Úspěšný rok Citroënu 2004: 1 348 000 prodaných vozů 11.1.2005 08:00 - tisková zpráva
Paříž, 10.ledna 2005 – 1 348 000 nových vozů – takové je resumé konsolidovaných prodejních výsledků společnosti Automobiles Citroën za rok 2004. Toto číslo odpovídá představám managementu, s nimiž značka vstupovala do roku 2004. Nicméně představuje pokles o 1,7 % proti celkové bilanci roku 2003.
Rok 2004 přinesl značce Citroën celou řadu úspěchů. Bilanci dominují především sportovní výsledky, konkrétně druhý titul mistrů světa WRC v Poháru konstruktérů v řadě, stejně jako primát mezi piloty pro jezdce na voze Citroën Xsara Sébastiena Loeba (spolujezdec Daniel Elena). Byl to však i rok uvedení inovovaného modelu C5 na trh a na jeho konci navíc ještě zbrusu nového modelu C4 v provedení hatchback a coupé.
Oba modely byly příznivě přijaty nejen odborníky a médii, ale především širokou veřejností. Modely, které jsou nabité nejmodernějšími technologiemi, však slouží především svým majitelům a uživatelům. Silným argumentem pro ně byly také poslední výsledky testů EuroNcap, v nichž Citroëny C5 a C4 získaly nejvyšší hodnocení a zařadily se na čelo žebříčku pasivní bezpečnosti.
Rok 2004 však byl i rokem, v němž prodejní výsledky silně ovlivňovalo několik vnějších faktorů. Celosvětovou bilanci poznamenal pokles růstu čínského trhu, na němž se podepsala cenová válka a silná konkurence. Na tomto trhu proto Citroën redukoval své aktivity. V Evropě nebyl vzestup trhu globálně tak silný a rychlý, jak se předpokládalo.
Z tohoto pohledu byl ale rok 2004 pro Citroën úspěšný zejména v segmentu kompaktních vozů, vždyť se po celém světě prodalo 518 000 vozů C2, C3 a C3 Pluriel. To se odrazilo na celosvětovém nárůstu o 4,7 % v tomto segmentu.
Dál dobře si vedla Xsara Picasso, byť byla vystavena zesílenému tlaku konkurence. Přesto se tohoto modelu prodalo přes 220 000 kusů, a to zejména díky oživení zájmu o model s novou motorizací (1.6 HDi 110 k).
Rok 2004 byl ale i ve znamení dlouho očekávaného nástupu modelů C5 a zejména C4. Došlo k němu až ke konci roku, takže prodejní výsledky nebyly těmito modely zásadním způsobem ovlivněny. Zájem o ně však usnadnil Citroënu přechod do roku 2005. Od poloviny listopadu 2004 se prodalo 39 000 vozů C4 a 24 800 vozů C5 (od října 2004).
Evropa
Evropský trh osobních a lehkých užitkových vozů vykázal celoročně růst o 2,9 %. Citroën zaznamenal v západní Evropě tržní podíl 6,7 % (v roce 2003 6,9 %), resp. 1 095 000 prodaných vozů.
Francie zaznamenala nepatrný nárůst trhu obecně, na němž se Citroën podílí v obou kategoriích 13,7 %. To reprezentuje celkem 332 000 prodaných vozů. U osobních vozů je tržní podíl 12,8 % (v roce 2003 13,5 %), posílil však podíl na trhu LUV.
Také aktivity Citroënu na francouzském trhu poznamenal nástup modelů C4 a C5. Například u C5 došlo díky inovacím k posílení prodeje tohoto modelu proti stejnému období roku 2003 o 67 %! C4 má ve Francii za sebou 13 260 prodaných kusů.
Mezi užitkovými vozy si drží Citroën podíl 18,4 % , což je proti roku předcházejícímu dokonce o 5,1 % více. Velkou zásluhu na tom má nový Jumpy (nárůst o 12,9 %).
Španělsko má za sebou rok rekordního posílení (o 10,3 %), na němž se Citroën podílel 209 000 prodanými vozy. Tržní podíl činil 11,3 % a značka Citroën je mezi výrobci na 2. pozici. U osobních vozů je tržní podíl značky 10,8 % a ve Španělsku si Citroën připsal rekordní počet prodejů – 163 000 kusů. V kompaktních autech jsou C2 a C3 s počtem 66 130 prodaných vozů na čele španělského žebříčku. Lídrem trhu je Citroën na poli užitkových vozů (45 000 kusů a podíl 13,6 %).
Itálie a Citroën, to jsou už tři roky v řadě s neustálým růstem prodejů. 156 000 prodaných osobních i užitkových vozů znační proti roku 2003 přírůstek 11 %. Podíl Citroënu činí 6,5 %. U užitkových vozů se Citroën postaral o historický zápis, neboť posílil proti roku 2003 o 21 %. Mezi osobními auty měla nejlepší rok Xsara Picasso (25 200 kusů), dále C2 (33 800), C3 (63 400) a C3 Pluriel (8900). Citroën se v Itálii stal prvním dovozcem, kterému se podařilo v roce 2004 překročit hranici 100 000 prodaných vozů v tomto segmentu.
Velká Británie zaregistrovala po čtyřletém období nepřetržitého růstu trhu mírný pokles v kategorii osobních vozů. Citroën si za tohoto stavu udržuje tržní podíl 5,1 %. Proti roku 2003 však prodal o 13 500 aut méně, nicméně roční bilance se zarazila na čísle 129 400 prodaných vozů Citroën. Nejlepšího výsledku opět dosáhla Xsara Picasso (37 000 kusů) a dál je lídrem ve své kategorii.
Německo má pro Citroën nesmírný význam, podíl na tamějším trhu činil v roce 2004 1,9 %. U osobních vozů je stabilní, i když se prodalo o 10 % méně Citroënů než před rokem. Trh užitkových vozů vykázal čtyřprocentní propad, nicméně Citroën si polepšil hned o 13 % a tržní podíl v této kategorii se proti 3,8 % zvedl na 4,2 %.
Největšího nárůstu dosáhly kompaktní vozy (o 15 %), což může posloužit jako částečná kompenzace za nižší prodeje ve střední třídě, v Německu tradičně nabité konkurencí. Díky objednávkám na modely C4 a C5 však vstupuje Citroën do roku 2005 optimisticky naladěn.
V Belgii a Lucembursku trhu vládnou kompaktní vozy a Citroën v této kategorii posílil o 7 %. Dobře si vedly modely Berlingo a Xsara Picasso (2. místo mezi monospacy). Celkově trh posílil o 6 %, Citroën celkově dokonce o 10,3 %.
Nizozemsko představuje pro Citroën stabilní trh. Rok 2004 značka končila s podílem 5,1 % a 29 000 prodanými osobními a užitkovými vozy.
Rakousko zaznamenalo pro Citroën historický rekord – poprvé za 10 let překonal hranici 12 000 prodaných vozů. Trh osobních aut stoupal o 3 %, Citroën posílil o 6 % (10 700 vozů) a drží tržní podíl 3,5 %. S užitkovými vozy Citroën posílil dokonce o 11 % a tržní podíl se blíží pětiprocentní hranici.
Švýcarsko značí pro Citroën 11 000 prodaných osobních aut a podíl 4 %. Ve Švýcarsku jsou velice úspěšné modely C8 a Berlingo, které okupovaly 2. místa ve svých kategoriích. Citroën posílil také mezi užitkovými vozy, mezi nimiž zaujímají Berlingo a Jumpy druhé pozice na trhu. Největšího nárůstu ale dosáhl model Jumper.
Portugalsko má za sebou rok mírného, čtyřprocentního posilování trhu, na němž se Citroën stabilizoval s podílem 8,5 %. Užitkovým verzím dominuje Berlingo a spolu s Jumpy a Jumperem dominují kategorii malých fourgonů. Mezi osobními vozy posílil Citroën o 6,8 %, přičemž na trhu vládnou C2, C3 a C3 Pluriel. Podíl Citroënu mezi osobními vozy činí 7,5 %. Velký zájem je o model C4, Xsara Picasso posílila v zájmu nakupujících o 6,3 %, a to hlavně díky motoru 1.6 HDi 110 k. Díky němu Xsara Picasso narostla proti roku 2003 o 40 %!
Švédsko uzavřelo rok 2004 s nárůstem o 2 %, na kterém si Citroën udržuje podíl 4,3 % (loni 4,5 %). Bilanci ovlivnilo střídání stráží mezi xsarou a C4. Ve druhém pololetí si Citroën značně pozici vylepšil v kategorii lehkých užitkových aut. Zájem byl o 10 % vyšší než ve stejném období 2003.
Dánsko představuje vysoce konkurenční prostředí, ve kterém tamní trh stoupal dokonce o 33 %. Citroën zaujímá solidní 8,5 % podílu. Největší zájem byl o C2, C5 a Xsaru Picasso.
Norsko vykázalo pro Citroën pozoruhodný nárůst o 17 %. Mezi osobními vozy byl největší zájem o C2, který se stal nejprodávanějším vozem v kompaktním segmentu. Největší skok v zákaznickém zájmu ale přišel u Xsary Picasso s novým motorem 1.6 HDi 110 k – dokonce o 89 % více prodejů než v roce 2003! Pozoruhodný je obecný vzestup trhu o 20 % mezi užitkovými vozy, na němž Citroën posílil dokonce o 26 %.
Finsko si připsalo jednoprocentní pokles trhu, na kterém si udržuje Citroën podíl 5,1 %.
Řecko bylo pro prodeje Citroënu příznivé, značka si polepšila o 9 % a díky 17 400 prodaných vozů osobních i užitkových drží podíl 5,6 %.
Střední a východní Evropa
Vstup řady zemí do Evropské unie k 1. květnu 2004 značně ovlivnil celkový výsledek této oblasti a trh s automobily vůbec. Obavy z budoucího růstu cen se projevily zvýšenými prodeji zejména v prvním čtvrtletí roku, tedy před vstupem do EU. Druhé pololetí bylo silně poznamenáno zvýšenou nabídkou, která se v nových zemích EU projevila.
Maďarsko si prodělalo poprvé po deseti letech tržní pokles o 1 %, podíl Citroënu tu činí 3,8 %. V Polsku došlo před vstupem do unie k pádu cen, od května se pak dostavil tržní propad o 32 %, za celý rok o 12 %. Citroën má podíl 4 % (v roce 2003 4,6 %). V nečlenském Chorvatsku se trh osobních vozů propadl o 8 %, užitkových vozů o 12 %. V červenci 2004 totiž vzrostla v Chorvatsku dovozní cla, což vyvolalo zdražení dovážených aut. Z tohoto pohledu se jeví podíl Citroënu 8,9 % jako velice solidní, u užitkových aut má dokonce podíl 15 % a třetí pozici na trhu.
Na Slovensku činí podíl Citroënu 5,6 %, ve Slovinsku 8,9 %. Velký úspěch zaznamenaly vozy C2 a C3.
Svět
Mimo Evropu se prodalo celkem 195 000 vozů Citroën, což představuje jednoprocentní nárůst v této části světa proti bilanci za rok 2003. Celkový výsledek je ovlivněn poklesem prodejů v Číně o 25 300 aut. Ten byl ale vykompenzován zvýšeným zájmem o značku Citroën v jiných teritoriích. V Latinské Americe byly zaregistrovány největší přírůstky proti obecné tendenci tamějších trhů. V Brazílii o 17 % (20 800 vozů), v Chile o 33 % (4500) a v Argentině dokonce o 121 % (7900 kusů). Za celý region představuje meziroční přírůstek 38 %.
V Turecku došlo po prodejní recesi k oživení dokonce o 88 %, Citroën se na tomto posílení podílel nárůstem 53 %. V Alžírsku si značka polepšila dokonce o 146 % (podíl na trhu 5,5 %). V Rumunsku má Citroën bilanci o 18 % lepší než před rokem, v Rusku o 38 %, v Jihoafrické republice o 117 % (díky C2 zdvojnásobený podíl na trhu). V Japonsku byl zájem o Citroëny téměř o pětinu vyšší než před rokem.
Rok 2004 v kostce
Od října je na trhu nový model C5, od poloviny listopadu C4 v provedení hatchback a coupé. C2 bilancuje se 150 000 prodanými kusy, velký zájem je o sportovní verzi C2 VTS. C3 napočítal 336 000 prodaných kusů a oživení nabídky se systémem Start & Stop a převodovkou SensoDrive. Novinkou je plynový pohon pro C3 vyvinutý ve spolupráci s Gaz de France. Novinkou je rovněž verze C3 XTR.
Xsara Picasso oslavila v roce 2004 už miliontý vyrobený a prodaný kus. Rok 2004 k této bilanci přispěl 220 000 prodanými vozy tohoto modelu s motorem 1.6 HDi.
V užitkových vozech si Citroën v Evropě drží desetiprocentní tržní podíl. Prodejní úspěch měly vozy Jumper, Jumpy, ale také C 15. Tento nesmrtelný pomocník oslavil 20 let!
Sportovní úspěchy značně přispěly k pozitivnímu vnímání značky. Jak by ne, když Citroën podruhé v řadě získal v seriálu mistrovství světa v rallye Pohár konstruktérů a Sébastien Loeb na voze Xsara WRC získal pro značku premiérový titul mezi piloty. Do hrdé sportovní bilance patří také dík druhému továrnímu pilotovi Carlosu Sainzovi, který se s aktivní kariérou rozloučil za volantem Xsary WRC se zápisem 26 vítězství v mistrovství světa.
Citroën je součástí francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën.
Ing. Martina Bedrnová
|