Ford s novou sestavou na vítězný asfalt 17.1.2005 09:01 - tisková zpráva
Rallye Monte Carlo (20. – 23. 1. 2005)
Ford s novou sestavou na vítězný asfalt
Nová jezdecká sestava BP-Ford WRT, Toni Gardemeister s Jakke Honkanenem a Roman Kresta s Janem Tománkem, vkročí do nové sezóny mistrovství světa na Rallye Monte Carlo. Fordy Focus RS WRC dominovaly posledním dvěma asfaltovým soutěžím roku 2004. Vyhrály na Korsice a ve Španělsku. Nová podoba Rallye Monte Carlo by mohla nabídnout více čistě asfaltových úseků než v minulosti a to by mělo týmu naprosto vyhovovat.
Nejstarší podnik v kalendáři mistrovství světa je oproti předchozím ročníkům situován mnohem jižněji. Nejsevernější úseky se pojedou v Alpách nad Monakem a v těchto místech se dají očekávat vyšší teploty. Nebezpečí ledových ploten není zcela vyloučeno, ale sněhu by mělo být výrazně méně. Tratě by tak měly být čistší.
Změny však neznamenají, že bude místní soutěž lehká. Monako je okouzlující místo překypující bohatstvím a slávou. První podnik šestnáctidílného kalendáře poskytuje účastníkům soutěže ideální zázemí. Na druhé straně se musí obě posádky týmu BP-Ford vyrovnat s drsnými alpskými tratěmi.
Monte Carlo se sice jede na nepříliš technicky obtížných asfaltových tratích, díky nepředvídatelnému počasí se ale může stát nejnáročnější soutěží sezóny. Piloti mohou čelit suchým tratím, vlhkému asfaltu, zrádnému ledu a možná i sněhu. Na jedné rychlostní zkoušce se mohou setkat se všemi druhy povrchu, protože trať neustále šplhá a klesá horskými průsmyky. Pojede se jak na cestách v jižní části, které jsou před proměnlivým počasím poměrně chráněny, ale i na severu, kde je tomu právě naopak. Pro tak proměnlivé podmínky neexistuje perfektní volba pneumatik. Tajemství úspěchu tkví ve výběru pneumatik, na kterých ve špatných podmínkách ztratíte nejméně času.
Základním faktorem úspěchu budou informace od ledových špiónů. Ti budou projíždět tratě rychlostních zkoušek několik hodin před samotnými závodníky. Průzkumné posádky tvoří zkušení soutěžáci, kteří předávají detaily o stavu tratí přímo do centrály týmu. Inženýr týmu BP-Ford pro oblast pneumatik George Black a inženýři od dodavatele pneumatik Michelin poskytnou na základě těchto informací doporučení, které gumy na vozy obout.
Obtížnost soutěže však nenahání strach ani devětadvacetiletému Gardemeisterovi, ani osmadvacetiletému Krestovi.
“Na soutěžích, kde panovalo špatné počasí, se mi vždy celkem dařilo. Tak doufám, že to teď bude stejné,“ řekl Gardemeister. “Můžeme si být jistí, že v některých pasážích budeme mít pneumatiky, které pro ty podmínky nebudou právě ideální. Naši ledoví špióni projedou trať více než dvě hodiny před námi a pak už bude volba na nás. Pokud jedete na nevyhovujících pneumatikách, není to nic příjemného. Důležité je pak odhadnout správné tempo. Pokud chcete jet na 100% i na pneumatikách, které úplně nevyhovují daným podmínkám, můžete se dočkat nepříjemných překvapení.
Navzdory těžkým podmínkám mám místní tratě rád. Vedle Španělska jsou to mé nejoblíbenější a těším se, že si je projedu za volantem Focusu. Minulý měsíc jsem auto testoval ve Švédsku a o tomto víkendu jsem absolvovali ještě jednu přípravu ve Francii. Chvíli mi trvalo, než jsem si na Focus zvykl, protože je úplně jiný než auta, se kterými jsem jezdil dříve. Zdá se mi však, že je dobře ovladatelný a pokud nalezneme dobré nastavení, bude všechno dobré. Reálně mohu pomýšlet na první šestku, ale doufám, že bych mohl dosáhnout i na stupně vítězů,“ dodal Fin, jehož nejlepším výsledkem je v Monte Carlu čtvrté místo z roku 2000.
Kresta bude v monackém knížectví startovat počtvrté. “Jízdu v proměnlivých podmínkách mám velmi rád,“ řekl český pilot. "Místní soutěž nabízí obtížné podmínky každým rokem, ale celkem se mi zde dařilo. Jedním z nejdůležitějších aspektů tohoto podniku je kvalitní průzkumná posádka. Ta naše je opravdu profesionální a George Black je navíc jedním z nejzkušenějších inženýrů přes pneumatiky. Jsem si jistý, že budeme mít k dispozici ty nejlepší informace.
Focus je na asfaltu velmi rychlý, a proto je Monte Carlo pro start mé kariéry u Fordu ideální soutěží. Nejdůležitější je dojet do cíle a získat co nejvíce zkušeností s vozem. Pokud se to podaří, pak je mým druhým cílem umístění v první šestce. Když dosáhnu obou, budu spokojen,“ dodal Kresta.
Týmové novinky
Gardemeister a Kresta před tréninkovými jízdami ještě testovali. Fin ve středu absolvoval test pneumatik na okruhu v Ales a v sobotu klasický test před Monte Carlem. Kresta jezdil v neděli a o testovací povinnosti se dělil s Antony Warmboldem, který bude pilotovat třetí Focus RS WRC týmu BP-Ford.
Gardemeister i Kresta se poprvé představili veřejnosti jako piloti týmu Ford. Stalo se tak na autosalónu v Birminghamu. Byli doprovázeni ředitelem týmu Jostem Capitem. Ford představil program motorsportu pro rok 2005.
Piloti týmu BP-Ford a jejich spolujezdci strávili minulý týden v dílnách M-Sportu, kde asistovali při stavbě vozů, se kterými vyjedou v Monte Carlu. Jelikož byli v tomto směru nováčky, poznávali složitosti Focusu RS WRC především za pomoci výkresů.
Trať Rallye Monte Carlo
Soutěž začne čtvrtečním slavnostním startem na slavném Casino Square, domově hazardu a velkých sázek Letošní Monte Carlo je nejkompaktnější v celé své historii. Rychlostní zkoušky jsou všechny situovány do hor nad Monakem a Nice. Servis bude v monackém přístavu, vedle okruhu, na kterém se jezdí F1. Během třídenní soutěže se pojede na pěti různých místech. Některé úseky se pak pojedou v obou směrech. Úvodní rychlostní zkouška je úplně nová a bude nejsevernější v celé soutěži. Poslední den má na pořadu i dva průjezdy slavným Col de Turini, ale opačným směrem než v minulém roce. Na posádky čeká osmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce 353,07 kilometrů. Délka celé soutěže je 1360,13 km.
Martin Linhart,
www.ford.cz, www.media.ford.com
|