobivost budou po automobilových světlometech vyžadovat zákonné normy,
které začnou v Evropě platit od roku 2007. Již letos uskutečnili
specialisté centra ITDC první praktické testy světlometů nové generace,
a to na zkušebním okruhu automobilky Opel v německém Dudenhofenu.
Adaptivní světlomety AFL nové generace: Široká škála funkcí pro
nejrůznější podmínky
Adaptivní světlomety AFL přizpůsobují svoji činnost a charakteristiky
aktuálním jízdním podmínkám a světelným podmínkám. Když vůz jede rychle
v přímém směru, například o dálnici, je nutné, aby světelný paprsek
osvětloval vozovku dále před vozem.
Naproti tomu zcela jiné podmínky klade na světlomety městský provoz - tady
číhá největší nebezpečí v neosvětlených prostorách ležících bokem ke směru
jízdy a proto moderní světlomety musí tato "slepá" místa co nejintenzivněji
eliminovat.
Temná místa prudkých zákrut, zcela běžných na většině okresních silnic,
výrazně lépe osvětlují moderní adaptivní světlomety AFL, které se natáčejí spolu
s řízením.
Vývojoví specialisté předpokládají, že všechny tyto funkce budou moderní
světlomety AFL zvládat ještě lépe po propojení se satelitními navigačními
systémy - osvětlovací systémy budou díky tomu moci ještě rychleji reagovat na
blížící se zatáčky nebo klesání či stoupání silnice.
Moderní světlomety se budou přizpůsobovat i počasí, třeba jízdě za
deště, sněžení nebo v mlze. Za těchto situací je řidič často nepříjemně
rušen odrazy světlometů od lesklého povrchu vozovky. Světlomety příští generace
proto sníží cíleně intenzitu osvětlení centrální části silnice před automobilem
a naopak zvýší intenzitu dvou postranních světelných kuželů, které
osvětlují ve střední vzdálenosti okrajové sekce vozovky. Vývojoví specialisté
automobilky Opel se snaží, aby řidič měl za každého počasí co nejlépe osvětlenou
cestu , ale zároveň aby v žádném případě nedocházelo k oslňování
protijedoucích automobilů.
"Adaptivní světlomety AFL příští generace musí vyhovět všem požadavkům na
aerodynamiku, styling a musí vyhovět i rozměrovým požadavkům
designerů," vyjmenovává priority expertů, pracujících na vývoji nových
světelných systémů, Ingolf Schneider, vedoucí oddělení přípravy osvětlovacích
technologií centra ITDC. "Musíme dokázat integrovat nové funkce do světlometů co
nejmenších rozměrů. Proto jdeme cestou propojování některých světelných funkcí
do určitých skupin. A kromě toho se samozřejmě snažíme, aby cena budoucích
natáčecích multifunkčních světlometů byla zhruba stejná, jako je cena současných
adaptivních světlometů AFL."
Stěžejním prvkem adaptivních světlometů AFL příští generace jsou horizontálně
i vertikálně natáčecí Bi-Xenonové světlomety s pohyblivými částmi
reflektorů a variabilními filtry a clonami umístěnými do cesty
světelného paprsku. Krokové elektromotorky dokážou ve zlomku sekundy změnit
nastavení všech těchto elementů, tak, aby osvětlení vždy optimálně odpovídalo
aktuální jízdní situaci. Ovládací členy dostávají pokyny z řídicího
procesoru prostřednictvím vysokorychlostních datových sítí vozu. Řídicí jednotka
přitom neustále vyhodnocuje informace z řady citlivých čidel, především ze
senzorů sledujících rychlost jízdy, úhel natočení předních kol, naklánění
karoserie, zatížení vozu a úroveň okolního osvětlení.
Hi-tech světelné systémy jsou mezi zákazníky stále populárnější
O tom, jaký je marketingový potenciál hi-tech osvětlovacích systémů,
nejlépe vypovídá poptávka po adaptivních světlometech AFL současné generace.
V roce 2004 asi 28 procent ze všech německých zákazníků, kteří si koupili
model Opel Signum, si ke svému vozu objednalo rovněž na přání dodávané adaptivní
světlomety. Do modelů Astra si světlomety AFL nechalo zamontovat asi 8 procent
všech zákazníků.
Adaptivní světlomety jsou investicí, které se stoprocentně vyplatí! To
potvrzuje i podrobná studie Technické univerzity v Darmstadtu. Vědci
z této univerzity zjistili, že výhled řidiče při jízdě v noci zatáčkou
s vozem s Xenonovými světlomety, které se natáčejí spolu
s řízením, je téměř stejný, jako při jízdě za denního světla. Tento závěr
vznikl na základě rozsáhlého výzkumu, kterého se zúčastnilo více než padesát
řidičů - od osmnáctiletých čerstvých držitelů řidičských průkazů, přes
profesionální šoféry až po seniory ve věku 68 let.
Citlivé infrakamery sledující mj. pohyby očí prokázaly, že při jízdě zatáčkou
v noci ve voze s adaptivními Xenonovými světlomety má řidič výhled do
vzdálenosti asi 36 metrů, což je téměř stejně, jako 38 metrů za normálního
denního světla. Ovšem ve voze s natáčecími halogenovými světlomety už má
řidič výhled pouze do vzdálenosti 27 metrů a jede-li ve voze s pevně
fixovanými halogenovými světly, potom má jenom do vzdálenosti 24 metrů.
Natáčecí světlomety: Až o 90 procent lepší osvětlení vozovky
Modely Opel Vectra, Signum a Astra mohou být vybaveny natáčecími
Bi-Xenonovými světlomety AFL. Přesné senzory neustále sleduje rychlost jízdy
a natáčení řídicích kol. Ve chvíli, kdy vůz vjíždí do zatáčky,
elektromotorek natočí světlomety až o 15 stupňů doprava nebo doleva, podle
směru jízdy, takže světlený paprsek dopadá tam, kde je ho opravdu potřeba.
Světlomety se natáčejí při jízdě s dálkovými i tlumenými světly
a reagují i podle rychlosti jízdy. Díky systému natáčení je vozovka
osvětlena až o 90 procent lépe, než v případě vozu s pevně
fixovanými světlomety. To má samozřejmě zásadní vliv na bezpečnost jízdy
a kromě toho systém AFL zlepšuje i jízdní komfort a zpříjemňuje
řízení vozu - díky lepšímu osvětlení cesty může totiž řidič dříve reagovat na
aktuální situaci a je tedy méně stresován.
Adaptivní světlomety se natáčejí nejenom do stran, ale za určitých okolností
se mění i úhel jejich paprsku ve vertikální rovině. Překročí-li rychlost
vozu hranici 115 km/h, zvedne se automaticky světelný paprsek tlumených světel
o něco výš, což zlepší výhled řidiče. Automatický regulační systém, který
je standardní součástí světlometů AFL, přitom zabraňuje při tomto tzv. dálničním
osvětlení oslnění protijedoucích řidičů - regulační zařízení totiž eliminuje
vliv pohybů karoserie (například při akceleraci nebo brzdění) na výšku
světelného paprsku. Světlomety jsou tedy stále nastavené tak, aby neoslňovaly
protijedoucí vozy.
Odbočovací světlomety: Boční osvětlení v úhlu 90 stupňů
Druhou základní funkcí adaptivních Bi-Xenonových světlometů AFL, dodávaných
do modelů Vectra a Signum, je osvětlení sekcí ležících po stranách směr
jízdy. Tento systém se skvěle uplatní především při nočních jízdách ve městech.
Samostatný halogenový reflektor, který je integrovaný do tělesa světlometů,
osvětlí místa, ležící v úhlu 90 stupňů vpravo nebo vlevo od vozu, a to
do vzdálenosti až 30 metrů. Tzv. odbočovací světlomety se aktivují
v závislosti na použití směrových světel, rychlosti jízdy a natočení
volantu.
Díky tomuto systému má řidič dokonale osvětlenou nejenom silnici před vozem,
ale vidí dobře i do míst, kam hodlá odbočit. Může tedy včas zareagovat na
případné nečekané překážky, což by mu neumožnily pevně fixované světlomety,
které nedokážou ozářit temná místa ležící bokem ke směru jízdy.
Z bezpečnostních důvodů se odbočovací světlomety aktivují pouze při jízdě
rychlostí do 40 km/h, nemohou se tedy rozsvítit například při rychlé jízdě po
dálnici při přejíždění z pruhu do pruhu, kde by jejich aktivace mohla být
příčinou kolizní situace.
Nabídka natáčecích světlometů a odbočovacích světel
Značka/ Model |
Odbočovací světla |
Natáčecí světlomety |
Opel Vectra, Signum |
X |
X |
Opel Astra |
|
X |
Audi A4, A6 |
|
X |
Audi A8 |
X |
|
BMW 3 Coupé/Cabrio, 5, 6, 7, X3, X5 |
|
X |
Citroën C4, C5 |
|
X |
Ford Focus |
|
X (halogenové) |
Land Rover Discovery |
|
X |
Lexus RX 300, LS 430 |
|
|
Mercedes A, C, SLK |
X |
|
Mercedes E |
|
X |
Mercedes CLS |
X (mlhová světla) |
X |
Porsche Cayenne |
|
X |
Renault Modus |
X |
| Stav k listopadu
2004
Slovníček pojmů světelných technologií
Adaptivní dálniční osvětlení Jede-li vůz vysokou rychlostí - přes
cca 115 km/h - v přímém směru, řídicí jednotka Bi-Xenonových světlometů
(standardní součást adaptivních světlometů AFL modelů Astra. Vectra
a Signum) aktivuje systém nastavování úhlu světelného paprsku ve vertikální
rovině. Díky tomu má řidič tlumenými světly lépe osvětlenou vozovku ve větší
vzdálenosti před vozem, aniž by ovšem oslňoval protijedoucí řidiče.
Adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) Bi-Xenonové
světlomety propojené s řízením vozu. U modelů Opel Astra se světlomety
natáčejí v horizontální rovině do zatáček a mění sklon paprsku ve
vertikální rovině při jízdě vysokou rychlostí po dálnici. Adaptivní světlomety
modelů Vectra a Signum obsahují navíc i odbočovací světlo.
Automatická aktivace světel ALC (Automatic Lighting Control) Systém
automatické aktivace světel ALC zapne nebo popř. vypne tlumené světlomety
v závislosti na intenzitě okolního světla. Tu měří dva senzory
v čelním skle. Jedno čidlo hodnotí okolní světlené podmínky, druhé je
zaměřené přímo na kvalitu osvětlení přímo ve směru jízdy vozu. Díky tomu systém
rozpozná i momenty, kdy vůz jede tunelem. Pokud oba senzory zaregistrují
malou intenzitu světla (např. při jízdě tunelem) aktivují se tlumená světla.
Pokud potom dopředu zacílený senzor vyhodnotí dostatek světla, ale druhý senzor
registruje v okolí vozu stále málo světla (vůz se blíží ke konci tunelu)
zůstávají tlumená světla zapnutá. Pokud oba senzory vyhodnotí dostatečnou
intenzitu okolního světla, tlumená světla s malým časovým odstupem zhasnou.
Jestliže dopředu zacílený senzor hlásí světlo a druhé prostorové čidlo
registruje málo okolního světla (např. krátký podjezd) světla zůstanou vypnutá.
Bi-Xenonové světlomety Bi-Xenonové světlomety modelů Opel Astra,
Vectra a Signum využívají pro tlumená i dálková světla jako zdroj
jednu společnou plynovou výbojku. Přepínání mezi tlumeným a dálkovým
světlem zařizují clonky pohybující se v ose světelného paprsku. Výhodou
Bi-Xenonových světlometů je mimořádně široký světelný paprsek, dobře osvětlující
vozovku i po stranách (v režimu tlumených i dálkových světel)
a barva vyzařovaného světla, které se velmi podobá dennímu světlu. Díky
tomu se oči řidiče dokážou velmi rychle a bez problémů přizpůsobovat
měnícím se světelným podmínkám.
Odbočovací světla Součástí adaptivních světlometů AFL modelů Opel
Vectra a Signum jsou tzv. odbočovací světlomety, které pomáhají osvětlovat
místa ležící bokem ke směru jízdy vozu. Do tělesa světlometů je začleněn ještě
jeden malý reflektor, který je zamířený do strany a aktivuje se při použití
směrových světel, nebo při odbočování či vyjíždění z přímého směru jízdy,
a to při jízdě do rychlosti 40 km/h. Odbočovací světla mají dosah asi 30
metrů, což znamená až o 90 procent lepší osvětlení sekcí ležících bokem ke
směru jízdy. Díky tomuto systému má řidič dokonale osvětlenou nejenom silnici
před vozem, ale vidí dobře i do míst, kam hodlá odbočit. Může tedy včas
zareagovat na případné nečekané překážky (odstavený automobil, chodci
v tmavých šatech, cyklisté…).
Systém dynamického natáčení světel Hlavní součástí adaptivních
světlometů AFL modelů Opel Astra, Vectra a Signum je systém dynamického
natáčení světel, díky kterému má řidič až o 90 procent lépe osvětlené
zatáčky, protože světla se natáčejí souběžně s řízením. Při jízdě zatáčkou
o poloměru 190 metrů má řidič běžného vozu s konvenčními pevnými
světlomety osvětlený prostor do vzdálenosti zhruba 30 metrů. Adaptivní
světlomety se systémem dynamického natáčení světelného paprsku nabízejí
o 25 až 55 metrů více osvětleného prostoru. To se samozřejmě zřetelně
projeví ve vyšší bezpečnosti jízdy. Nastavení natáčecích Bi-Xenonových
světlometů řídí procesor, který získává data ze senzorů snímajících rychlost
jízdy a natočení řídicích kol. Na základě vyhodnocení těchto údajů potom
krokový elektromotor natáčí světlomety, přičemž rychlost natáčení je úměrná
rychlosti jízdy a úhel natočení je úměrný natočení volantu, resp. řídicích
kol.
Elektrochromatická zpětná zrcátka Zpětná zrcátka
s elektrochromatickou úpravou chrání oči řidiče před oslněním světly vzadu
jedoucích vozů. Modely Opel Vectra a Signum mohou mít elektrochromatické
interiérové zpětné zrcátko i vnější zpětné zrcátko na straně řidiče, Astra
může mít pouze interiérové zpětné zrcátko s elektrochromatickou úpravou.
Funkce "Doprovoď mě domů (Follow-me-home) Je-li vůz vybaven
světelnými funkcemi "Doprovoď mě domů (Follow-me-home), zůstávají světla zapnuta
ještě po 30 sekund po zaparkování a uzamčení vozu a osvětlují posádce
cestu k domovním dveřím.
Halogenové světlomety Halogenové světlomety, jejichž výbojka je
naplněná jódem nebo brómem, pracují s teplotou výboje na úrovni bodu tavení
wolframu. Díky tomu je světelný výkon halogenových výbojek asi dvojnásobný
oproti běžným žárovkám, výhodou je i zhruba dvojnásobná životnost.
Halogenové výbojky H7 (zavedené v roce 1995) jsou dnes nejrozšířenějším
zdrojem světla moderních světlometů s tzv. volnou odrazovou plochou.
Intenzita osvětlení tlumených halogenových světel je však stále až o 87
procent nižší než u xenonových světel a intenzita dálkových světel je
nižší dokonce až o 180 procent.
Světlené diody LED (Light Emitting Diode) Polovodičové LED diody se
vyznačují velmi krátkou reakční dobou (dobou potřebnou pro plné rozzáření),
a proto se jich využívá v konstrukci brzdových světel. Reakční doba
LED brzdových světel činí asi jen 50 milisekund, tedy výrazně méně než činí
reakční doba konvenčních žárovek, takže vzadu jedoucí řidiči jsou rychleji
varováni. To snižuje riziko vzájemné kolize.
Uvítací světlo (Welcome light) Po odemčení vozu se pomalu rozzáří
interiérové osvětlení, které se znovu ztlumí zhruba po asi deseti sekundách,
zatímco osvětlení přístrojového štítu a středové konzole zůstává
aktivováno. Barevný informační displej se automaticky přepíná do režimu den/noc,
takže za každých světelných podmínek zaručuje optimální čitelnost zobrazovaných
údajů.
Xenonové světlomety U světlometů s xenonovými výbojkami
se světlo vytváří vznikem výboje mezi dvěma elektrodami, které jsou umístěny ve
skleněné baňce naplněné inertním (netečným) plynem xenonem. Modely Opel Astra,
Vectra a Signum mohou být vybaveny Bi-Xenonovými světlomety, které
využívají jednu xenonovou výbojku pro tlumené i dálkové světlo. Hlavními
výhodami xenonových světlometů jsou:
- Vysoký světlený výkon: V porovnání s moderní halogenovou výbojkou
H1 dává xenonová výbojka o příkonu 35 W asi dvakrát více světla, jehož
složení se navíc více blíží složení denního světla. Na plný výkon se xenonová
výbojka rozzáří po dosažení teploty asi 900 oC.
- Dlouhá životnost: Asi 2000 hodin, což odpovídá požadované životnosti celého
automobilového světlometu.
- Malé zástavbové rozměry: Kompaktní rozměry xenonové výbojky a celého
reflektoru dávají konstruktérům a designerům volnější ruku při přípravě
moderního stylingu čelní masky automobilu.
|