|
Scania v roce 2003. Další úspěšný rok tisková zpráva
ZPRÁVA LEIFA ÖSTLINGA, PREZIDENTA A CEO SCANIA
„Trh se v průběhu roku vyvíjel v souladu s mým očekáváním a příjmy společnosti Scania zůstaly na vysoké úrovni. Provozní zisk skupiny Scania Group za celý rok 2003 v meziročním srovnání vzrostl o více než 30 procent na 5,125 milionů švédských korun (3,856). Provozní marže se zvýšila na 10 procent. Dodávky nákladních automobilů a autobusů vzrostly o 14 procent.
Celkové množství objednávek zůstalo téměř beze změn. Prodeje autobusů dosáhly dosud nejvyšších hodnot vůbec.
Řada důležitých trhů v průběhu roku 2003 vykázala nízké hodnoty ekonomického růstu a poměrně vysokou míru nejistoty. Přesto však ve srovnání s rokem 2002 nedošlo na trhu k větším změnám. Oproti rekordnímu roku 2000 trh poklesl o 13 procent. V posledních letech došlo k nárůstu vývozu čtyři až šest let starých použitých nákladních vozů na trhy střední a východní Evropy. Předpokládá se, že tyto vývozy budou růst i nadále, neboť nyní začíná proces obměny vozů zakoupených v západní Evropě na konci devadesátých let. Odbyt použitých nákladních vozů spolu s nízkými úrokovými sazbami významně přispěl k tomu, že poptávka po nových vozech neklesala tak prudce jako v předchozích obdobích hospodářského útlumu v západní Evropě. Zvýšený vývoz použitých vozidel z tradičních západních trhů na nové trhy východní Evropy dokládá pokračující integraci evropského trhu jako takového.
Ekonomický růst většiny zemí regionu střední a východní Evropy byl v minulém roce na vysoké úrovni. Poptávka po nových i použitých vozech západoevropských standardů se výrazně zvýšila. Scania zaznamenala růst počtu objednávek i dodávek nových vozů. Předpokládá se, že ekonomický růst v těchto zemích bude v příštích několika letech pokračovat. Navíc se dále zrychluje proces přesunu výrobních kapacit ze západní Evropy na východ, čímž vzniká rostoucí poptávka po rychlých a spolehlivých přepravních službách. Tento trend se bude prohlubovat s postupným přidružováním středoevropských zemí do Evropské unie.
Na mimoevropských trzích jsme zaznamenali růst objednávek i počtu dodaných vozů. Z Turecka se stalo významné odbytiště a růst trhu vykázala i řada zemí Středního Východu. V oblasti východní Asie zaznamenala Scania pokračující růst na trzích v Jižní Koreji a na Tchajwanu. V průběhu roku jsme též posílili naši pozici na čínském trhu a vnímáme, že vývoj v Číně je zásadní pro ekonomický růst celého regionu. V Japonsku se Scania stala první nedomácí značkou, která pro některé modely obdržela místní homologaci. Díky tomu můžeme ve spolupráci s firmou Hino dále zintenzívnit naše úsilí na japonském trhu.
V Brazílii a Argentině, dvou nejvýznamnějších trzích jižní Ameriky, došlo ke stabilizaci hospodářské situace. Celkový trh, včetně objednávek a dodávek, zaznamenal růst. Podle našich odhadů bude pozitivní růstový trend pokračovat i v roce 2004. Scania nadále klade větší důraz na ziskovost než na objem prodaných vozů, zatímco konkurence s podstatně jednoduššími produkty získala podíl na trhu nákladních automobilů v segmentu lehčích vozidel.
Prodeje autobusových podvozků dosáhly v roce 2003 rekordních hodnot. Ve střední a východní Evropě se objednávky více než zdvojnásobily. Tento trend je velmi potěšující, zvláště s přihlédnutím k restrukturalizaci výroby autobusů, která v posledních letech ve Scanii proběhla. V roce 2003 Scania spolu se španělským Irizarem získala ocenění „Coach of the Year 2004“ pro nejlepší dálkový autobus roku. Oceněna byla zejména vynikající ovladatelnost a nízká spotřeba. Výrobce autobusů pro městskou a příměstskou dopravu Scania Omni, jehož největším trhem jsou severské země, zaznamenal se svou rozšířenou výrobní řadou obchodní úspěchy ve Francii a Velké Británii.
Dodávky průmyslových a lodních motorů zůstaly na stejné úrovni. Spolupráce s japonskou firmou Yanmar úspěšně pokračuje, řada dodávek bude realizována v průběhu roku 2004.
Tržby v oblasti služeb zůstávají na dobré úrovni. Akvizice prodejních a servisních zařízení v posledních letech se odrazily na tempu růstu. Dnes má Scania svou vlastní servisní síť, která pokrývá celou západní Evropu. Další rozvoj této sítě bude záviset na stupni jejího využití a na trendu přírůstku vozidel.
Oblast Customer Finance vykázala pozitivní vývoj. Marže se o něco zvýšily a ziskovost zůstala na dobré úrovni. Růst portfolia byl stabilní a úvěrové ztráty se snížily.
Pokračoval proces restrukturalizace našeho výrobního systému. Byla zvýšena výrobní kapacita nizozemského závodu ve Zwolle. Stále pokračuje restrukturalizace výroby autobusů a pracovně náročné operace výroby karosérií jsou přesouvány ze Švédska do Polska. Pracujeme nyní na zvýšení efektivity výroby nápravových skříní a rámů v pobočce Ferruform ve švédském Luleå. V minulém roce se významně zvýšily dodávky z latinskoamerických výrobních závodů na trhy v Evropě, Asii a Africe. Scania vytvořila alianci s německou firmou MAN Nutzfahrzeuge pro společný vývoj a dodávky určitých typů náprav a převodových skříní.
V minulém roce jsme též pokračovali v aktivitách na poli bezpečnosti silničního provozu. Ve spolupráci s Evropskou komisí a dalšími subjekty jsme ve dvaceti evropských zemích zorganizovali soutěž Young European Truck Driver, zaměřenou na bezpečnost jízdy. V Bruselu a v dalších městech jsme též organizovali semináře věnované bezpečnosti, které se setkaly s živým zájmem.
Trh se v průběhu roku vyvíjel v souladu s mým očekáváním a příjmy společnosti Scania zůstaly na vysoké úrovni. V roce 2004 má podle odhadů dojít k určitému oživení západoevropské ekonomiky, my však zatím nepočítáme se změnami v původních plánech objemu výroby. Očekáváme však, že výsledky budou ovlivněny vyššími odpisy výdajů na vývoj a výzkum a nižšími výnosy ze zajištění proti kurzovním ztrátám.“
Leif Östling, prezident a CEO společnosti Scania
tisk info
|
|