Hattrick Loeba na Xsaře. První vítězství na JWRC pro C2 a Meekeho 24.1.2005 18:03 - tisková zpráva
Rallye Monte Carlo. 21.-23.1.2005. Hattrick Loeba na Xsaře První vítězství na MS juniorů pro C2 a Chrise Meekeho
Paříž, 24.1.2005 - Potřetí v řadě triumfovala v nestarší a nejprestižnější soutěži mistrovství světa v rallye posádka týmu Citroën Sport Sébastien Loeb - Daniel Elena. Cestu za historickým hattrickem podnikl Loeb impozantně - vedl od startu až do cíle, vyhrál nejvíce rychlostních zkoušek a jel absolutně bez chyb. Suma sumárum mu prvenství na RMC vyneslo už jedenácté vítězství kariéry v seriálech WRC.
Loeb mezi velikány RMC Sébastien Loeb, úřadující mistr světa, se tímto krokem zařadil mezi největší postavy historie Rallye Monte Carlo. Mezi nimi dominují zejména Sandro Munari a Walter Röhrl (každý čtyři vítězství, tři v řadě za sebou), Tommi Mäkinen (čtyři vítězství v řadě bez přerušení) či Didier Auriol a Carlos Sainz (shodně po třech prvenstvích nikoli v řadě). Jak se prvenství rodilo a jak probíhala soutěž z pohledu Citroënu? Posádka Loeb - Elena, který je monackým rodákem, předvedla už první den soutěže brilantní výkon. Loeb vyhrál tři rychlostní zkoušky ze čtyř. Na druhém místě přenocovala po pátku další posádka týmu Citroën, Francois Duval a Stéphane Prévot. Belgičané v Monte Carlu v kokpitu Xsary WRC debutovali.
Dobře rozdané karty Sébastien Loeb po prvním dnu uvedl: „Všechno šlo dobře. Menší problém jsem měl na třetí rychlostní zkoušce, když mi v zatáčce zhasl motor. Auto uklouzlo na sněhu, který na trať naházeli diváci. Na posledním měřeném úseku jsem jel především ve vracečkách tak, abych šetřil gumy. Díky tomu jsem mohl našich skvělých pneumatik zcela využít a poslední zkoušku nakonec vyhrát.“ Francois Duval na adresu první etapy řekl: „Nemohl jsem si pro páteční večer přát nic lepšího než druhé místo. Určitě jsem nečekal, že hned na začátku této soutěže pojedu tak dobře. Nevěděli jsme, jak rychle jedou naši soupeři, a tak jsem ve stejném místě jako Séb udělal hodiny a zhasl mi motor. Příčina byla stejná. Ve třetí rychlostní zkoušce nám trochu odcházely brzdy, ale to bylo rychle vyřešeno. Poslední úsek jsem absolvoval úplně bez problémů.“
Guy Fréquelin, šéf týmu: „Etapa byla nejkratší v celé soutěži. To znamená, že je před námi ještě dlouhá cesta. Do konce soutěže se toho může ještě hodně stát. Séb nasadil ostré tempo, Xsara má svou vysokou kvalitu, tudíž pro mě není překvapením ani Francoisova pozice. Má velký talent a to mu umožní využít všech schopností našeho vozu. Máme v ruce dobře rozdané karty. Jde o to, abychom s nimi hráli co nejlépe.“
Duval odstoupil Sébastien Loeb po celý druhý den RMC neustále zvyšoval svůj náskok na čele, takže na sobotním konci druhé etapy už měl k dobru téměř dvě minuty. Z druhé pozice ho až do šesté rychlostní zkoušky „jistil“ Francois Duval. Pak ale havaroval a ze soutěže odstoupil. „Jel jsem dost rychle, ale nebylo to ještě na maximum. Přijeli jsme do brzdné zóny, kde auto „chytilo“ ochrannou lyžinou pod motorem o vozovku. Nemohl jsem zatočit natolik, jak bylo potřeba. Auto se řítilo smykem na sloup a nárazu na pravou stranu už jsem nemohl zabránit,“ popsal svou kolizi Duval. Jeho spolujezdec skončil v nemocnici se zraněnou nohou. Nakonec se ale ukázalo, že jde jen o pohmoždění a nikoli o zlomeninu. U nehody zastavil také Loeb, později mu byl přidělen náhradní čas, stejně jako na RZ 7, kdy ho zdržela nehoda Armina Schwarze.
Vítězit neomrzí V neděli Loeb a Citroën své dílo dovršili. Sébastien Loeb se v cíli nechal slyšet: „Snad nejšťastnější jsem byl po skončení RMC 2002, protože to bylo poprvé a úplně něco nového. Tenkrát jsem soutěži dominoval až do časové penalizace, která mě shodila na druhé místo. Od té doby se mi tu daří. Pokaždé, když jedu RMC, cítím velikou motivaci. Jestli mě vyhrávání nenudí? To se jen tak neomrzí. Zvláště na nejslavnější soutěži ze všech, a ještě když je můj spolujezdec Daniel odtud. Sezonu 2005 jsme nemohli odstartovat lépe.“ Daniel Elena: „Séb je výtečný kluk. Vyhrál třikrát za sebou na rallye v Německu, které je pro něj skoro domácí půdou. Teď mi stejné pocity dopřál také v mém rodišti.“ Guy Frequelin, stájový šéf, si přisadil, že ani jeho ještě vítězství neunavila. „Jsem pyšný na naši značku, na náš tým a jsem rád, když vidím, jak jsou Séb a Daniel šťastní. Také Francois Duval se ukázal ve slibné formě. K výčtu úspěchů patří i Manfred Stohl, který si dojel se soukromou Xsarou pro body a porazil i některé tovární jezdce. Symbolickou třešničkou na dortu je vítězství Krise Meeke s C2 Super 1600 v juniorské soutěži.“
C2 Super 1600 – premiérové vítězství v MS Bylo to historicky první vítězství vozu Citroën C2 Super 1600 v podniku mistrovství světa, pro britského pilota podruhé v jeho mladé kariéře. Kris Meekee (spolujezdec Chris Patterson) je z líhně Colina McRae, který s Xsarou závodil ještě předloni. „Bylo to moje třetí Monte Carlo, ale první vítězství. Jsem rád, že jsem to byl já, kdo byl u vítězné premiéry ve světovém měřítku vozu C2. K našemu úspěchu přispěli hlavně inženýři Yves Matton a Alexis Avril z našeho týmu Kronos, kteří už předtím pracovali s McRaem, Sainzem i Loebem.“ Druhá juniorská posádka na C2, Daniel Sardo a Marc Marti, dojela čtvrtá. Sardo je odchovancem Carlose Sainze, Marti dokonce jeho bývalým spolujezdcem v barvách „loňského“ Citroënu.
Nejlepší časy: První etapa – RZ 1: Sébastien Loeb (Citroën Xsara) – RZ 2: Marcus Grönholm (Peugeot 307) – RZ 3: S. Loeb – RZ 4: S. Loeb. Druhá etapa – RZ 5: S. Loeb – RZ 6: Alexandre Bengué (Škoda Fabia) a S. Loeb – RZ 7: A. Bengué, S. Loeb, Toni Gardemeister (Ford Focus), Petter Solberg (Subaru Impreza) a M. Grönholm – RZ 8: Gilles Panizzi (Mitsubishi Lancer) – RZ 9: S. Loeb. Třetí etapa – RZ 10: P. Solberg – RZ 11: P. Solberg – RZ 12: Roman Kresta (Ford Focus) – RZ 13: M. Grönholm – RZ 14: S. Loeb – RZ 15: S. Loeb.
Vítězství v RZ: S. Loeb, 9 – M. Grönholm, 3 – P. Solberg, 3 - A. Bengué, 2 - G. Panizzi, 1 – R. Kresta, 1 - T. Gardemeister, 1.
Vedení v soutěži: RZ 1 až 15: S. Loeb.
Konečné pořadí: 1.S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) 4 h 13 min 05,6 s 2. T. Gardemeister/J. Honkanen (Ford Focus) + 2 min 58,3 s 3. G. Panizzi/H. Panizzi (Mitsubishi Lancer) + 3 min 40,1 s 4. M. Märtin/M. Park (Peugeot 307) + 5 min 27,7 s 5. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) + 7 min 33,8 s 6. M. Stohl/I. Minor (Citroën Xsara) + 8 min 08,9 s 7. H. Rovanperä/R. Pietilainen (Mitsubishi Lancer) + 8 min 29,3 s 8. R. Kresta/J. Tománek (Ford Focus) + 9 min 18,1 s 9. A. Bengué/C. Escudero (Škoda Fabia) + 10 min 32 s 10. A. Warmbold/D. Connelly (Ford Focus) + 15 min 09,1 s 11. K. Meeke/Ch. Patterson (Citroën C2) + 22 min 50 s (1. Junior WRC)
Pohár konstruktérů: 1. Citroën 10 bodů - 2. Ford 10 – 3. Mitsubishi 9 – 4. Peugeot 9 – 5. Škoda 1.. Mistrovství světa jezdců: 1. S. Loeb 10 bodů, 2. T. Gardemeister 8, 3. G. Panizzi 6, 4. M. Märtin 5, 5. M. Grönholm 4, 6. M. Stohl 3, 7. H. Rovanperä 2, 8. R. Kresta 1.
Konečné pořadí JWRC: 1. Kris Meeke / Chris Patterson (Citroën C2) 3 h 51 min 26,1 s 2. Kosti Katamayaki / Timo Alanne (Suzuki Ignis) + 16 s 3. Alan Scorcioni / Silvio Stefanelli (Suzuki Ignis) + 1 min 33,9 s 4. Daniel Sordo / Marc Marti (Citroën C2) + 2 min 47,6 s 5. Luca Betti / Giovanni Agnese (Renault Clio) + 3 min 32,4 s 6. PG Andersson / J. Andersson (Suzuki Ignis) + 4 min 37,1 s 7. Pavel Valoušek / Pierangelo Scalvini (Suzuki Ignis) + 4 min 40,3 s 8. G. Wilks / Phil Pugh (Suzuki Ignis) + 5 min 27,1 s 9. Martin Prokop / Petr Gross (Suzuki Ignis) + 7 min 17,4 s 10. M. Baldacci / G. Bernacchini (Fiat Punto) + 12 min 14,5 s
Mistrovství světa FIA JWRC celkově: K. Meeke, 10 bodů - K. Katamayaki, 8 - A. Scorcioni, 6 - D. Sordo, 4 - L. Betti, 3 - PG Andersson, 2 - P. Valoušek, 1. Michelin, Magneti-Marelli, Kinetic, OZ, AIS et Citroën Financement sont les partenaires du team Citroën-Total en Championnat du Monde FIA des Rallyes.
Le rallye en chiffres
Position des Xsara WRC et écart par rapport au meilleur temps, spéciale par spéciale.
Sébastien LoebDaniel Elena ES10 Col de Braus/Col de l’Orme 1 (7,33 km) 4e + 5,3 s ES11 La Cabanette/Lantosque 1 (19,52 km) 2e + 4,4 s ES12 La Bollène Vésubie/Sospel 1 (31,19 km) 2e + 2,4 s ES13 Col de Braus/Col de l’Orme 1 (7,33 km) 3e + 2,1 s ES14 La Cabanette/Lantosque 1 (19,52 km) 1er ES15 La Bollène Vésubie/Sospel 2 (31,19 km) 1er
Meilleurs temps en spéciales Etape 1. ES1 : Sébastien Loeb (Citroën Xsara) – ES2 : Marcus Grönholm (Peugeot 307) – ES3 : S. Loeb – ES4 : S. Loeb. Etape 2. ES5 : S. Loeb – ES6 : Alexandre Bengué (Skoda Fabia) et S. Loeb* - ES7 : A. Bengué, S. Loeb*, Toni Gardemeister* (Ford Focus), Petter Solberg (Subaru Impreza) et M. Grönholm – ES8 : Gilles Panizzi (Mitsubishi Lancer) – ES9 : S. Loeb. Etape 3. ES10 : P. Solberg – ES11 : P. Solberg – ES12 : Roman Kresta (Ford Focus) – ES13 : M. Grönholm – ES14 : S. Loeb – ES15 : S. Loeb.
Meilleurs performers S. Loeb, 9 (dont 2*) – M. Grönholm, 3 (dont 1*) – P. Solberg, 3 (dont 1*) - A. Bengué, 2 - G. Panizzi, 1 – R. Kresta, 1 - T. Gardemeister, 1*.
* = Temps attribués par la Direction de Course
Leader ES1 à 15 : S. Loeb. Classement final du 73e Rallye Automobile Monte Carlo
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) 4 h 13 min 05,6 s 2. T. Gardemeister/J. Honkanen (Ford Focus) + 2 min 58,3 s 3. G. Panizzi/H. Panizzi (Mitsubishi Lancer) + 3 min 40,1 s 4. M. Märtin/M. Park (Peugeot 307) + 5 min 27,7 s 5. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) + 7 min 33,8 s 6. M. Stohl/I. Minor (Citroën Xsara) + 8 min 08,9 s 7. H. Rovanperä/R. Pietilainen (Mitsubishi Lancer) + 8 min 29,3 s 8. R. Kresta/J. Tománek (Ford Focus) + 9 min 18,1 s 9. A. Bengué/C. Escudero (Skoda Fabia) + 10 min 32 s 10. A. Warmbold/D. Connelly (Ford Focus) + 15 min 09,1 s 11. K. Meeke/Ch. Patterson (Citroën C2) + 22 min 50 s (1er Junior WRC)
Championnat du Monde FIA des Rallyes "Constructeurs" 1. Citroën, 10 points – 2. Ford, 10 pts – 3. Mitsubishi, 9 pts – 4. Peugeot, 9 pts – 5. Skoda, 1 pt.
Championnat du Monde FIA des Rallyes "Pilotes" 1. S. Loeb, 10 points – 2. T. Gardemeister, 8 pts – 3. G. Panizzi, 6 pts – 4. M. Märtin, 5 pts – 5. M. Grönholm, 4 pts – 6. M. Stohl, 3 pts – 7. H. Rovanperä, 2 pts – 8. R. Kresta, 1 pt.
www.citroen-presse.info
Monaco, le 23 janvier 2005.
|