Monte: FORD vstoupil do šampionátu dobře. Kresta s rezervou 22.1.2005 03:54 - tisková zpráva
Rallye Monte Carlo (20. – 23. 1. 2005)
Tisková zpráva – 1. etapa
Tovární tým BP-Ford WRT odstartoval do seriálu mistrovství světa 2005 a dnešní úvodní etapy Rallye Monte Carlo velmi dobře. Pro obě jeho posádky to byl vůbec první start za nový tým. Toni Gardemeister s Jakke Honkanenem skončili s Fordem Focus RS WRC na páté pozici, týmoví kolegové Roman Kresta s Janem Tománkem dojeli se stejným vozem na místě desátém.
Letošní Rally Monte Carlo je nejkompaktnější v celé své historii. Všechny rychlostní zkoušky jsou situovány do horské oblasti regiónu Alpes-Maritimes, tyčícím se nad monackým knížectvím. Měřené úseky nejsou od sebe vzdáleny vzdušnou čarou více než padesát kilometrů. Tratě byly umístěny více na jih a očekávalo se, že jejich změna přinese příznivější počasí a sníží riziko výskytu sněhu. Snad nikdo ale nepředpovídal tak vysoké teploty.
Jasné nebe, zářící slunce a teplota jedenáct stupňů nad nulou, to bylo dnešní dopolední počasí. Ledové plotny byly jen na nechráněných silnicích na severu a na některých zastíněných úsecích. Skoro nikde neležel sníh. Klasická, ale nepředvídatelná kombinace suchého i mokrého asfaltu, sněhu a ledu na jedné rychlostní zkoušce vůbec k vidění nebyla. Volba pneumatik tak byla snadnější než obvykle. Posádky týmu BP-Ford proto absolvovaly celý den na suchých slickách Michelin.
Očekávalo se, že se Gardemeister i Kresta budou při svém prvním ostrém startu s Focusy RS hlavně učit. Oba si na 108,51 km rychlostních zkoušek vedli velmi dobře. Gardemeister zajel na předposlední zkoušce dne třetí nejrychlejší čas a Kresta byl šestý nejrychlejší na posledním úseku.
Fin začal opatrněji a po úvodních dvou rychlostních zkouškách mu patřila šestá příčka. “Na úvodní rychlostní zkoušce jsem jel celkem pomalu, ale to bylo přesně podle plánu. Asi 1,5 kilometru bylo pod sněhem a nebylo nutné příliš riskovat. Druhý měřený úsek jsem jel rychleji, ale někdy jsem brzdil příliš brzo. Ještě nemám stoprocentní jistotu, ale to časem přijde,“ řekl Toni.
Po předposlední rychlostní zkoušce se devětadvacetiletý Fin posunul na čtvrtou příčku, ale po druhém průjezdu stejným úsekem o jednu pozici klesl. “Byla to velmi obtížná zkouška, ale jelo se mi na ní velmi dobře,“ řekl. “Štve mě, kolik času jsem ztratil na posledním měřeném úseku. Nevím proč se to stalo. Myslel jsem, že jedu rychleji, ale čas byl horší.
Celkově se mi dnešní den vydařil. Velmi pozorně jsem poslouchal rozpis a upravoval jsem podle něj tempo. Tam, kde nám naše průzkumná posádka nahlásila led, jsem opravdu hodně zpomalil. Chlapci odvedli skvělou práci, všechna zrádná místa jsem měl poznamenaná. Možná, že jsem ale jel občas příliš opatrně. Jízda s Focusem je báječná. Jsem hodně spokojený. Místní soutěž je obtížná a při prvním startu s novým vozem to není jednoduché. Zítra ještě trochu zrychlím,“ dodal Toni.
Kresta se s Focusem seznamoval celé dopoledne a po prvních dvou zkouškách se vracel do Monaka na třinácté pozici. Postupem času však získával na jistotě, zvyšoval tempo a nakonec se posunul v celkové klasifikaci vzhůru.
“Dopoledne to bylo těžké,“ řekl osmadvacetiletý Kresta. “Naše časy nebyly dobré, ale to nebylo překvapení, protože jsem jel opatrně. Všechno pro mě bylo nové. Na poslední rychlostní zkoušce jsem trochu zrychlil. Jel jsem klidněji a lépe. Myslím, že právě to je způsob, jakým se tohle auto ovládá. S Focusem se mi jede pěkně, vydařila se nám i volba pneumatik. Zítra pojedeme rychleji, ale jen o kousek. Nechci útočit a pak udělat chybu. Mým cílem je soutěž dokončit a získat o autě maximum informací.“
Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson byl s průběhem dnešního dne spokojen. “Toni zajel takové časy, jaké jsem od něj očekával. Roman byl nervózní a hodně pod tlakem. Nakonec si ale i on vedl dobře. První dvě rychlostní zkoušky měli jet oba velmi opatrně a nedělat chyby. Taktiku splnili a jejich výkony se v průběhu dne zlepšovaly. Chtěl jsem, aby byly obě posádky po dnešní etapě v první desítce a to se mi splnilo,“ řekl Wilson.
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
|